Какво трябва да знаете за термостата: устройство, симптоми и цена на смяната му
Двигател с вътрешно горене е вид топлинен двигател, при който горивото се възпламенява и изгаря вътре в самия агрегат. Енергията от разширението на горящите газове се преобразува в механична и се използва за задвижване.
Уви, буталният двигател с вътрешно горене не е идеален и далеч не цялата топлинна енергия се трансформира в механична. Голяма част от нея се поглъща от конструкцията му. Най-високо температурно натоварване изпитват буталата, цилиндрова глава на двигател, изпускателните клапани и колектори.
За да се осигури нормалната работа на двигателя, се налага използването на охладителна система. Предназначението ѝ е отнемане на излишната топлина и обезпечаване на най-добри условия за работа при различно натоварване, чрез поддържане на оптимален температурен режим.
MAHLE ORIGINAL Термостат, охладителна течност
температура на отваряне: 75°C
MAHLE ORIGINAL Термостат, охладителна течност
температура на отваряне: 92°C, с уплътнение
FEBI BILSTEIN Корпус на термостат
91 °C, с термо прекъсвач
MAHLE ORIGINAL Термостат, охладителна течност
температура на отваряне: 97, 97,0°C
MAHLE ORIGINAL Термостат, охладителна течност
температура на отваряне: 88°C, с уплътнение
В зависимост от типа на двигателя, неговото предназначение и мощност, приложение намират два основни типа охладителни системи:
- въздушно охлаждане
- течностно охлаждане
В автомобилостроенето въздушно охлаждане се прилага при по-слабо натоварени двигатели, предимно при мотоциклети, скутери и т.н.
Много по-широко се използват двигатели с течностно охлаждане и принудителна циркулация.
Основните компоненти на една такава система са водна помпа, радиатор, термостат и разширителен съд.
Течността, която се използва е т.нар. антифриз – смес на вода, етиленгликол, глицерин и различни добавки (антикорозионни и т.н.). Специфичните свойства на антифриза са, че температурата му на замръзване е много по-ниска, а температурата на кипене – по-висока от тези на водата. Охладителна течност или антифриз циркулира между двойните стени на цилиндровия блок, като отвежда топлината от цилиндрите, също така преминава през кухините в цилиндровата глава, снижавайки и нейната температура.
Принудителната циркулация на течността се осигурява от центробежна помпа, която може да се задвижва от коляновия вал с помощта на ремъчна предавка или от електродвигател.
Друг елемент на охладителната система е воден радиатор за кола. Той представлява въздушно-течностен топлообменник. Изработен е от материали с висока топлопроводимост – мед, месинг, алуминий. Във вътрешността му циркулира загрятата охладителна течност, а отвън той се обдухва от насрещния въздушен поток или поток, създаден от специален вентилатор.
За правилното протичане на процесите в двигателя е необходима оптимална температура. По този начин се гарантира ефикасното смесообразуване и се намалява износването на триещите се части.
При стартирането, температурата на двигателя е по-ниска от оптималната. Това е особено валидно за зимния сезон. Тъй като водната помпа е зацепена към коляновия вал, тя започва да работи заедно със запалването на мотора. Това води до циркулация на охлаждащата течност. За да се осигури бързо достигане на оптималния температурен режим, отначало охлаждащата течност не се пропуска през радиатора (общоприето е тази циркулация да се нарича „голям кръг“), а протича само през кухините на блока и цилиндровата глава („малък кръг“).
Устройството, което управлява режима на циркулацията на охладителната течност, се нарича термостат за кола.
Конструкциите на термостатите са разнообразни, но съществените части на този агрегат са две – термочуствителен елемент и клапан с пружина. В качеството на чувствителен елемент най-често се използва капсула с восък, който се топи при около 80°C. При топенето си, восъкът се разширява и премества клапана, свивайки пружината му. Преместването на клапана отваря канал, през който охлаждащата течност преминава и през радиатора, където се охлажда и по този начин поддържа зададения температурен режим на двигателя. Отварянето на термостата става плавно, като просвета на клапана, зависи от температурата на охлаждащата течност, но пълното отваряне е при около 100°C.
При различните двигатели, термостатите могат да имат най-разнообразна конструкция. Понякога те са малогабаритни и се закрепват в изходящия маркуч от цилиндровия блок към радиатора, могат да имат отделен корпус със щуцери към радиатора на парното. В такъв случай може да е предвидена отделна секция с втори клапан, който сработва при по-ниска температура и ограничава циркулацията на охладителна течност, използвана за отопление на купето.
Трябва да се има предвид, че температурата на сработването на чувствителния елемент при някои термостати е съобразена с климатичните условия, при които ще се използва автомобила и се предлагат „северни“ и „южни“ изпълнения.
METZGER Термостат, охладителна течност
температура на отваряне: 95°C, пластмаса
MAHLE ORIGINAL Термостат, охладителна течност
температура на отваряне: 70°C, без уплътнение
MAHLE ORIGINAL Термостат, охладителна течност
температура на отваряне: 88°C, с уплътнение
AUTOMEGA Термостат, охладителна течност
температура на отваряне: 92°C, отпред
TOPRAN Термостат, охладителна течност
температура на отваряне: 92°C, с уплътнение, Алуминий, с корпус
Обикновено симптомите за неработещ термостат са два:
- Термостатът е блокирал в отворено положение, антифризът се охлажда постоянно. Индикаторът за температурата му показва стойности под средата на скалата, парното не загрява купето на автомобила. Ако стартираме студен двигател и пипнем маркуча, подаващ антифриз от блока към радиатора, той започва да загрява слабо и бавно, но още с началото на работата на двигателя. Такъв температурен режим на двигателя води до осезаемо по-висок разход на гориво и по-бързо износване, но можете да продължите движение, до сервиз или до дома.
- Термостатът е блокирал в затворено положение, антифризът циркулира само в малкия кръг. Стрелката на индикатора за температурата на охлаждащата течност отива към края на скалата, може да мига лампата Engine check, чува се шум от кипене в разширителния съд (В никакъв случай не го отваряйте, течността ще изкипи и ще предизвика изгаряния по кожата Ви!). Въпреки това, маркучът, подаващ антифриз от блока към радиатора е студен. Този вариант е много по-опасен и изисква незабавно спиране, защото последствията от прегряването на двигателя ще са много по-тежки финансово от цената за смяна на термостата.
ТОП продукти по темата: