Съдържание
Запушен катализатор: симптоми и цена за смяна
Автомобилните катализатори все още се приемат у нас за нещо ново и модерно. Но всъщност първите катализатори за коли или каталитични конвертори, както е правилното им наименование, са произведени в края на 19-ти век, през 50-те години на 20-ти век са патентовани от французина Южен Удри, а от 70-те години на миналия век стават задължителни за автомобилите, продавани в САЩ.
Какво налага използването на тези доста скъпи устройства?
Бумът на разпространението на автомобили с двигатели с вътрешно горене води след себе си скок на изпусканите в атмосферата вредни емисии. Над големите градове започва все по-често да надвисва комбинацията от дим и мъгла, наречена смог. Явлението се дължи на насищане на атмосферата с продукти от непълното изгаряне на горивото – въглероден и азотен оксиди (CO и NO) и въглеводороди. Те предизвикват киселинен дъжд и смог, които имат пагубни последствия за здравето на хората, живеещи в градовете, изложени на тези ефекти.
Конструкторите намират спасение от тези зловещи явления в използването на катализаторите.
Какво представлява катализаторът?
По дефиниция от часовете по химия, катализаторите са вещества, които ускоряват протичането на химичната реакция, без сами по себе си да търпят качествени и количествени изменения в нея. Както вече споменахме, вредните вещества в изгорелите газове са азотен оксид, въглероден оксид и неизгорели въглеводороди.
JMJ Катализатор, универсален
Евро 2, керамика, 50 mm, 2000 cm³, овален
HJS Ремонтна тръба, катализатор
след филтъра за сажди, С прикачени части
JMJ Катализатор
OM 660 DE 8LA
WALKER Катализатор
91, С прикачени части, дължина: 420 mm
BM CATALYSTS Катализатор
Евро 4, E9-103R, керамика, Non-approved
Реакциите, които протичат в катализатора са следните:
Редукция на предизвикващите киселинни дъждове азотни оксиди до безвредния азот:
C + 2 NO2 → CO2 + 2 NO
2 CO + 2 NO → 2 CO2 + N2
2 H2 + 2 NO → 2 H2O + N2
Оксидация на отровния въглероден оксид и неизгорелите въглеводороди до въглероден диоксид и водна пара.
2 CO + O2 → 2 CO2
CxHy + O2 → H2O + CO2
Веществата – катализатори на тези реакции са металите паладий, платина и иридий. Именно те определят високата цена на каталитичните конвертори.
За протичане на реакциите, както е видно от формулите, е необходимо наличието на известно количество свободен кислород в изгорелите газове. Това налага двигателите да работят с леко обеднена горивна смес (малко над стехиометричната точка, която за бензин е 14,7 масови части въздух за една масова част гориво). Друго условие за протичането на реакцията е високата температура – около 450-600°C.
Тези особености определят конструкцията и разположението на катализатора.
Той се състои от метален корпус с входна и изходна тръба. В корпуса е разположен керамичен блок с надлъжни канали, който в разрез прилича на пчелна пита. Вътрешната повърхност на тези канали е покрита с катализиращите вещества. Каналите са със сравнително малко сечение и голяма дължина, като по този начин се увеличава повърхността им. Преминавайки през тях, в изгорелите газове протичат реакциите, който описахме, способствани от покритието на каналите.
Между корпуса и керамичния блок е разположен топлоизолационен материал. Самият катализатор е разположен веднага след двигателя, така че изходящите газове да имат достатъчно висока температура за протичането на реакциите. Преди катализатора е разположена ламбда сонда на автомобила. Нейното предназначение е да дава обратна връзка към електронния блок за управление на двигателя (ECU) за количеството остатъчен кислород в газовете, необходим за протичането на реакциите. Често на изхода на катализатора има втора ламбда сонда, чрез която ECU следи за правилното му функциониране.Електронния блок за управление на двигателя
При дизелови двигатели, за протичане неутрализацията на азотните оксиди, в изпускателната система се впръсква малко количество карбамид, известен още като дизелова емисионна течност Adblue.
Катализаторът е претенциозен агрегат. Керамичният блок е крехък и се разрушава лесно при удари по корпуса. Малкото сечение на каналите във вътрешността му е предпоставка за лесното им запушване или стопяване, предизвикано от неразчетни режими на работа, неизправности на двигателя (например износени маслосъбирателни сегменти на буталата) и използване на некачествено гориво или етилиран бензин.
HJS Ремонтна тръба, катализатор
отпред, с фланец, С прикачени части
JMJ Катализатор, универсален
50 mm
BOSAL Катализатор, универсален
50 mm, 2000 cm³, кръгъл
JMJ Катализатор
Евро 2, дължина: 360 mm
JMJ Катализатор
дължина: 710 mm
Симптомите на запушен катализатор са разнообразни, но комбинацията им лесно води до правилната диагноза. Най-характерните са: повишен разход на гориво, нарушена динамика на двигателя, загуба на мощност, повишаване на съдържанието на вредни вещества в изгорелите газове, шум в областта на катализатора от разрушените му компоненти, светене на лампата Check engine и наличие на съответния код за грешка в паметта на ECU, миризма на сяра в изгорелите газове.
Проверките на катализатора са лесни, но някои от тях изискват малко сръчност. Най-проста е проверката на температурата на изгорелите газове – поставете ръката си на малко разстояние от ауспуха и помолете някой да изфорсира двигателя – ако газовете са горещи (внимавайте да не се опарите!), вероятно катализаторът е запушен. Тъй като този метод е меко казано субективен, ето няколко по-сериозни начина:
- Проверка с гъвкав ендоскоп. Вече са широкодостъпни евтини ендоскопи, които се включват към USB-порт на телефон или лаптоп. На студен двигател демонтирайте ламбда сондата на входа на катализатора и през резбовия отвор вкарайте ендоскопа. Така можете визуално да оцените състоянието на питата на катализатора.
- Проверка с манометър. За целта са Ви необходими манометър с обхват до 1 kgf/cm2, парче маркуч с нужната дължина, преходник имащ от единия си край резба, като на ламбда сондата пред катализатора, а от другия щуцер и две стяжни скоби. Свързваме щуцера на преходника към манометъра, посредством маркуча и осигуряваме херметичността на връзките, чрез двете скоби. Демонтираме първата ламбда сонда и на нейно място завиваме преходника. Стартираме двигателя и повишаваме оборотите му до около 3000-5000 min-1. Отчетеното налягане трябва да е около 0,3 kgf/cm2. Ако е по-високо, катализаторът е запушен и непроходим за газовете.
Повредата на катализатора, уви, е по-рядката причина за замяната му. Поради високите изкупни цени, катализаторите са много чест обект на кражби. Цената за смяна на устройства вероятно ще бъде в диапазона 50-100 лв., но цената на автомобилни катализатори е неколкократно по-висока.
Полезно видео по темата:
Как да проверите изправността на катализатор
ТОП продукти по темата: