Гарнитура на глава: симптоми и колко струва смяна
Блокът на двигателя и цилиндрова глава за кола са основни компоненти на буталните двигатели – бензинови и дизелови. В тях са разположени всички части на двигателя, там се извършва и горивният процес. Именно затова, и двата детайла са силно натоварени както механично, така и топлинно.
Връзката между блока и цилиндровата глава е една от ахилесовите пети на всеки бутален двигател. Причината за това е, че в тази зона са събрани всякакви комуникации – циркулация на охлаждаща течност, смазочно масло със сравнително високо налягане – около 3 атмосфери и всичко това в близост до горивните камери, където протича изгарянето на горивната смес при още по-високо налягане и температура. Ето защо осигуряването на херметичността в мястото на контакт между главата и блока е сложна задача.
Практически това е реализирано чрез прецизното шлайфане на двете контактуващи повърхности – на блока и на цилиндровата глава, поставянето между тях на гарнитура на главата от топлоустойчив материал и притягането на двата детайла един към друг с голям брой специални еластични болтове, които се навиват в строго определена последователност и с точно нормирано усилие.
Гарнитура на цилиндрова глава се изработва от специални материали, които в миналото са съдържали азбест и графит, а днес – метални влагания (стомана) и еластомер. За подобряване на устойчивостта в зоната на горивната камера, отворите за цилиндрите в гарнитурата са обточени с вложки от неръждаема стомана, а за по-добра херметичност, отворите на маслените магистрали понякога са изработени с медна вложка.
Най-честата неизправност на гарнитурата на цилиндровата глава е пробив на горещи газове от някой от цилиндрите към каналите, в които циркулира охлаждащата течност, ето защо този дефект е познат като „издухана гарнитура“.
Друга честа неприятност е пробив между маслена и водна магистрала, който води до смесване на маслото и антифриза. Причините за тези проблеми могат да бъдат най-различни. Най-честата причина е прегряване на двигателя, поради неработещ термостат, неизправност на вентилатора на радиатора, изтичане на антифриза и т.н. Това води до термични деформации на детайлите намаляване на усилието между блока и главата и пропуск на горещи газове.
Друга честа причина е агресивен маниер на шофиране, водещ до продължителни високи натоварвания на двигателя. Цената на това удоволствие обикновено е нова гарнитура плюс съпътстващите ремонтни дейности.
Некачествен ремонт, спестяване на шлайфането на цилиндровата глава след смяна на гарнитура, наличието на шупли по главата и блока, нарушаване на реда на притягане на болтовете, притягането им „на око“, а не с динамометричен ключ, използване на стари болтове за цилиндровата глава при препоръчана от производителя замяна – това са само част от причините, които могат да Ви навлекат нови проблеми с гарнитурата на главата след извършен вече ремонт или при покупка на автомобил с неясна сервизна история.
Отделно, съществуват двигатели, при които гарнитурата на цилиндровата главата е „слабо място“, поради грешен дизайн. Обикновено пробивът в гарнитурата се развива постепенно и дава време на шофьора да осъзнае какво ще последва.
Първоначалните симптоми на избила гарнитура на главата са следните:
- Намаляване на количеството на охлаждащата течност в разширителния съд, без да има забележими течове от охладителната система, защото антифризът попада в цилиндрите или в маслената система;
- При палене на бензиновите двигатели, особено сутрин, моторът не работи с всичките си цилиндри, но след около минута, нещата се нормализират – попадналия в цилиндрите антифриз мокри свещта и тя не създава искра, докато обемът не се продуха;
- При сваляне на свещта от цилиндъра, в който се е получил пробива, тя е светла и „измита“ от водните пари в горивната камера;
- При отваряне на разширителния съд на охладителната система, се усеща силна миризма на изгорели газове, антифризът не е бистър, а има следи от пяна;
- Маркучите на охладителната система са твърди и надути, поради попадане на изгорели газове в антифриза;
- При отваряне на капачката за наливане на масло на капака на цилиндровата глава, има пяна с кремав цвят, маслото може да е пресечено – вследствие попадане на антифриз за кола в моторно масло;
За потвърждаване на съмненията, в някои сервизи се предлага т.нар. „CO тест“, при който антифризът се проверява за наличието на изгорели газове.
Когато пробивът в гарнитурата напредне, започва рязко покачване на температурата на охлаждащата течност, чува се кипене в разширителния съд и радиатора на парното, от ауспуха капе антифриз (той лесно се отличава от капещия от ауспуха конденз). Най-тежкият развой е, когато в някой цилиндър проникне количество антифриз по-голямо от обема на горивната камера. Тогава се случва т.нар. „воден удар“ – между челото на буталото и цилиндровата глава попада вода, която е несвиваема. Този удар може да доведе до деформации и счупвания в елементите на коляномотовилковия механизъм, изискващи скъп ремонт или дори замяна на двигателя.
Замяната на гарнитурата на главата е сложен, скъп, но и често срещан ремонт. Сложността идва от големия обем монтажни и демонтажни работи, нуждата от прецизно шлайфане на главата и проверка на нейната херметичност (т.нар. „водна проба“). Болтовете закрепващи главата към блока също имат ограничен брой използвания, а в някои конструкции са за еднократна употреба. Този ремонт обикновено се комбинира с пасване на клапаните към леглата им, смяна на гумичките на клапаните, на гарнитурата на капака на цилиндровата глава, понякога дори на ангренажа, ако замяната му предстои скоро. Ако има смесване на масло с антифриз, разбира се подменят се и двете течности, заедно с маслен филтър за автомобил.
Ето защо цената за смяна на гарнитурата на главата може да варира в много широки граници, започващи от около 500 лева и достигащи до над 1000, в зависимост от марката на автомобила, щетите по двигателя и обема на съпътстващите ремонти. Тъжната новина за собствениците на автомобили с V-образни двигатели, е че те имат по две цилиндрови глави.
ТОП продукти по темата: