Съдържание
Стартер за кола: смяна, ремонт и цена
Начини за пускане в ход на буталните двигатели
Пускането в ход на буталния двигател изисква първоначалното завъртане на коляновия му вал. При различните конструкции това става по различен начин – с манивела, инерционен стартер, електрически стартер, стартови бутален двигател, сгъстен въздух, дори барутен заряд на специален патрон.
В съвременните леки автомобили се използват електрически стартери. Те се състоят от реле-включвател (шалтер), електродвигател и зъбно колело с муфа за свободен ход (бендикс). Съвременните стартер на кола имат и редуктор и се наричат редукторни стартери.
Електродвигателят е постояннотоков, колекторен. Неговото предназначение е да преобразува електрическата енергия в механична. При по-старите конструкции се използваха мощни електродвигатели (мощността им достига до 1,5 ÷ 2 к.с.) с ниски работни обороти и висок въртящ момент. Понастоящем по-популярна е комбинацията на мощен, но малогабаритен електродвигател с високи обороти и по-малък въртящ момент куплиран с редуктор, който повишава въртящия момент за сметка на оборотите.
Включвателят (шалтерът), представлява видоизменено реле. Състои се от електромагнит (соленоид), котва и контакти. При подаване на електрическо напрежение към електромагнита, в него се създава магнитно поле, което привлича котвата, която премества контактите и затваря електрическата верига на електродвигателя. Котвата, чрез специална вилка, премества (изхвърля) бендикса, като зацепва зъбното му колело със зъбния венец на маховика. Устройството на бендикса е такова, че при движението си към маховика, зъбното му колело се завърта на известен ъгъл, с което се възпрепятства ситуацията „зъб срещу зъб“. В бендикса е предвидена и муфа за свободен ход, предпазваща стартера от пределни обороти, ако движението започне да се предава от маховика към електродвигателя. Геометричните размери на вилката и хода на котвата са подбрани така, че включването на електромотора става едва след зацепване на бендикса с маховика. Използването на реле позволява дистанционното включване на мощни консуматори (електродвигателя на стартера) с помощта на малогабаритни прекъсвачи (контактния ключ).
Стартерите са натоварени компоненти на автомобилните двигатели, особено когато са част от старт-стоп системите. Това води до сравнително чести проблеми.
Най-чести неизправности на стартера и техния ремонт
Неизправностите на стартера могат да се разделят на три основни групи – повреда на включвателя, на електродвигателя и на бендикса.
Повредите на включвателя се дължат най-често на нагаряне на контактите, включващи електродвигателя, поради големия ток, който преминава през тях. В такъв случай, при завъртане на контактния ключ, се чува „чукане“ на включвателя – т.е. електромагнита сработва и изхвърля бендикса, но не подава захранване към електромотора. Понякога след няколко опита все пак контактите сработват и моторът пали. Друга възможна повреда е прекъсване на намотката на електромагнита. Тогава няма никаква реакция от стартера при задействането му. Повредите се отстраняват чрез демонтаж на стартера и смяна на шалтера.
При електродвигателя най-често се износват четките, колектора на ротора и лагерните втулки на ротора и редуктора. Втулките и четките могат да се приемат за консумативи, които изискват периодична замяна. Колекторът се шлайфа и зачиства. Износването на тези детайли води до неработоспособност на електродвигателя на стартера и странични шумове при работата му. Тези резервни части за стартери се предлагат като ремонтни комплекти, но за тяхната смяна се изисква демонтаж на стартера и разглобяването му. Когато неопитен водач се опитва да стартира студен или неизправен двигател, той държи включен стартера за много дълго време (над 5 секунди) и не осигурява прекъсвания от около минута за охлаждане на електродвигателя и възстановяване на акумулатор за кола. Такова отношение скоро дава своите резултати, намотките на ротора прегряват, лакът на проводниците прегаря и те окъсяват. Това е съпроводено с отделяне на дим със специфична миризма, а лампите на арматурното табло намалят яркостта си, защото късото съединение предизвиква голям пад на напрежение на електрическата система. Тази повреда се отстранява чрез демонтаж на стартера и подмяна на ротора му, а понякога и на целия стартер.
Повредите по бендикса са предизвикани от изронени зъби на зъбното колело и са съпроводени с трудности при зацепването на стартера към маховика. Ремонтът изисква демонтаж на стартера и смяна на бендикса. Цената за замяна и ремонт на стартера е около 50 лева, без да се включва цената на резервните части.
Полезни видеа по темата:
Как да проверим стартера без да го премахваме
Самостоятелен ремонт на стартер
ТОП продукти по темата: