Съдържание
Горивен филтър: симптоми, проблеми и смяна
Пътят на горивото от рафинерията до резервоар за гориво на нашия автомобил е дълъг. То преминава през тръбопроводи, помпи, съхранява се в различни резервоари и цистерни. Ето защо попадайки в резервоара на автомобила ни, горивото съдържа известно количество замърсявания, независимо че преминава през филтъра на бензиновата колонка. Към тези замърсявания се добавят продукти от корозия на металните части в резервоара или от износването при работата на бензинова горивна помпа.
Но съвременните системи за впръскване на гориво работят с високи налягания, включват фини елементи и имат високи изисквания за липса на примеси в горивото. Ако при карбураторните двигатели допустимият размер на примесите е 15-20 микрона, за бензиновите двигатели с инжекционни системи този размер е 5-10 микрона, а за дизеловите двигатели – под 5 микрона.
Тези изисквания към чистотата на горивото налагат използването на горивен филтър.
Както вече отбелязахме, изискванията към чистотата на горивото при бензиновите двигатели са по-ниски. Горивната помпа е разположена в резервоара за гориво и създава налягане около 3 бара. Преди да постъпи към рейката, а оттам към бензинова инжекторна дюза, бензинът преминава през филтър. Обикновено той е разположен в близост до горивната помпа.
PURFLUX Горивен филтър
вложка на филтър
MANN-FILTER Горивен филтър
проточен филтър, 10mm, 8mm
FILTRON Горивен филтър
проточен филтър, 6-8mm, 6-8mm
MANN-FILTER Горивен филтър
проточен филтър, 10mm, 8mm
VALEO Горивен филтър
проточен филтър, 8mm, 8mm
Конструктивно филтърът представлява корпус, изработен от метал или пластмаса с два щуцера, в който е разположен самият филтриращ елемент. Към щуцерите, с помощта на скоби или щипки, се закрепват входящия и изходящия тръбопровод. Тези филтри имат посока, която трябва да се спази при монтаж. Обикновено на корпуса е нанесена стрелка, показваща потока на горивото. Понякога, за да се избегне възможността от сбъркване на посоките, входящия и изходящия щуцер са изработени с различен диаметър. Препоръчителният интервал на замяна на такъв филтър е през една смяна на маслото на двигателя, т.е. 20 000 – 30 000 км.
При някои по-съвременни конструкции, бензиновия филтър е интегриран в „кошницата“, която помества горивната помпа в резервоара. Пробегът между смените на такива филтри е по-висок.
Дизеловите двигатели са по-капризни по отношение на горивото и примесите в него. Това се отразява и на конструкцията на горивния филтър. Тъй като степента на филтрацията му е по-висока, самият филтър е с по-големи габарити, за да може да осигури достатъчна площ на филтриращия елемент. Също така, конструкцията му е съобразена с по-високите налягания, при които работи. При някой модели, филтърът е разположен в корпус с резбови отвор, приличащ на масовите маслени филтри. В други конструкции, филтърът се състои от корпус и чаша, в която е разположен сменяемият филтроелемент.
Към горивните филтри на дизеловите двигатели обикновено се предвижда утайник, който да отделя и задържа водата, която неминуемо се съдържа в горивото. Утайниците са снабдени с пробка или клапан за източване на водата, а при по-усъвършенствани конструкции, има специален датчик, който сигнализира на шофьора, че водата в утайника е достигнала максимално допустимото ниво. Способността на дизеловото гориво да натрупва парафини по повърхността на филтъра при ниски температури, налага използването на специални нагреватели за предварително подгряване на горивото. Освен това, обичайно горивен филтър на дизеловите автомобили се монтират в близост до двигателя, което осигурява благоприятен температурен режим.
MANN-FILTER Горивен филтър
проточен филтър, 8mm, 8mm
MANN-FILTER Горивен филтър
с уплътнение
BOSCH Горивен филтър
проточен филтър, 9mm, 11mm
UFI Горивен филтър
вложка на филтър, 10mm
DONALDSON Горивен филтър
Съществуват и универсални горивни филтри, които са предназначени за монтаж на всякакви двигатели. Най-често корпусите им са изработени от прозрачна пластмаса, което позволява визуален контрол на замърсеността на филтриращия материал. Тези филтри се закрепват към горивните маркучи посредством стяжни скоби.
Въпреки препоръчаните интервали на смяна на горивните филтри, случва се филтърът да се запуши преждевременно, поради зареждане на нискокачествено или замърсено гориво. Или просто водачът е пренебрегнал препоръките на производителя на своя автомобил относно пробега между смените на филтрите.
Симптомите за запушен горивен филтър се предизвикват от намаляване на налягането на горивото, подавано към двигателя. Резултатът е намалена мощност, тъй като ECU (електронния блок за управление на двигателя) отваря дюзите за време, съгласно зададените алгоритми, но количеството гориво, което постъпва в цилиндрите е по-малко, поради по-ниското налягане. Парадоксално, но това води до повишен разход на гориво, поради нарушеното смесообразуване от неразчетната работа на дюзите. Запушеният горивен филтър води и до трудности със запалването и неговата нестабилна работа на части за двигател на кола.
Друг проблем с горивния филтър може да бъде теч на гориво – в местата на свързване на горивопроводите към корпуса му или при повреда (стареене, деформация или скъсване) на О-пръстена на чашата, ако филтърът е разглобяем. Проблемите се решават чрез замяна на неизправните детайли.
Най-добра информация за периодите на смяна на горивния филтър може да се получи от ръководството за поддръжка на Вашия автомобил или от фирмения сервиз. Спазвайки тези препоръки, ще гарантирате дълга и безпроблемна работа на Вашия автомобил.
Полезно видео по темата:
6 признака за износен горивен филтър
ТОП продукти по темата: