Съдържание
Смяна на маслото на автоматична скоростна кутия и колко струва това
Предназначението на автомобилната трансмисия е да предава въртеливото движение от двигателя към задвижващите колела. В зависимост от конструкцията на автомобила, трансмисията може да включва различни устройства като съединител, скоростна кутия (автоматична или ръчна), карданни валове, главни предавания, диференциал на кола, междуосеви диференциали, раздатъчна кутия, демултипликатор и т.н. Понякога няколко от тези устройства се комбинират в един агрегат – например демултипликатора и раздатъчната кутия или скоростната кутия и диференциала и т.н.
Повечето от тези устройства представляват сложни зъбни редуктори, мултипликатори, планетарни предавки и фрикциони. Те предават големи мощности, като освен това трябва да отговарят на строги изисквания за компактност, безшумна работа и дълъг експлоатационен живот. Изброените особености налагат високи изисквания към смазочните масла, с които работят тези агрегати.
При автоматичните скоростни кутии, условията за работа на маслото са още по-специфични. Ето защо, неговото наименование всъщност е ATF – Automatic transmissions fluid – Течност за автоматични трансмисии. Същото масло се използва при сервоусилвателите на кормилното управление, както и при някои съвременни ръчни скоростни кутии и раздатъчни кутии. Цветът на ATF е зелен или червен, с цел по-лесно откриване на течове и лесно отличаване от двигателно масло.
ATF трябва да работи при сравнително по-високи налягания – около 5 кгс/см2, да има строго определен вискозитет, в рамките на 6-8 сантистокса, който е оптимален за работата на хидротрансформатора, същевременно да има ниска температура на сгъстяване. Освен това, маслото трябва ефективно да отнема топлината от елементите на кутията, т.е. да играе ролята на охлаждаща течност, да има добри смазващи свойства, за да намалява износването на триещите се детайли. Противно на изискването за добро смазване, ATF трябва и да елиминира боксуването на фрикционните механизми, които се използват за управление на автоматичната скоростна кутия. Високи са и изискванията към химическите свойства на маслото – да не се окислява, да не се разпенва и да не взаимодейства химически с компонентите на скоростната кутия.
Периодът на замяна на маслото на автоматичните скоростни кутии варира в много широки граници – от няколко десетки хиляди километра до никога – т.е. някои производители предвиждат ATF да не бъде заменяно за целия експлоатационен срок на автомобила. За целта, тези скоростни кутии са с повишена херметичност – кислородът, намиращ се във въздуха, затворен в кутията, предизвиква окисление на маслото, което води до намаляване на кислородната концентрацията и спиране на процесите на окисление.
Звучи абсурдно, но понякога именно замяната на маслото в автоматичната скоростна кутия може да доведе до неочаквани проблеми. На какво се дължи това? Както вече отбелязахме, в този вид трансмисии работят различни фрикционни механизми. Тяхната работа се съпровожда с отделянето на продукти от триенето – фин прах, който се отмива от маслото, а след това се отлага по вътрешните стени на корпуса, пада на дъното на картера и т.н. Когато маслото бъде сменено, свежото масло има много добри миещи свойства. То започва да отмива тези наслоили се отлагания, които, чрез масления поток, попадат в клапаните за управление на режимите на автоматичната скоростна кутия и предизвикват аномалии в работата ѝ.
Има няколко начина за избягването на тези неприятности – по-ранна смяна на маслото и неговата частична замяна.
Частичната замяна обикновено става чрез сваляне на пробката на картера и изтакане на наличното там масло. Обикновено изтича около 1/3 до 1/2 от общото количество. Остава маслото, намиращо се в механизмите на кутията, тръбопроводите и радиатора за охлаждане, ако такъв е предвиден. Удачно е процедурата да се комбинира със смяна или почистване на филтър за автоматична скоростна кутия. За да намалите количеството на отлаганията в кутията, може да демонтирате нейния картер и да отделите утайките. След обратния монтаж на всички детайли, заредете свежо масло до нужното ниво.
Някои производители предлагат комплекти за смяна на маслото на автоматичната скоростна кутия, включващи освен самото масло, нов филтър и гарнитура за картера.
Другият вид смяна на маслото е пълната му замяна. Обикновено тя се извършва с помощта на специално предвидена за целта машина. Тя изпомпва старото масло и нагнетява ново. По този начин се заменя цялото количество ATF, намиращо се в кутията, тръбопроводите и радиатора. Старото и новото масло преминават през стъклени тръбички, които позволяват визуален контрол и сравняване на цвета на старото и новото масло. Преимуществото е, че маслената система на кутията се почиства добре, недостатъкът е, че заради процеса на промиване, трябва да добавите 2-3 литра ново масло повече от нормалната зарядка.
Цената на машинна замяна на маслото е от около 120 лева за самата процедура до 700 лева пакетна цена – процедура, масло и консумативи (филтър, гарнитура и т.н.).
Все пак, обикновено препоръчителният интервал на замяна на маслото на автоматичната скоростна кутия е: първа частична замяна в рамките на 80 000 – 100 000 километра, а след това на всеки 40 000 – 50 000 километра.
За да бъдете сигурни в изправността на автомобила си, следвайте точно препоръките на производителя – както за пробега между смените на маслото, така и за неговия тип и марка. Автоматичната скоростна кутия е един от най-сложните и скъпи агрегати на Вашата кола и цената на риска от неглижиране на препоръките, може да излезе много солена.
Цената на масло за автоматични скоростни кутии варира в диапазона 15 до 40 лева на литър.
Полезно видео по темата:
Как се сменя маслото на автоматична скоростна кутия
ТОП продукти по темата: