Съдържание
Лагер на главината: видове, цена за смяна и симптоми на неизправност
Главини на колелата – устройство и предназначение
Главини за колело са предназначени за закрепване на колелата на автомобила. За целта те са снабдени с резбови отвори за болтове или шпилки за гайки. Главините на водещите (двигателните) мостове освен това предават въртящия момент от полуосите към колелата. Към главините се закрепват спирачните дискове или барабани, като изключение от това правило правят някои от автомобилите с окачване тип „Де Дион“. Т.е. главините участват и в процеса на спиране, предавайки спирачния момент от диска или барабана към колелото.
Когато автомобилът е снабден със система предотвратяваща блокирането на колелата при спиране (ABS), профилираните зъби, работещи с датчиците на ABS, са изработени като част от главината на колелото.
Видове лагери
Главините се закрепват към шенкелите, към гредата на моста или към кожуха на редуктора на главното предаване посредством лагерни възли. Тези възли трябва да поемат аксиалните и радиални натоварвания от колелото, възникващи при движението на автомобила. Обикновено това става чрез използването на два конусни ролкови аксиално-радиални лагера, двуредов или едноредов сачмен лагер. За смазването им се използва грес, която се задържа в обема на лагерния възел посредством семеринги. Друг похват е използването на капсуловани лагери, при които греста е вкарана още при производството и се задържа във вътрешността им, посредством специални стоманени или гумирани капачки.
Капсулован лагер
Основните части на търкалящите лагери са вътрешна гривна, ролки или сачми, сепаратор и външна гривна.
Когато е използвана двойка конусни ролкови лагери, тяхната хлабина се задава чрез притягане на гайката, закрепваща главината към оста. Спазването на точното усилие е много важно, тъй като отклоненията от нормата ще доведат до бързо износване на лагерите или блокирането им.
Това усложнение на конструкцията е избегнато при сачмените лагери, които не изискват регулиране, но и това има своята цена – конусните ролкови лагери поемат по-големи аксиални сили при по-малки габарити. Сачмените лагери поемат предимно радиалните натоварвания, а за същите по големина аксиални сили, те имат по-големи габарити.
Лагер-главина и лагер-главина-диск
С цел опростяване на автомобилните конструкции, олекотяване на детайлите, понижаване на цената и технологична оптимизация, инженерите решават да обединят лагера и главината в един детайл, наречен „лагер-главина“. При тази конструкция, главината играе ролята на външна гривна на лагера. Предвид напредъка на съвременните технологии и дълговечността на лагерите, едно такова решение е напълно оправдано, защото експлоатационния срок на лагер-главините почти винаги надвишава живота на целия автомобил.
Други производители дори достигат до още по-голяма оптимизация – главината се изработва като един цял детайл със спирачния диск. Така лагерите, главината и спирачен диск стават един неразглобяем възел, който в същността си е консуматив, тъй като дискът е подложен на интензивно износване при спиране и животът му е ограничен. Тук шансът дискът да се износи преди появата на неизправност в лагерите е висок и всъщност това е и целта на конструкторите.
Симптоми за неизправен лагер на главината
Това най-често е специфичен шум в областта на засегнатото колело. Чува се монотонно ромолене, което се усилва при увеличаване на скоростта. Понякога е трудно да се усети от коя страна е проблемът, но той лесно се решава, като последователно се повдигнат на крик лявото и дясното колело и се завъртят на ръка. Дори и така неизправният лагер ще шуми осезаемо. Чрез разклащане на вдигнатото колело с ръце се усеща и повишеният луфт от износените елементи. Главината с неизправен лагер също така ще се нагрява по-силно, поради повишеното триене Най-често лагерите се повреждат поради неправилно регулирана натегнатост, проникване на влага, сухо триене или поява на питинг корозия.
Смяна на лагер-главината
Тази операция сама по себе си не е трудоемка, но изисква демонтажа на спирачните апарати при дискови спирачки или барабана и челюстите при барабанни спирачки. Когато конструкцията на главината позволява замяна само на лагерите, ремонтът е по-сложен и изисква наличието на преса за избиване на старите и монтажа на новите лагери. Тези технологични операции изискват определени умения, тъй като погрешният монтаж ще доведе до бързо излизане от строя и на новия лагер. Новите лагери трябва да се монтират чрез равномерно пресоване в леглото в главината, без удари и посукване. Ако в главината е монтиран защитен семеринг, препоръчително е неговата замяна да се комбинира със смяната на лагерите. По такъв начин ще се застраховате от преждевременно излизане от строя на целия възел, поради изтичане на смазката или проникване на прах и вода между движещите се детайли.
Лагер на главина се продават в комплект, в който, ако е необходимо, са включени нова гайка за оста или полуоската, както и пластинчата контра или шплент за фиксирането ѝ. Когато комплектът включва конусни ролкови лагери, производителите обикновено добавят опаковка с препоръчаната от тях грес за смазване на възела.
Цената за замяна на лагер на главината или цялата лагер-главина започва от около 60 лв., но зависи от сложността на възела и обема на работата за монтаж и демонтаж.
Полезно видео по темата:
Неизправности на лагерите на главината на колелото, признаци
ТОП продукти по темата: