Съдържание
За какво служи ЕГР клапана, симптоми и как се чисти
Европейските стандарти за изгорели газове задават допустими стойности на вредните вещества в отработените газове на моторните превозни средства, предлагани в Европейския съюз, Европейската икономическа зона и Обединеното кралство.
Първият такъв стандарт – Euro 1 е въведен в действие на 01.07.1992 година, а последният е Euro 6, въведен на 01.09.2014. За тези 22 години нормите за вредните химични вещества при дизеловите двигатели (въглероден и азотни оксиди и неизгорели въглеводороди) са станали 5 пъти по-строги, а нормата за съдържание на фини прахови частици – 30 пъти по-строга. При бензиновите двигатели съвременните ограничения са 3 пъти по-ниски от началните през 1992-а година.
За да покрият тези високи изисквания, автопроизводителите внедряват авангардни технологии или се опитват да лъжат – какъвто беше случая с Volkswagen и Дизелгейт.
Една от технологиите, които са призовани да помогнат в справянето със строгите екологични норми е Exhaust gas recirculation (EGR) – Рециркулация на изгорелите газове.
Това всъщност е стара технология, приложена за първи път серийно през 1973 година в САЩ. Предназначението ѝ е да намали съдържанието на азотни оксиди в отработените газове, посредством подаването на част от изгорелите газове в всмукателен колектор на двигателя.
DR.MOTOR AUTOMOTIVE Тръбопровод, AGR-вентил
NTY Вакуум контролен клапан, рециркулация на изгорелите газове
NTY Вакуум контролен клапан, рециркулация на изгорелите газове
AUTLOG Вакуум контролен клапан, рециркулация на изгорелите газове
PartsTec AGR-Клапан
електрически, магнитен клапан, с уплътнителен пръстен, Софтуера на контролния модул трябва да се обнови.
Около 78% от състава на въздуха е азот. Той се съдържа в малки количества в горивото и смазочното масло. При нормални условия азотът трудно реагира с кислорода в атмосферата. Но при високите температура и налягане в цилиндъра по време на работния такт, такава реакция протича.
Подаването на изгорели газове по време на всмукването, намалява съдържанието на кислород в горивовъздушната смес, в резултат на което, температурата на горене се понижава и не достига стойностите, нужни за окисление на азота.
EGR системата не работи през цялото време. Тя се включва в действие с помощта на EGR клапана, управляван от Електронния блок за управление на двигателя (ECU), на база на данни за разхода на въздух, положението на дроселовата клапа, оборотите на двигателя, температурата на охлаждащата течност, температурата и състава на отработените газове. Именно този клапан позволява преминаването на изгорели газове от изпускателната система към всмукателните колектори.
Когато двигателят работи на режими, при които температурата в цилиндрите е по-ниска не е нужна рециркулация, защото не протича окисление на азота. Освен това, отварянето на EGR клапана при работа на празен ход ще доведе до нестабилна работа на двигателя.
Работата на EGR системата не елиминира напълно азотните оксиди в изгорелите газове, а само намалява съдържанието им до зададените норми.
При бензиновите двигатели, количеството на подадените за рециркулация отработени газове варира между 5 и 15%. Тази технология, освен намаляването на вредните емисии, повишава ефективността на двигателя по следните начини:
- за сметка на намаляването на загубите във всмукателния тракт, поради по-високото налягане на подаваните газове;
- чрез намаляване на топлинните загуби, поради повторното вкарване в цилиндрите на газ с повишена температура, за чието загряване вече е било изразходено гориво.
При дизеловите двигатели, газовете, преминаващи през EGR системата могат да достигнат до 50%. Тук, освен EGR клапан, системата включва и топлообменник, в който горещите газове се охлаждат от циркулиращия антифриз. Намаляването на температурата им води до увеличаване на плътността, а оттам масата на газовете, подавани във всмукателния колектор. Спецификата на горивния процес при дизеловите двигатели изисква и наличието на DPF филтър за твърди частици, където се извършва активна и пасивна регенерация – т.е. окисляване на саждите, уловени от DPF.
Симптомите за проблем с EGR клапана обикновено засягат работата на двигателя на празен ход, неговата мощност и еластичност, а дизеловите двигатели силно пушат. Тези проблеми обикновено се разпознават от системата за самодиагностика и се записват в паметта на ECU.
VALEO ЕГР модул
електрически, с EGR-охладител, с уплътнения, с AGR-клапан (рециркулация на изгорелите газове), с байпас за вакуум
DR.MOTOR AUTOMOTIVE Тръбопровод, AGR-вентил
DENSO AGR-Клапан
електрически
NRF ЕГР модул
електрически, с EGR-охладител, с уплътнения, EASY FIT
DELPHI AGR-Клапан
електрически
EGR клапаните имат два основни типа конструкции:
- със серво управление – клапанът се задвижва от мембрана, разположена в камера, която се свързва посредством електромагнитен клапан с всмукателния колектор. При подаване на напрежение от ECU, вакуумът от колектора деформира диафрагмата и задейства EGR клапана;
- с електромагнитно управление – EGR клапанът се движи непосредствено от соленоид, управляван от ECU.
Проверката на работата на EGR клапана е чисто физическа – дали при наличие на условия за неговото сработване, се подават газове към всмукателния колектор.
Неизправностите на този агрегат най-често са свързани с натрупване на нагар и кокс, които блокират клапана в отворено или затворено положение. Почистването на EGR клапана може да се извърши чрез демонтаж, като замърсените детайли се почистят с обезмаслител или с предлагащите се вече специални спрейове. Периодично може да се полага и превантивна грижа с помощта на машини за водородно почистване на въглеродните отлагания.
При неизправност в електрическата част или по диафрагмата на вакуума, замяната на целия EGR клапан е наложителна. Можете да очаквате цена за EGR клапан около 150 лв. за труд.
Ако проблемът е в електромагнитния клапан за управление на вакуума, ремонтът се състои в неговата замяна.
При проблем със системата EGR, някои шофьори решават просто да я изключат. Как се „затапва“ EGR-a? Вече се продават комплекти с тапи за тръбопроводите, подаващи изгорели газове към всмукателния колектор, които спират потока. Това е лесната част. По-трудното е да се „излъже“ ECU, че системата EGR все още работи. Комплексната услуга в сервиз ще Ви коства около 350-450 лв. в зависимост от модела на Вашия автомобил.
Полезно видео по темата:
Как се почиства EGR клапан
ТОП продукти по темата: