Съдържание
Защо подгревните свещи са толкова важни
Принципът на работа на дизеловия двигател се базира на самовъзпламеняването на гориво, подадено в края на такта „сгъстяване“. При студен двигател и особено при студено време, загряването на въздуха в цилиндъра не е достатъчно за сигурен старт. Именно това е предназначението на подгревните свещи – да възпламенят горивото подавано в цилиндрите на двигателя.
Подгревна свещ представлява електрически нагревател, поместен в цилиндричен корпус. Обикновено те се навиват в резбови отвори, разположени в цилиндровата глава, така че краят им, в който е разположен нагревателя, да е в зоната на впръскваното гориво.
При включване на запалването, към подгревните свещи се подава напрежение, а на арматурното табло светва съответната сигнална лампа. Тя обикновено изгасва след няколко секунди – когато свещите са достигнали до необходимата температура. След стартирането на двигателя, подгревните свещи се изключват. С цел намаляване токсичността на отработените газове, в някои двигатели работата на свещите продължава още няколко минути, но с намалено захранващо напрежение, за поддържане на температурния режим.
Именно затрудненият старт на двигателя, особено в по-хладно време е първият симптом за изгоряла подгревна свещ. При много ниски температури, пускането на двигателя дори ще бъде невъзможно, особено при изгарянето на повече от една свещ.
Карането с изгоряла подгревна свещ през горещите сезони може да остане незабелязано. Със застудяване на времето пускането на двигателя ще става все по-трудно и е напълно възможно някоя студена сутрин да се окажем с изтощен акумулатор за мотор след упоритите ни опити да запалим.
Вероятно вече си задавате въпроса как да разбера коя подгревна свещ е изгоряла? Това не е никак трудно и не изисква специални инструменти. Ще опишем трите най-популярни метода за тази проверка:
1. Проверка с професионален мултицет.
Осигурете си достъп до подгревните свещи. Отсъединете захранващия кабел или шина. С мултицета проверете съпротивлението между захранващата клема на свещта и корпуса на двигателя – например небоядисана и чиста повърхност на цилиндровата глава, в близост до самата подгревна свещ. Съпротивлението трябва да е малко под 1 ом. Ако съпротивлението е много високо или безкрайно – подгревната свещ е прекъснала и трябва да се замени. Ако съпротивлението е 0, вероятно има късо съединение в свещта и тя отново подлежи на смяна.
При измерването, съпротивлението на всички свещи следва да бъде близко. Ако стойността на съпротивлението на една свещ се различава съществено от тази на другите, вероятно има аномалии в работата ѝ.
2. Проверка с пробна лампа.
За целта са ви нужни кабел с подходяща дължина (от положителната клема на акумулатора до най-отдалечената подгревна свещ) и електрическа крушка с работно напрежение, съответстващо на това на автомобила – 12 или 24 волта.
Свържете единия край на кабела с клемата „+“ на акумулатора, а другият с единия извод на крушката (цокъла).
Осигурете си достъп до подгревните свещи. Отсъединете захранващия кабел или шина.
Проверете веригата на крушката, като опрете централния ѝ контакт (пъпката) някъде по корпуса на двигателя – крушката трябва да светне.
Започнете последователно да опирате централния контакт на крушката до захранващите клеми на съответните подгревни свещи – ако те са изправни, крушката ще свети. Ако свещта е изгоряла, крушката няма да светне.
Недостатък на този метод е, че ако свещта е окъсила, крушката пак ще свети.
3. Проверка с ампермер.
За целта са ви нужни кабел с подходяща дължина (от положителната клема на акумулатора до най-отдалечената подгревна свещ) и ампермер с обхват до поне 20 ампера.
Свържете единия край на кабела с клемата „+“ на акумулатора, а другият с единия извод на ампермера.
Осигурете си достъп до подгревните свещи. Отсъединете захранващия кабел или шина.
Започнете последователно да опирате кабел, свързан с другата клема на ампермера до захранващите клеми на съответните подгревни свещи. Измереният ток на изправна свещ трябва да е около 20 ампера и след няколко секунди да падне до около 10 ампера.
Ако токът е 0, то свещта е прекъснала. Ако токът не намалява, има късо съединение в свещта. И в двата случая тя трябва да бъде заменена.
4. Проверка с демонтаж.
Това е най-трудоемкият метод, но не изисква никакви измервателни уреди, а само кабел.
Демонтирайте последователно подгревните свещи, поставяйте ги на подходяща повърхност, която не би се запалила или стопила.
С помощта на два кабела подайте захранване от акумулатор или изправител към корпуса и към централната клема на подгревната свещ. Ако тя е изправна, върхът ѝ ще се загрее до червено. Ако не загрява, свещта трябва да бъде заменена.
Ако всички свещи са изправни, но трудностите със студения старт продължават, трябва да бъдат проверени други компоненти от пусковата система на двигателя.