Съдържание
Тампон за амортисьор: Симптоми на повреда и цена за подмяна
Защо окачването е толкова важно?
Предназначението на окачването на автомобила е да осигури максимално сцепление на колелата с пътя, добра управляемост, отлична проходимост и не на последно място – максимален комфорт за шофьора и пътниците.
Ето защо конструкцията на окачването на съвременните автомобили става все по-сложна. Тя е подложена на интензивни натоварвания, големи знакопроменливи усилия, вибрации, агресивното въздействие на всякакви вещества – както с естествен произход, така и с изкуствен (например химикали за обработка на пътното платно срещу замръзване). Друг важен фактор за работата на окачването е това, че то функционира практически на открито, с всички последствия от това – големи температурни разлики, влага, прах, окисление и т.н.
Един от основните компоненти окачване на кола е амортисьорът. Неговата функция е да поглъща колебанията на елементите на окачването, предизвиквайки тяхното затихване.
Амортизиране на амортисьора

Захващането на преден и заден амортисьор към купето става с помощта на болтово съединение или шпилка и гумено-метален елемент, наречен „тампон на амортисьора“. Закрепването на амортисьорите към съответния носач или мост при някои конструкции често се извършва по аналогичен начин.
Предназначението на тампоните е да поглъщат високочестотните вибрации и ударните натоварвания. Ефектът на това технологично решение не е единствено подобряване на комфорта при шофиране. Поглъщането на пиковите стойности на натоварванията позволява драстично увеличаване на живота на компонентите на окачването, същевременно позволявайки на конструкторите да намалят техните размери, защото максималните работни усилия са по-ниски.
Конструкцията на тампоните на амортисьора е разнообразна. Най-простите представляват каучукови вложки с отвор за болт, изработени във формата на пресечен конус или двоен пресечен конус. Два такива тампона се монтират в ухото на амортисьора и се стягат с помощта на болт и гайка към вилка или планка в мястото на закрепване. Такива най-често са тампоните на амортисьорите на задния мост.
Друг вариант е тампонът да се състои от вътрешен и външен метален цилиндър, между които е вулканизиран каучук. Тези тампони се пресоват в ухото на амортисьора.
Устройството на тампона на амортисьора на окачването тип „МакФерсон“ е по-специфично. При тази схема на окачване, амортисьорът се присъединява към купето в горната си част посредством резба, нарязана на пръта (като шпилка) и гайка. Между амортисьора и опората му в купето отново се поставя тампон. Неговата форма и конструкция могат да бъдат най-разнообразни, в зависимост от дизайна на възела избран от конструкторите за най-удачен. Когато амортисьорът е на предния управляем мост, тампонът е комбиниран с аксиален лагер (най-често сачмен). Така той не само предава усилията от амортисьора към купето, но и осигурява завъртане на цялата стойка при завиване.

Повредите, които възникват при тампоните на амортисьора са обусловени от тяхната конструкция и условия на работа.
Големите натоварвания, които те предават, комбинирани с високите вибрации водят до напукване и разкъсване на каучуковите елементи. А когато тампонът конструктивно се състои от отделни компоненти с вулканизиран между тях каучук, същите фактори водят до отлепяне на еластичния материал от метала. Тежките условия при откритата работа на частите на окачването също никак не улесняват работата на тампоните. Попадането на масло и грес води до разлагане на гумата. Към тези фактори, разбира се, трябва да се добави и естественото стареене на каучука, водещо до появата на пукнатини.
За какво да внимаваме?
Проявата на симптомите за повреден тампон на амортисьора са характерни – появява се „чукане“ от директния удар на двата метални елемента (например ухото на амортисьора и болта или двата цилиндъра на тампона) поради липса на еластичния каучуков слой. Тези шумове са особено осезаеми при шофиране по път с неравности или паваж.
Когато се повреди тампонът с опорния лагер на преден амортисьор на окачване „МакФерсон“, шумовете се проявяват най-вече при големи отклонения на волана и завиване „на място“. Чуват се звуци напомнящи на хрупане и прещракване, породени от движението на разрушените елементи на лагера.
Разрушаването на тампоните и лагерите може да доведе и до промяна в геометрията на автомобила, а оттам – неравномерно износване на гумите и тенденция за увличане на автомобила в една или друга посока.
Удачно е при всяко повдигане на автомобила на крик или повдигач (например при сезонната смяна на гуми и годишния технически преглед), да проверявате състоянието на всички елементи на окачването, включително на тампоните на амортисьорите. Тази превантивна проверка ще Ви спести неприятните изненади.
При замяна на амортисьорите, обезателно сменяйте в комплект и техните лагери и тампони. Цената за смяна на тампон на амортисьора практически съвпада с цената на смяна на целия амортисьор, поради почти еднаквата трудоемкост. Може да се очаква сумата от около 50 лв., в зависимост от конкретната конструкция на възела.
ТОП продукти по темата: