Съдържание
Какво е шарнир кола и как се проверява разбит шарнир
Практически всички съвременни леки автомобили са с независимо предно окачване. Независимото окачване осигурява автономно отклонение на колелата на предния мост при преминаване през неравности или при маневриране на автомобила. По този начин се осигурява повишен комфорт при пътуване, по-висока маневреност и управляемост, подобрено сцепление на колелата с пътя, а от там и повишена безопасност за шофьора и пътниците при пътуване.
Най-често разпространените схеми на независимо предно окачване са следните:
- С две напречни рамена
- МакФерсон
- Многолостово (многозвенно)
Независимо от различните конструктивни решения, някои от елементите, с леки вариации, се използват при всички видове независими окачвания. Това в най-голяма степен важи за пружината, задни и предни амортисьори, шенкела, щангата за напречна устойчивост и шарнирния болт. Носачите (рамената) – техният брой и форма, са най-забележимата разлика при отделните конструкции. При многораменното окачване, носачът е заменен от две или повече звена (лоста) със съответните втулки и шарнири.
Шарнирни болтове – предназначение и конструкция
Закрепването на шенкела към носача изисква предаването на големи по стойност знакопроменливи натоварвания, действащи в различни направления. Освен това, тази механична връзка трябва да осигурява свободата на движение на шенкела при завиване на колелото и при отклонението му, вследствие на неравностите на пътя. Тези противоречиви, но много отговорни функции са поверени на шарнирните болтове. При окачването с две напречни рамена те са два, а в другите конструкции се използва един шарнирен болт.
Какво представлява шарнирният болт? На илюстрацията е представена обичайната му конструкция. Основните детайли са:
- Глава на ябълковидния болт
- Вложка
- Корпус на шарнира
- Защитен маншон
- Стебло на ябълковидния болт
- Гайка
Корпусът на шарнира помества отделните му части и предава усилията от ябълковидния болт към носача. Вложката е изработена от специални материали, притежаващи нисък коефициент на триене и висока износоустойчивост. От качеството на този детайл в максимална степен зависи експлоатационният живот на шарнирния болт. Яблъковидният болт предава усилията от шенкела към шарнира, като осигурява необходимата свобода на движение. Изработен е от висококачествена стомана с последваща механична и термична обработка. Защитния маншон предпазва подвижното съединение от попадане на вода и прах отвън, както и задържа греста в корпуса на шарнирния болт. Понякога, особено в по-старите конструкции, в корпуса на шарнирния болт е предвиден резбови отвор, в който се монтира гресьорка за гресиране на възела.
При някои конструкции, шарнирът, заедно със селеновите втулки, се изработват като един общ детайл с носача. Такова решение има следните предимства: по-малка маса, по-ниска сумарна цена, по-висока якост. Недостатъкът е, че при неизправност само на втулките или само на шарнира, трябва да се замени целият носач на кола, което оскъпява ремонта.
Симптомите за разбит шарнир
Те са лесно разпознаваеми. Най-често това е тропане при движение на автомобила при неравности. Проверката на шарнира най-лесно се извършва на канал или естакада. Първо се оглежда състоянието на маншона – ако той е скъсан, в шарнира прониква прах и вода, а греста се изхвърля навън. Единствено въпрос на време е шарнирът да се износи и компонентите му да корозират. Следващата стъпка е проверката за луфтове с помощта на щанга или лост – щангата се позиционира между шенкела и носача и чрез прилагане на усилие се следи за наличие на луфт в шарнира.
Проверявайте състоянието на маншона на шарнирния болт при всяка възможност – смяна на летни със зимни гуми, технически преглед и т.н. Навременната замяна на скъсания гумен маншон ще Ви спести по-скъпоструващата замяна на шарнир на кола.
Замяната на шарнира – особеност и цена
Този ремонт е изпълним и в домашни условия, но понякога за демонтажа на ябълковидния болт от шенкела е нужна специална скоба. Ако окачването с е два напречни носача, може да се наложи и използването на друга скоба за фиксиране на спиралната пружина. Тъй като цената за замяна на шарнирния болт или на целия носач в сервиз се движи в пределите на от 30 до около 50 лева, Ваша остава преценката дали да се заемете сами със замяната или да се доверите на професионалистите.
Добра идея е след смяна на елементи по окачването, да преминете стенд за реглаж на предницата. Процедурата не е нито скъпа, нито продължителна, но ще Ви спести неприятни изненади, като несиметрично износване на гумите, което би довело до преждевременната им замяна, която никак не е евтина.
Тъй като носачите с изработени заедно с тях селенови втулки и шарнирни болтове обикновено са с висока цена, съществуват възможности за тяхното рециклиране. Много са фирмите предлагащи такива услуги, но се уверете, че се влагат оригинални ремонтни комплекти, тъй като от състоянието на шарнирните болтове пряко зависи Вашата безопасност на пътя.
Полезно видео по темата:
Как да проверите състоянието на шарнир
ТОП продукти по темата: