Какво е DPF филтър: симптоми и почистване
Европейските стандарти за изгорели газове задават допустими стойности на вредните вещества в отработените газове на моторните превозни средства, предлагани в Европейския съюз, Европейската икономическа зона и Обединеното кралство.
Първият такъв стандарт – Euro 1 е въведен в действие на 01.07.1992 година, а последният е Euro 6, въведен на 01.09.2014. За тези 22 години нормата за съдържание на фини прахови частици (ФПЧ) в изгорелите газове на автомобилите с дизелови двигатели е станала 30 пъти по-строга. Този стандарт вече задава не само масата на ФПЧ, отделени за километър пробег, но и ограничава броя прахови частици, изпуснати за километър движение.
За да се впишат в тези сурови норми, автомобилните производители внедряват нови авангардни технологии.
Едно такова решение, приложено на автомобилите с дизелови двигатели, е Diesel Particulate Filter – филтър за твърди частици или DPF. Този агрегат се монтира след катализатор на кола.
Какво представлява DPF? Устройството се състои от порести пити, изработени от различни термоустойчиви керамични материали, поместени в метален корпус.
Преминавайки през тях, саждите в изгорелите газове се задържат по повърхността на филтриращия материал.
PETEC Препарат за почистване на DPF филтър
съдържание: 400милилитър
JMJ Филтър за твърди частици
EEC Филтър за твърди частици
Евро 4 (D4), Кордиерит
JMJ Филтър за твърди частици
Euro 6, Кордиерит
Почистването на натрупаните сажди става чрез изгарянето им, вследствие на високата температура (от порядъка на 350-500°C) на отработените газове при работата на двигателя на по-натоварени режими. Този процес се нарича пасивна регенерация. Ако двигателят работи при по-облекчени режими, например при доминиращо градско кормуване, частиците не успяват да изгорят и започват да се натрупват по повърхността филтриращия елемент. Ето защо, периодично автомобилът трябва да бъде каран за известно време с по-висока скорост. Това задейства т.нар. активна регенерация, която обичайно функционира по следните начини:
- ECU (Електронният блок за управление) включва подаване на малко количество гориво в изпускателната система след турбото;
- ЕCU подава малко количество гориво в цилиндрите по време на изпускателния такт.
Резултатът и от двата подхода е повишаване на температурата на изгорелите газове до около 600°C, която е достатъчна за изгаряне на натрупаните сажди.
При най-съвременните влекачи, е предвидена системата за регенерация при паркиране (Parked Regeneration), която получавайки информация, че автомобилът е паркиран, увеличава оборотите на двигателя му до около 1400 rpm, което е достатъчно за регенериране на DPF.
В някой автомобили се използва и система за принудителна регенерация, която се включва от водача, при сигнал за натрупани сажди по DPF.
Симптомите за запушен DPF най-често са: повишен разход на гориво, понижаване мощността на двигателя, периодично „изпушване“ през ауспуха, неустойчива работа на празен ход, повишаване на нивото на моторно масло за двигател.
Информацията за запушен DPF се подава чрез светване на лампата Check engine на арматурното табло или друга, специално предвидена за такива ситуации контролна лампа, изглеждаща така:
Почистването на DPF може да се извърши, чрез използването на препарат за почистване на дпф филтър, които снижават температурата, нужна за регенерация.
Друг подход е машинното почистване на DPF, което може да Ви бъде предложено в специализираните сервизи.
ТОП продукти по темата: