Съдържание
Алтернатор за кола: за какво служи, симптоми и проблеми
Автомобилите преди 30-на години имаха съвсем спартанско оборудване. Електрическите консуматори се ограничаваха до пускова, запалителна, осветителна и сигнална уредба и по изключение – понякога радио. Днешното стандартно оборудване на автомобила включва многобройни системи, които, практически без изключения, са с електрическо захранване – горивни помпи, система за управление на двигателя, отопление, мултимедийни системи, системи за безопасност, системи за стабилност и много други. Така електрическата консумация нараства неимоверно.
Източници на електроенергия
Източниците на електрическа енергия при автомобилите с двигатели с вътрешно горене са два – акумулаторна батерия за кола или стартов акумулатор и генератор (алтернатор). Акумулаторната батерия служи за захранване на електрическите консуматори при неработещ двигател и за захранване на пусковия електродвигател на основния двигател (стартера). Генераторът се задвижва от двигателя с вътрешно горене чрез ремъчна предавка. Той захранва електрическите консуматори на автомобила, но и същевременно зарежда акумулаторната батерия. Мощността на съвременните автомобилни генератори може да надхвърли 1 киловат.
LUCAS Алтернатор
12волт, 70А, M8, 0230, Ø 63 mm
BV PSH Алтернатор
12волт, 35А, B+ (M8), Ø 75,0 mm
BOSCH Алтернатор
14волт, 70А, B+(M8), D+(M5), без вакуумпомпа, Ø 57 mm
LUCAS Алтернатор
14волт, 50А, M6 B+, L, 0004, Ø 56 mm
BOSCH Алтернатор
14волт, 70А, без вакуумпомпа, Ø 56 mm
Какво представлява генераторът?
Генератор или алтернатор за кола е електрическа машина, която превръща механичната енергия, подавана от мотора, в електрическа. Това става чрез използване на ефекта на индуциране на електродвижеща сила в проводящ контур, намиращ се в еднородно въртящо се магнитно поле, или обратният случай – въртящ се проводящ контур, намиращ се в еднородно неподвижно магнитно поле.
Днес в автомобилите се използват синхронни трифазни генератори за променлив ток. Те се състоят от ротор, статор и четки за стартер кола. Статорът изпълнява ролята и на корпус на генератора, в него са разположени три физически разделени, дефазирани на 120° една от друга намотки. В статора лагерува роторът. Именно той се задвижва от двигателя с вътрешно горене посредством ремъчна предавка. В ротора е разположена т.нар. възбудителна намотка, която създава въртящото се магнитно поле. Защо намотка, а не постоянен магнит? Отговорът е, че регулирайки тока, протичащ през тази намотка, можем да управляваме интензивността на магнитното поле, а оттам и параметрите на генератора, което не би било възможно при използването на постоянен магнит. Захранването на възбудителната намотка е постояннотоково и се осъществява през колекторни пръстени и графитни четки. А стойността на тока, преминаващ през нея, респективно магнитното ѝ поле, се регулират от Регулатор на напрежение. Той отчита текущото напрежение в електросистемата и управлява тока на възбуждане.
Както се подразбира, променливотоковият генератор произвежда променливо напрежение, а автомобилната електросистема е постояннотокова. Това налага използването на полупроводников изправител, състоящ се от силициеви диоди. Пулсациите на напрежението се изглаждат от паралелно свързаната акумулаторна батерия. Изброените дотук устройства – четков възел (четки с четкодържател), изправител (диодна плочка) и регулатор на напрежение, могат да бъдат както отделни детайли, така и да се комбинират в един агрегат. Най-често в един корпус се комбинират изправителя и регулатора на напрежение, тъй като графитните четки се износват и се разглеждат като консуматив. Но има случаи, когато и трите устройства са комбинирани в един детайл, поради конструктивни и технологични съображения.
BOSCH Алтернатор
14волт, 100А, D+(M5), B2+(M8), без вакуумпомпа, Ø 50 mm
AS-PL Алтернатор
12волт, 115А
MAGNETI MARELLI Алтернатор
14волт, 55А
BOSCH Алтернатор
14волт, 140А, B1+(M8),DFM,L, PL61, без вакуумпомпа, Ø 56,2 mm
VALEO Алтернатор
14волт, 180А, B+, R 90, Ø 58 mm
Какво може да се обърка? Проверка на алтернатора.
При 12 волтова електрическа система на автомобила, напрежението при работещ двигател и правилно функциониращ генератор трябва да бъде ориентировъчно в границите на 13,8 до 14,5 волта. Ако то е по-високо, ще се появи кипене и загряване на акумулатора, които ще разрушат клетките му, а могат да доведат и до взривяването му. Ако е по-ниско, акумулаторът няма да се дозарежда до необходимото ниво, с течение на времето ще се изтощи и ще се появят проблеми с пускането на двигателя посредством стартера. Появата на такива дефекти, сочи към проблем с алтернатора. Премерете напрежението на генератора при работещ двигател с и без включени консуматори – например фарове. Ако измереното напрежение е извън границите, вероятно има неизправност в регулатора, износени са четките или има пробил диод на изправителя. Смяната на тези устройства обикновено е лесна, но често изисква демонтаж на целия генератор, което при някои автомобили е трудна задача и изисква канал или повдигач. Използвайте качествени мултимери, в чиито показания сте сигурни. Много често, причина за неприятностите с ниското напрежение на генератора се дължат на хлабави и окислени връзки – не пренебрегвайте тяхното състояние.
Друга съвсем прозаична причина за неправилна работа на генератора е недобре регулирана обтегнатост на ремъка, което най-често е съпроводено със досадно „свирене“, особено при подаване на газ. Този проблем се решава с обтягане на ремъка или неговата замяна, ако вече се е разтегнал.
Обратно, прекаленото натягане на ремъка води до неразчетно натоварване в лагерите на ротора, което води до преждевременното им излизане от строя. То е съпроводено с постоянен ромолящ звук, идващ от генератора. Тъй като обикновено не можем да сме сигурни дали страничните шумове са от генератора, хидравличната помпа, помпата на климатика или някоя ролка, удачно е да се свали пистовият ремък за кола и да се завъртят на ръка изброените агрегати. Ако шумът идва от генератора, той трябва да се демонтира и да се сменят лагерите му, което е добре да се комбинира с почистване на колектора и евентуалната смяна на четките.
На арматурното табло на всеки автомобил има червена лампа, сигнализираща за неработещ генератор. Ако тя светне, означава, че генераторът не зарежда акумулатора. Това може да се дължи на пълна неизправност на алтернатора за Golf 4 1.9 TDI или скъсване на ремъка. В такава ситуация можете да продължите известно време пътя си, като изключите всички ненужни консуматори – мултимедия, климатизация, светлини и т.н., които водят до по-бързото изтощаване на акумулатора.
Полезни видеа по темата:
Как се тества алтернатор
Самостоятелен ремонт на алтернатор
ТОП продукти по темата: