Съдържание
Стабилизираща щанга: функция, проблеми и симптоми
Подценявана и пренебрегвана, стабилизиращата щанга е критичен компонент на съвременните системи за окачване и има значително въздействие върху управляемостта и стабилността на автомобила при завиване или извършване на бързи маневри. Въпреки простия си дизайн, повредената или неизправна стабилизираща щанга може да причини значителни разлики в управляемостта на автомобила и да направи завиването по-трудно. Това може да е опасно, особено при високи скорости. За да се подсигури оптимална производителност и безопасност е важно да проверявате стабилизиращата щанга редовно и да включите прегледа на окачването в рутинната поддръжка и обслужване.
КАКВА Е ФУНКЦИЯТА НА СТАБИЛИЗИРАЩАТА ЩАНГА
Основното предназначение на стабилизиращата щанга или стабилизатора за кола е да предотвратява прекомерното накланяне на каросерията при завиване. При започването на завиване, теглото естествено се измества към външната страна на завоя, причинявайки накланяне настрани. Ако каросерията се накланя настрани твърде много, това може да има неблагоприятно въздействие върху приравняването на колелата и да довежда до понижено сцепление. Стабилизиращият компонент свързва двете страни на окачването на една ос, поддържайки каросерията равна, измествайки силата от една страна към другата и така понижава наклона на каросерията. Допълнително, той е проектиран да постига това без значително да въздейства върху твърдостта на пружините на окачването.
FEBI BILSTEIN Комплект стабилизатор
предна ос
MEYLE Стабилизатор, ходова част
задна ос, със скоби, с гумен тампон
FEBI BILSTEIN Стабилизатор, ходова част
предна ос, с гумени лагери
H&R Комплект стабилизатор
Borsehung Комплект стабилизатор
от двете страни на предната ос
В най-простия си вариант, компонентът е U-образна стоманена щанга, която е свързана към окачването чрез втулки и биалетки. Конструкциите могат да се различават по формата и здравината си. Автомобилите с висока производителност могат да имат също активна система на стабилизиращата щанга. При нея има мотор или хидравлични задвижващи механизми, които настройват усукването от едната или другата страна на щангата автоматично и в реално време.
ЧЕСТИ ПРОБЛЕМИ И ПРИЧИНИ
Износване и амортизация: Въпреки, че стабилизиращата щанга често е направена да издържа колкото и самия автомобил, не е рядкост биалетките и гумените втулки да се износят и развалят или корозират с времето. В резултат от това, частта се разхлабва и става по-малко ефикасна. Тези елементи по принцип са по-малко издръжливи и може да е нужно да се сменят още на 60 000 км пробег.
Претоварване: Смята се, че колкото е по-дебела или твърда щангата, толкова по-голямо тегло може да понесе и толкова е по-голям капацитетът ѝ да намалява наклона на каросерията. Повишаването на диаметъра или твърдостта на щангата също ще повиши или намали недозавиването или презавиването, в зависимост от вида на ходовата част и дали е разположена в предницата или задницата на автомобила. Тунингът на стабилизиращата щанга трябва да се извършва с математическа прецизност и има риск да се прекали с него. Когато окачването е прекалено твърдо, гумите могат да губят сцепление, неравностите на пътя ще се усещат по-силно и може да има понижаване на цялостната стабилност на автомобила.
СИМПТОМИ НА НЕИЗПРАВНА БИАЛЕТКА ИЛИ ВТУЛКА
iТракане или дрънчене. Ако започнете да чувате тракане, дрънчене или стържене идващо от областта край гумите докато шофирате, причината може да е повредена биалетка или втулка. Например, когато се повреди биалетка, щангата вече не е плътно закрепена и може да се удря в други части на автомобила. Това може да е по-забележимо при преминаване през завои.
iЛоша управляемост или хлабаво управление. Биалетките са свързани също и към долния носач, и по този начин имат директно въздействие върху кормилното управление и управляемостта с развалянето си. Ако стабилизиращата щанга не е свързана правилно със структурата на каросерията, тя не може да противодейства ефикасно на наклона на каросерията автомобила може да се отклонява или люлее от страна на страна. Шофьорът може да има осезаемо по-малко контрол върху посоката на движение на колата при завиване.
iВидимо износване На последно място, износването е един от най-лесните признаци за забелязване при визуален преглед на компонентите на окачването. Възможно е да забележите, че втулките са се втвърдили и напукали, а частите могат да изглеждат леко деформирани, когато са износени. Ако има повредени части, трябва да вземете нови резервни части за окачването на автомобила.
НЕИЗПРАВНА СТАБИЛИЗИРАЩА ЩАНГА ЩЕ ИМА ЛИ ЗНАЧЕНИЕ НА ГТП?
Неизправните втулки и биалетки или хлабава стабилизираща щанга са само част от проблемите с окачването, които могат да станат причина за неуспех на годишния технически преглед, заради рисковете за безопасността, които носят. Въпреки че е възможно да се шофира с неизправна стабилизираща щанга, най-безопасното нещо е да се сменят или ремонтират частите, за да предотвратите инцидент или провал на ГТП.
ТОП продукти по темата: