Съдържание
Запушен въздушен филтър за мотор: симптоми и смяна
Работата на буталните двигатели с вътрешно горене се основава на използването на химичната енергия на горивото, чрез изгарянето му в цилиндрите на двигателя. Това гориво може да бъде нафта, керосин, бензин, пропан-бутан, метан, водород и т.н. Всеки вид гориво се нуждае от различно количество кислород, съответно въздух, за да изгори напълно.
За бензинът, например, всеки килограм гориво се нуждае от 14,7 килограма въздух за пълно изгаряне. След няколко прости изчисления, получаваме, че за изгарянето на литър бензин са нужни около 8,3 кубически метра въздух. А с този литър бензин бихме изминали едва около 15 километра.
Огромното количество въздух, преминаващо през двигателя, носи много прах, песъчинки, насекоми и други замърсявания. Попадането им в цилиндрите би довело до много бързо абразивно износване не само на цилиндъра и сегментите, но и на всички елементи на двигател. Причината за това е, че фините частици попадат в картера, оттам в маслото, а чрез него – до всички триещи се части, намалявайки неимоверно живота им.
От замърсяванията във въздуха страдат и всички датчици, които отчитат параметрите на въздуха във всмукателния колектор. Натрупаните по чувствителните елементи на дебитомера и датчиците за температура частици, променят драстично отчитаните данни и „лъжат“ Електронния блок за управления на двигателя. Това се отразява на икономичността и динамиката в работата на двигателя.
Но може би най-потърпевш от праховите частици във въздуха е турбокомпресорът. Въртящият се с 250000-300000 оборота в минута ротор на турбото, попадайки в своеобразен песъкоструен апарат, е подложен на много интензивно ерозионно износване, което освен че променя геометрията на лопатките му, може да доведе до тяхното пределно износване и разрушаване.
Единствената преграда пред всички изброени катастрофални последствия за двигателя, предизвикани от носените от въздуха замърсявания, е въздушният филтър. Той трябва да отговаря на някои противоречащи си изисквания:
-
Да има достатъчно фина филтрация, за да не допуска най-малките прахови частици;
-
Да има висока пропускателна способност, за да осигури преминаването на големия обем въздух, необходим за работата на двигателя;
-
Да работи еднакво добре при всякакви метеорологични условия;
-
Да е лесен за обслужване.
За да изпълнят тази сложна задача, съвременните инженери са внедрили в производството на въздушните филтри най-авангардните нови материали. По този начин, ефективността на масовите въздушни филтри достига до 99,7% – такъв е процентът на очистване на въздуха от замърсяващите частици.
Производителите на въздушни филтри обикновено декларират пробег между две смени на филтъра в рамките на 15 000 до 20 000 километра. Въпреки това, всеки водач би трябвало да оценява разумно при какви условия кара своя автомобил. Ако сте любител на офроуда или управлявате автомобила си по черни пътища, то периодът от 20 000 км между две смени на въздушния филтър е прекалено оптимистичен. Препоръчително е да се придържате към разпространената у нас практика, въздушният филтър да се сменя при замяната на моторно масло за кола и маслен филтър, която обичайно се извършва на всеки 10 000 км.
Както вече отбелязахме, едно от изискванията към въздушния филтър е той да бъде лесен за поддръжка. Съобразявайки се с това, инженерите са проектирали конструкция на въздушния филтър, състояща се пластмасова кутия, в която обикновено са предвидени дренажни отвори, които отвеждат попадналата в кутията вода, пречейки ѝ да постъпи към двигателя, лесно сменяем филтриращ елемент и капак на кутията, позволяващ лесен достъп до този елемент. Достъпът често се улеснява чрез използването на метални скоби или каучукови ленти, които не изискват инструменти при демонтаж, или пък елементите се фиксират с минимален брой лесно достъпни болтове.
Ето защо, ако имате съмнения, че средата, в която управлявате автомобила си, е неблагоприятна и води до бързото замърсяване на въздушния филтър, проверката на неговото състояние не е никак трудна и няма да Ви отнеме много време. След като сте си осигурили достъп до филтриращия елемент, огледайте повърхността му и сравнете цвета на филтриращия материал от страната на входа и от страната на изхода на въздуха. По този начин можете да прецените доколко филтърът е замърсен.
Ако филтърът изглежда мръсен, не правете опити да го почиствате чрез тръскане или продухване със сгъстен въздух. Най-фините частици за уловени в порите на материала, от който е изработен елемента и няма да успеете да ги извадите от там. А и цената на нов въздушен филтър не оправдава едно такова начинание и риска за двигателя Ви.
Симптомите за пределно запушен въздушен филтър, които биха се проявили, ако неглижирате навременната му смяна са:
- понижена мощност;
- повишен разход на гориво;
- „глъхнене“ на двигателя при опит за форсирането му
- специфичен шум в областта на кутията на въздушния филтър.
Посочените проблеми с въздушния филтър са редки и се избягват много лесно при навременно и грамотно обслужване на автомобила Ви, спазвайки препоръките на производителя му и с отчитане на спецификата на условията, в които шофирате.
Полезни видеа по темата:
Кога да сменяте въздушния филтър?
Как да изберете въздушен филтър и кога да го сменяте
ТОП продукти по темата: