Съдържание
Датчик за температура на охладителната течност: симптоми и решаване на проблеми
В автомобилите с двигател с вътрешно горене, двигателят ще загрява. Това е естествено последствие от бързо случващите се експлозии на горивото, смесено с въздух, което създава движещата сила, която се предава на колелата. Това, от своя страна, създава нуждата от охлаждане на двигателя и това е моментът, в който се включва охладителната система. Най-важната част от системата за охлаждане на двигателя е охладителната течност. В миналото тя се е състояла от вода, понякога смесвана с антифриз през зимата, с цел предпазване на двигателния блок от това да се превърне в буца лед. С напредването на технологиите, не само е спряло да се използва проста вода като основна охладителна течност, но и сензорите за определяне температурата на охладителната течност на кола също са се развили.
Какво представлява датчика за температура на охладителната течност?
Датчиците за температура на охладителната течност са разработени, за да се определя работната температура на двигателя. На кратко, сензорът доставя слаб заряд, който контролният модул на двигателя може да разчете. Този заряд е в резултат от напрежение, което преминава през вътрешното съпротивление на сензора, което се понижава с повишаването на температурата и обратното. Измерването на въздействието от пониженото или повишено напрежение позволява на ЕБУ да определи измерената температура. На практика има същата функция като стар термометър, но използва съпротивление вместо живак за определяне на температурата.
Симптоми на неизправен сензор за температура на охладителната течност
Има няколко проблема, които сочат към повреда на сензора за температура на охладителната течност. Сред най-честите са повишен разход на гориво, трудно палене на двигателя и по-високи обороти на празен ход. Други признаци могат също да са черен пушек от ауспуха и невключване на вентилатора за охлаждане. В много случаи ще се включи лампата „Check Engine“. Тези проблеми се причиняват от неправилни показания, което кара горивната система да подава неподходящи количества гориво, а двигателят да загрява твърде много, поради това, че охладителната система не се активира от контролния модул. В тези случаи, неизправният датчик за температура на охладителната течност може да стане причина колата да не пали изобщо.
Решаване на проблеми с дефектен датчик
Има няколко начина да се направи тест за неизправност на датчика за температура на охладителната течност. Като цяло, OBD II кодове за грешки от ЕБУ ще бъдат първото сигурно доказателно, което ще посочи дефект на сензора за температура на охладителната течност. Кодовете свързани с това са от P0115 до P0119. Ако видите някой от тези кодове или подозирате, че датчика за температура на охладителната течност е причината за главоболията ви, продължете със следните стъпки:
- Намерете датчика. Поради нуждата от това, датчикът обикновено е разположен близо до или пред двигателя. Радиаторът или корпусът на термостата са добри места, на които да го потърсите. Използвайте лампа, ако е нужно. Консултирайте се с техническата документация на автомобила си, ако не можете да откриете датчика.
- Прегледайте кабелите. Ако има проблеми с електрическите връзки, решението може да е просто да ги включите правилно. Ако конекторът не е вкарат правилно или кабелите и жиците са прекъснати или корозирали, това е вероятната причина за проблема.
- Използвайте мултиметър, за да проверите кабелите на сензора. За да направите това, премахнете кабелите, които са свързани към сензора. След това включете запалването, без да палите двигателя. Свържете червената сонда на мултиметър към извод две и го заземете с черната. Стойност до 5 волта означава, че няма проблем от това място.
- Използвайте омметър, за да проверите датчика. Откачете кабелите от него, когато запалването е изключено. Измерете съпротивлението и го запишете. Свържете обратно кабелите. Запалете двигателя за около две минути и след това го спрете. Сега откачете всичко и измерете съпротивлението. Сравнете това показание с онова, от студения двигател. Разликата трябва да е поне 200 ома. Ако случаят не е такъв, датчикът не работи правилно.
- Проверете сензора с мултиметър. Процедирайте както с омметъра и го закрепете към сензора, докато запалването е изключено. Запишете напрежението. То е около 5 волта, обикновено. Свържете сензора и запалете двигателя за около две минути, преди да го спрете. Откачете всичко и измерете напрежението отново. Трябва да е спаднало до около 0,25 волта, след загряването на двигателя. Липсата на промяна в напрежението посочва, че датчикът за температура на охладителната течност е неизправен.
В случай, че не можете да запалите двигателя си, можете да симулирате горещите и студени показания чрез потапяне на датчика в студена и гореща вода. Уверете се, че той е достатъчно водоустойчив и избягвайте да потапяте контактите му. Използвайте студена вода и почти завряла, за да получите показанията си. Автомобилът трябва да бъде изключен и ключът да не е в стартера, когато премахвате датчика. Това ще ви помогне да избегнете електрически удар.
По-точни стойности за това какво напрежение и съпротивление трябва да се очаква от датчика ви за температура на охладителната течност могат да се намерят в техническата документация на колата или онлайн. Направете си справка с тези цифри, ако не сте сигурни относно получените стойности.
Смяна на дефектен датчик
За съжаление, неизправният датчик за температура на охладителната течност не може да се ремонтира и се налага да купите нов. Добрата новина е, че те не са особено скъпи. Процедурата по смяна е сравнително проста и може да се направи у дома:
- Намерете стария датчик. Ако вече сте го тествали, за да видите дали е дефектен, то вече знаете местоположението на датчика за температура на охладителната течност. В противен случай, следвайте стъпка 1 от раздела за решаване на проблеми.
- Окачете стария датчик. Внимателно изключете конектора.
- Разхлабете и премахнете стария датчик. За тази цел са нужни подходящи инструменти за развиване на устройството. Използвайте тресчотка с дълбока вложка, за да го завъртите в посока обратна на часовниковата стрелка, преди да го доразвиете на ръка.
- Монтирайте новия сензор. Почистете мястото и завийте новия сензор с подходящ инструмент.
- Свържете новия датчик. Включете по-рано премахнатия конектор.
- Тествайте датчика. Запалете двигателя и следете температурния датчик на таблото.
ТОП продукти по темата: