Съдържание
Халогенни, ксенонови, лед фарове: сравнение, функции
Осветителната система на автомобила е предназначена да осветява пътното платно и обектите, които се намират на него през тъмната част на деня и при намалена видимост, както и за обозначаване размерите на автомобила, така че другите участници в движението лесно да го забелязват. Сред водещите фактори за сигурното и безопасно шофиране е доброто осветяване на пътя, което пряко зависи от характеристиките на фаровете на автомобила. Всеки шофьор трябва да е наясно с какви светлини разполага автомобилът му, какво е тяхното предназначение и да се грижи те да бъдат в пълна техническа изправност. Според източника на светлина, има няколко вида светлини – халогени, ксенони и LED.
RIDEX Крушка с нагреваема жичка, фар за дълги светлини
H7 12волт 55W PX26d, 4000K, халогенен, прозрачен
BOSCH Крушка с нагреваема жичка, фар за дълги светлини
H7 12волт 55W PX26d, 5000K, халогенен
HELLA Крушка с нагреваема жичка, фар за дълги светлини
R2 (Bilux) 12волт 60/55W P45t, 3200K, халогенен, кристален
PHILIPS Крушка с нагреваема жичка, фар за дълги светлини
D5S 12волт 25W PK32d-7, 4500K, ксенон
OSRAM Крушка с нагреваема жичка, главни фарове
HS1, 12волт, 35/35W, PX43t
Халогенни
Халогенната крушка най-общо казано е лампа с нажежаема жичка. Състои се от корпус (балон), изработен от стъкло с голяма устойчивост на високи температури, запълнен с газове на халогенен елемент (обикновено бром, флуор или йод). В балона е разположена и тънка двойнонавита волфрамова жичка. При подаване на напрежение към нея, тя се нагрява, а металът започва постепенно да се изпарява. Но тъй като балонът е запълнен с халогенен елемент, изпареният волфрам встъпва в химична реакция с него и отново се натрупва върху проводника. Този феномен позволява повишаване на работната температура на жичката до 2500° C (т.е. и яркостта на светене), удължава живота на лампата и позволява намаляване на габаритите на балона. Именно затова, халогенните крушки излъчват силна бяла светлина с жълтеникав оттенък. Цветната им температура достига до 3000 К (Келвин), периодът им на експлоатация е от 2000 до 4000 часа.
Халогенните крушки за фарове за Голф 4 са основно два вида: стандартни и с висока яркост. Стандартните халогенни лампи са с два режима на работа и две жички, подходящи са за къси и дълги светлини, обикновено имат мощност от 50 W и 55 W и светят с жълтеникава светлина. Халогенните фарове с висока яркост са с по-бяла светлина, удължен лъч и осигуряват по-добра осветеност на пътното платно. Халогенните крушки, в зависимост от конструкцията на цокъла си, са обозначени с буквата H, като най-разпространените са H1, H4 и H7.
Въпреки голямото разнообразие на пазара от ксенонови и LED крушки, халогенните крушки все още са най-търсени, поради високия си светлинен интензитет, достъпните си цени и съвместимостта им с почти всички модели превозни средства. Те също така могат да се използват за всички видове светлини – фарове, габарити, стопове, мигачи ляво и дясно за кола. Често са предпочитани и за допълнителни фарове на офроуд автомобили.
Какво представляват LED крушките за фарове?
LED крушки за фарове се използват по-често при новите модели автомобили, като те могат да се използват за основни или габаритни светлини.
OSRAM Крушка с нагреваема жичка, фар за дълги светлини
D3S 42волт 35W PK32d-5, 4100K, ксенон
VALEO Крушка с нагреваема жичка, фар за дълги светлини
H7 12волт 55W PX26d, 3300K, халогенен
VALEO Крушка с нагреваема жичка, фар за дълги светлини
H1 12волт 55W P14.5s, халогенен
PHILIPS Крушка с нагреваема жичка, фар за дълги светлини
S2 12волт 35/35W BA20d, халогенен
BOSCH Крушка с нагреваема жичка, фар за дълги светлини
D3S 42волт 35W PK32d-5, 4200K, ксенон
LED (light emitting diode) в превод означава светодиод. Работа му се основава върху т.нар. p-n преход, който излъчва светлина, когато през него протича електрически ток в права посока. Тези лампи са много икономични, осигуряват мигновен старт и имат висока дълговечност. Технологията стана масова, което доведе до значително снижаване на нейната себестойност. Ето защо те намират все по-голямо приложение в автомобилната промишленост. Произвеждат се LED лампи, имащи цокъл като масовите стандартни лампи с нажежаема жичка. Този подход позволява на собствениците на автомобили постепенно да заменят старите си крушки с модерни, икономични и много по-дълготрайни LED аналози. Друго предимство на LED крушките е изключителната устойчивост на удари и вибрации, както и добрата видимост, която осигуряват при сняг, дъжд и мъгла. LED технологията намира приложение и в ЛЕД фарове за кола.
Какво са ксеноните (HID)?
Ксеноновите фарове са газоразрядни лампи. Те са познати като HID (high-intensity gas discharge lamp) – газоразрядни лампи с висока интензивност. Принципът на работа им се основава на високоволтов газов разряд в стъклен балон, запълнен с ксенон, пари на живака и съединения на натрия и скандия, в който са разположени два отдалечени на около 4 мм електрода. За да се „запали“ този разряд, е нужно високо напрежение от порядъка на 30 киловолта. То се осигурява от т.нар. баласт, който повишава стандартното напрежение от 12 волта до нужните стойности. Преимуществата на ксеноните са многобройни – висока яркост, светлинен спектър, подобен на слънчевата светлина, по-ниска консумирана мощност в сравнение с лампите с нажежаема жичка при еднакъв светлинен поток и доста по-дълъг живот. На пазара се предлагат няколко вида ксенони в цветово отношение – изчистен бял цвят – 6000К, бял цвят с лек жълт нюанс – 5000К, бял с по-силен жълт нюанс – 4300К, бял цвят със син нюанс – 8000К и др. Също така имате избор и между ксенонови крушки за късите светлини, или би-ксенон – за къси и дълги светлини.
ТОП продукти по темата: