Датчик на разпределителния вал: за какво служи, диагностика и проблеми
Работата на съвременните автомобилни бензинови двигатели се управлява от електронни системи, които прецизно дозират подаваното гориво и управляват момента на впръскване и запалване. Освен това, те осигуряват бързото и надеждно стартиране на двигателя, както в началото на пътуването, така и от Start-Stop системата. Прецизността на работа на електронните системи за управление се гарантира от обработката на информация, постъпваща от многобройни датчици, които следят за положението на коляномотовилковия и газоразпределителния механизми, параметри на работни флуиди, детонационни явления и т.н.
Един от важните сензори е датчикът на разпределителния вал. Работата на този датчик се основава на същите принципи като работата на датчика за положението на коляновия вал. Датчикът е монтиран в непосредствена близост до специално профилирана шайба, закрепена към разпределителния вал. В шайбата са изработени зъби през точно определени ъгли. Специфичната позиция, от която започва отчитането на положението на разпределителния вал се означава с репер – липсващ или двоен зъб на шайбата. Така, чрез датчика, електронният блок за управление на двигателя (ECU) „разбира“ кога двигателят е в специфична позиция – най-често за такава се избира моментът, в който буталото на първи цилиндър е в горна мъртва точка (ГМТ).
Конструктивно, най-често се използват два типа датчици – индуктивен и датчик използващ ефекта на Хол.
Индуктивният е безконтактен датчик, отчитащ положението на обекти от феромагнитни материали. Принципът му на работа се базира на промяната параметрите на електромагнитното поле, създавано от намотка, разположена в датчика. Именно това се случва при преминаване на зъба на металната магнитна шайба в близост до датчика. Това е най-простият тип сензори.
Работата на датчика на Хол се базира на промяна на изходното напрежение, в зависимост от интензитета на магнитното поле. Преимуществото му е, че може да отчита и статични магнитни полета.
Броят на датчиците варира при различните двигатели в зависимост от конструктивните решения, приети при разработката им. Всеки разпределителен вал на кола може да има отделен датчик. Както вече беше споменато, датчикът за положението на разпределителния вал най-често информира, че буталото на първи цилиндър е достигнало горна мъртва точка. Тази информация е нужна за иницииране на последователността от впръскване на гориво и запалване на горивовъздушната смес. Освен това при сработване на датчика за детонация, ECU (електронният блок за управление на двигателя), получавайки информация за положението на разпределителния вал, ще определи буталото на кой цилиндър е било в ГМТ, т.е. къде е възникнала детонацията и ще коригира количеството на подаваното гориво.
При автомобилите със Start-Stop система, сензорът на разпределителния вал отново дава важна информация, а именно – кой цилиндър е готов за работен такт. По този начин ECU именно в него ще подаде гориво и искра, с което ще осигури незабавен старт на двигателя при натискане на педала на газта.
Друго съвместно приложение на датчиците на разпределителния и коляновия вал е контролът на правилното зацепване на газоразпределителния към коляномотовилковия механизъм. По момента на сработването на двата сензора, ECU преценява дали има разсъгласуване (например преместване на зъбното колело спрямо вала или прескачане на зъб) и ако има, сигнализира чрез лампата Check engine.
Горните редове ни дават представа колко отговорни функции са поверени на този сензор, затова трябва да сме нащрек за симптоми на неработещ датчик на разпределителния вал.
Уви, те се припокриват с признаците за неправилна работа и на други компоненти на инжекциона – труден старт, неравномерна работа на двигателя, лошо ускорение, повишен разход на гориво. Ако автомобилът Ви е с автоматична трансмисия, могат да се появят аномалии в превключването на скоростите.
За щастие, вградената диагностична система на ECU обикновено идентифицира проблемите с датчика на разпределителния вал, записва съответните кодове за грешка в паметта си и активира лампата Engine Check. Освен това, ако е предвиден, може да се активира режимът „limp-home-mode“, който ще ограничи силно режима на двигателя Ви.
Най-лесно откриваме проблемите с датчика на разпределителния вал чрез прочитане на кодовете за грешките посредством специализиран софтуер. Датчикът може да бъде проверен и с осцилоскоп – включвайки сондата му към сензора, на екрана трябва да се наблюдават правоъгълни импулси.
Ако имате достъп за оглед на корпуса на датчика, проверете целостта му – не трябва да има механични повреди, пукнатини, замърсявания. Закрепването му трябва да е сигурно. Проверете кабелите за протриване, прегаряне или нарушаване на изолацията.
Замяната на датчика не е предизвикателство за човек с известен опит, ето защо и цената за услугата е съизмерима с цената на нов датчик на разпределителен вал.
Ако имате софтуер и сте прочели специфичния код за неизправен датчик, смяната е възможна и в домашни условия. Но ако само подозирате този сензор като източник на проблемите с автомобила Ви, препоръчваме да посетите автосервиз, където ще бъде извършена диагностика, с което ще спестите излишни разходи от гадаене и замяна на изправни компоненти.
ТОП продукти по темата: