Демпферен маховик: симптоми на повреда, колко издържа и цена за смяна
Най-широко разпространените днес автомобилни мотори са четиритактовите бутални двигатели. Характерното за тях е, че за протичането на четирите такта на работния цикъл са необходими два оборота на коляновия вал, от които работният такт заема едва една четвърт – т.е. половин оборот. Това придава характерна неравномерност в хода на този тип двигатели, която се намалява с увеличаване на броя цилиндри.
Този ефект се допълва чрез използването на маховик.
Маховикът представлява масивен метален диск, закрепен към колянов вал на двигател. Неговото предназначение е да акумулира кинетична енергия, чрез големия си инерционен момент. Именно по този начин той помага за намаляване на неравномерността в работата на двигателя, отдавайки натрупаната енергия при подготвителните тактове от работния цикъл. Също така, маховикът може да се приеме за инерционен акумулатор, поемащ възникващите пикови натоварвания на двигателя. Тези негови особености водят до намаляване на силовите натоварвания на двигателя и на трансмисията, което способства за удължаване на експлоатационния им срок.
Приложението на маховика в автомобилния двигател е многофункционално. Периферията му е изработена във вид на зъбен венец, към който се зацепва бендикса на стартера. При някои конструкции този венец е отделен елемент, който е горещо пресован към диска на маховика и позволява замяна при изронване или повреда на някои от зъбите. Повърхността на маховика откъм трансмисията е шлифована и играе ролята на водещ диск на съединителя.
Въвеждането на много по-строги екологични норми за съдържанието на вредни вещества в изгорелите газове, както и развитието на технологиите, внедрявани в двигателостроенето, доведоха до създаването на компактни дву- и трицилиндрови двигатели, имащи достатъчна мощност и въртящ момент при ниски обороти на въртене, необходими за масовите градски автомобили. Както вече беше споменато, четиритактовите двигатели с малък брой цилиндри се отличават с неравномерен ход. Класическият маховик намалява този недостатък, но за увеличаване на неговата ефективност е необходимо нарастване на масата му. Този подход може да бъде използван в някакви разумни граници, които се ограничават от практически и конструктивни съображения.
За решаване на този проблем се прилагат т.нар. демпферни маховици или маховици с двойна маса.
Конструктивно, този тип маховици се състоят от два отделни масивни диска, които лагеруват един спрямо друг, посредством радиални и аксиални лагери. Между двата диска са разположени амортизиращи извити спирални пружини, които са предварително натегнати, т.е. приплъзването на дисковете един спрямо друг изисква някакво предварително зададено усилие. Някои конструкции включват и планетен зъбен механизъм, осигуряващ допълнителна връзка, между двата диска.
Преимуществата на такива конструкции са многобройни:
- Увеличен живот на трансмисията
- По-лесно и плавно превключване на скоростите
- Намалено механично натоварване на двигателя
- Намелени вибрации
Разбира се, демпферните маховици имат и някои недостатъци – основно това са по-високата цена и ограничения експлоатационен срок в сравнение с обикновените, едномасови маховици – последните практически имат ресурс по-голям от обичайния срок на използване на автомобила и замяната им се налага изключително рядко.
Това, което скъсява живота на демпферния маховик, е именно работата му по предназначение – шофиране с честа смяна на предавките и промяна на натоварването, което двигателят подава към трансмисията. Именно тогава демпферните пружини в маховика компенсират пиковете във въртящия момент и двата диска приплъзват един спрямо друг. Трябва да се има предвид, че за разлика от монолитния маховик, двумасовият има елементи, изискващи смазване – лагери, втулки и т.н. Смазочните материали са вложени при производството и не е предвидено тяхното допълване или замяна. Т.е. още с производството е заложен някакъв краен срок на експлоатация.
Поради тези причини се появяват и износвания и счупвания на пружини, които водят до обичайните симптоми за неизправен демпферен маховик за кола – странични шумове в областта на съединителя, чукане и т.н. Към тях, разбира се, трябва да се добавят и вече познатите ни проблеми на стандартните маховици – изронени зъби на венеца и наранена огледална повърхност на водещия диск на съединителя.
Едни от малкото специфични параметри на демпферния маховик, които могат да бъдат контролирани, са радиалните и аксиалните луфтове на двата диска един спрямо друг. Те, разбира се, не могат да бъдат контролирани всеки ден, тъй като изискват демонтаж на съединител и скоростна кутия. Ето защо, замерването им е удачно да се извърши при всеки ремонт на трансмисията, като паралелно с това, задължително извършваме и обичайните за стандартния маховик огледи на зъбния венец и контактната повърхност с феродов диск на съединителя.
Въпросът колко издържа демпферния маховик има много отговори, но най-общо може да се очаква пробег между 150 000 и 350 000 км. Животът му зависи от маниера Ви на шофиране, условията, в които управлявате автомобила си – предимно градско каране или извънградско, качеството на самия детайл и т.н.
Общо взето – ако карате нов автомобил, смяната на маховика е достатъчно далеч във времето, но ако управлявате автомобил втора употреба с неясна сервизна история, не трябва да се изненадвате, ако се наложи замяна.
Цената за замяна демпферния маховик може да бъде в рамките 250 и повече лева, но това е цената на труда – монтаж и демонтаж на скоростна кутия и съединител. Големият харч идва от резервните части – както за нов маховик, така и за съединител, чиято замяна е препоръчителната в тази ситуация.
ТОП продукти по темата: