Как да изберем автомобилни крушки: ксенонови, лед, халогенни
Огромното разнообразие от производители на автомобили и компоненти за тях налага въвеждането на някои стандарти за резервните части и консумативите. Това важи в пълна степен за автомобилните крушки за фарове.
Най-често използваните крушки са:
- Електрически лампи с нажежаема жичка
- Газоразрядни лампи
- Светодиодни (LED) лампи.
Най-разпространени са електрическите крушки с нажежаема жичка. Те се състоят от балон, в който е разположен нажежаем проводник с високо съпротивление, изработен от волфрам или друга сплав, имащи температура на топене над 3000° Целзий и метален цокъл с електрически изводи. Към жичката се подава напрежение и вследствие на протичащия през нея ток, тя се нагрява до много висока температура. В резултат на нагряването, жичката започва да излъчва светлина във видимия за човешкото око спектър, но и в невидимия инфрачервен спектър. Всъщност едва около 5% от консумираната енергия се превръща във видима за нас светлина, останалата енергия се превръща в топлина.
Нагрят до такава висока температура в среда с наличие на кислород, дори волфрамът би изгорял. Ето защо стъкленият балон или се вакуумира, или се пълни с инертен газ – смес на азот и аргон, криптон или ксенон. В зависимост от веществото, запълващо балона, варира допустимата работна температура на нажежаемата жичка, различна е продължителността на живота на лампата, както и нейната цена. Крушките с вакуумирани балони се използват за ниски мощности, а лампите използващи криптон и ксенон гарантират по-висока температура на нажежаемата жичка, по-дълъг живот, но на по-висока цена.
Разновидност на лампите с нажежаеми жички са халогенните лампи. При тях балонът е запълнен с пари на някой от халогенните елементи – най-често йод или бром. При нагряване на волфрамовата жичка на обикновените крушки, металът започва постепенно да се изпарява и отлага по вътрешните стени на стъклената колба. Това е причината крушката да изгори.
Но когато балонът е запълнен с халогенен елемент, изпареният волфрам встъпва в химична реакция с халогена, не се отлага по стените, а отново се натрупва върху проводника. Този феномен позволява повишаване на работната температура на жичката (т.е. яркостта на светене), удължава живота на лампата и позволява намаляване на габаритите на балона.
Т.нар. ксенони представляват газоразрядни лампи. Те се означават със съкращението HID (high-intensity gas discharge lamp) – газоразрядни лампи с висока интензивност. Принципът на тяхната работа се основава на високоволтов газов разряд в стъклен балон, запълнен с ксенон, пари на живака и съединения на натрия и скандия, в който са разположени два отдалечени на около 4 мм електрода. За да се „запали“ този разряд, е нужно високо напрежение от порядъка на 30 киловолта. То се осигурява от т.нар. баласт, който повишава стандартното напрежение от 12 волта до нужните стойности. Преимуществата на ксеноните са многобройни – висока яркост, светлинен спектър, подобен на слънчевата светлина, по-ниска консумирана мощност в сравнение с лампите с нажежаема жичка при еднакъв светлинен поток и доста по-дълъг живот.
LED (light emitting diode) лампа в буквален превод означава светодиодна лампа. Тяхната работа се основава върху т.нар. p-n преход, който излъчва светлина, когато през него протича електрически ток в права посока. Тези лампи са много икономични, осигуряват мигновен старт, имат висока дълговечност, устойчиви са на вибрации и т.н. С разгръщане на масовото производство, цената им падна осезаемо. Ето защо те намират все по-голямо приложение в автомобилната промишленост. Отначало те са предимно контролни лампи по арматурното табло и подсвет на уредите и интериора на автомобила. Постепенно, започват да се произвеждат LED лампи, имащи цокъл като масовите стандартни лампи с нажежаема жичка. Този подход позволява на собствениците на автомобили постепенно да заменят старите си крушки с модерни, икономични и много по-дълготрайни LED аналози.
Когато се наложи да замените някоя от крушките на Вашия автомобил, най-удачно е да се консултирате с ръководството за експлоатация на колата. Там са изброени всички лампи с техните кодови означения.
Тези означения обикновено включват:
- вида на цокъла (ако такъв има, широко разпространени са и лампи, които нямат класически цокъл, а само контакти върху стъкления балон);
- мощността на светлините във ватове (при комбинираните лампи с 2 светлини се посочват и двете стойности, например 21+5);
- цвета на балона (балоните на някои крушки за мигачи са изработени от тонирано оранжево стъкло).
Например:
- WY21W – 12 волта, 21 вата, без цокъл, оранжева (за мигач)
- HB4 – 12 волта, 55 вата, халоген, пластмасов цокъл с куплунг
Друга алтернатива са сайтовете за авточасти онлайн. Обикновено при въвеждане на информацията за марката и модела на автомобила, както и годината му на производство, се предоставят всички видове крушки, които се предлагат за тази кола.
Много добра идея е да имате запас от няколко резервни крушки в багажника на автомобила си, особено такива за късите светлини. Освен дискомфорта от шофиране с един работещ фар през нощта, това ще Ви спести и неприятности с КАТ, които могат да Ви санкционират поради такава неизправност.
ТОП продукти по темата: