• SHOP
  • CLUB
Пробвай премиум акаунт
0
Моят гараж
Добави автомобил
0
продукта #
0,00 BGN
Количката е празна

Диференциал на кола: какво е блокаж на диференциала и каква е неговата функция

Съдържание

  1. Защо ни е нужен диференциал?
  2. Малко теория
  3. Конструкция на диференциала
  4. Как се работи всичко това?
  5. Блокаж на диференциала
  6. Експлоатация и поддръжка на диференциала

Защо ни е нужен диференциал?

Повечето шофьори са срещали термините „колесна база“ и „пътен просвет“ когато се коментират размерите на автомобила и неговата проходимост. Но съществува и друг характерен размер – „следа“ – това е разстоянието между двете колела на предния или задния мост. Размерът на следата на автомобила има водещо значение за неговата стабилност на пътя.

Когато автомобилът се движи праволинейно, левите и десните колела изминават един и същ път. Когато автомобилът завива, може да се приеме, че той се движи криволинейно около точка, наречена център на завоя. Разстоянието от центъра на завоя до автомобила се нарича радиус на завоя. Логично е този радиус за левите и десните колела да бъде различен, като тази разлика ще е равна на „следата“ на съответния мост. Ето защо, в завой, левите и десните колела изминават различен път – по-близките до центъра по-къс, а по-далечните по-дълъг. Такава разлика може да се получи и при праволинейно движение на автомобила, но различно налягане на въздуха в гумите, различно износване на протектора или различен тип гуми.

Ако лявото и дясното колело на един мост са твърдо свързани посредством един общ вал, това би довело до трудна управляемост, приплъзване на колелата в завой, натоварване на двигателя и трансмисията, както и загуба на мощност.
За избягване на всички изброени неприятности се използва едно сравнително просто, но хитроумно устройство, наречено диференциал.

диференциал

Малко теория

Диференциалът е механизъм за разделяне на мощността, който е в състояние да компенсира разликите в скоростта на въртене между двете си изходни оси. Чисто теоретичното му название е „отворен диференциален механизъм“. Всъщност именно думата „отворен“ е подвеждащата тук, защото този механизъм е отворен, ако някое от колелата е вдигнато на крик. Затварящото звено на диференциала е пътната повърхност, която свързва двете колела, като отношението на тази връзка всъщност е отношението между пътя, който изминава вътрешното и външното за завоя колело.

LuK 462 0147 10 Ремонтен к-кт, диференциал
Оценка - 19
Информация за продукта
  • LuK: Ремонтен к-кт, диференциал
  • Номер на продукта: 462 0147 10
  • Нашата цена: 391,46 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
LuK Ремонтен к-кт, диференциал
Номер на артикул: 462 0147 10
391,46 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Безплатна доставка
BorgWarner DS118574 Помпа, ламелен съединител 4 х 4
Оценка - 3
Информация за продукта
  • страна на монтаж: задна ос
  • качество: OE-Version / Genuine
  • допълващ артикул / допълваща информация: с уплътнение
  • Доп. артикул / Доп. инфо. 2: с винтове, с щепселен съединител
  • Тегло [kg]: 0,4
  • BorgWarner: Помпа, ламелен съединител 4 х 4
  • Номер на продукта: DS118574
  • Нашата цена: 242,92 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
BorgWarner Помпа, ламелен съединител 4 х 4
Номер на артикул: DS118574
242,92 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Не са включени разходите за доставка
BorgWarner DS118622 Помпа, ламелен съединител 4 х 4
Оценка - 2
Информация за продукта
  • страна на монтаж: задна ос
  • качество: OE-Version / Genuine
  • допълващ артикул / допълваща информация: с уплътнение
  • Доп. артикул / Доп. инфо. 2: с винтове, с щепселен съединител
  • Тегло [kg]: 0,5
  • BorgWarner: Помпа, ламелен съединител 4 х 4
  • Номер на продукта: DS118622
  • Нашата цена: 238,10 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
BorgWarner Помпа, ламелен съединител 4 х 4
Номер на артикул: DS118622
238,10 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Не са включени разходите за доставка
BTA B04-6265 Ремонтен к-кт, диференциал
Информация за продукта
  • BTA: Ремонтен к-кт, диференциал
  • Номер на продукта: B04-6265
  • Нашата цена: 47,98 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
BTA Ремонтен к-кт, диференциал
Номер на артикул: B04-6265
47,98 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Не са включени разходите за доставка
LuK 462 0215 10 Ремонтен к-кт, диференциал
Информация за продукта
  • LuK: Ремонтен к-кт, диференциал
  • Номер на продукта: 462 0215 10
  • Нашата цена: 609,64 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
LuK Ремонтен к-кт, диференциал
Номер на артикул: 462 0215 10
609,64 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Безплатна доставка

Конструкция на диференциала

Конструктивно, диференциалът може да бъде реализиран по различни начини. Обикновено той се състои от касета (която изпълнява функцията на водило на механизма), две колела на полуосите (полуваловете) и две или четири планетни зъбни колела. Най-често се използват конусни зъбни колела, но има конструкции с цилиндрични зъбни колела. Обичайно касетата на диференциала се закрепва чрез фланцово съединение към голямото зъбно колело (короната) на главното предаване, посредством болтове. В касетата на диференциала са монтирани, като свободно лагеруват спрямо нея, зъбните колела на полуосите. В тях са изработени шлици, чрез които въртящия момент се предава към полуваловете. Планетните зъбни колела лагеруват на оси, захванати към касетата. Зъбните колела са зацепени едно с друго във вътрешността на касетата.

Как се работи всичко това?

Въртящият момент от главното предаване се подава към касетата на диференциала, а посредством осите, към планетните зъбни колела. Те от своя страна, предават въртящия момент към зъбните колела на полуваловете и чрез тях – към колелата.
Когато лявото и дясното колело се въртят с еднаква скорост, диференциалът представлява една твърда връзка между короната на главното предаване и полуосите. Зъбните колела в него не се въртят едно спрямо друго и към двете колела се предава еднаква мощност.

Когато обаче автомобилът завива, вътрешното за завоя колело изминава по-къс път и неговото въртене се забавя, което предизвиква относително въртене на цялата касета на диференциала, спрямо зъбното колело на полуоста на това колело. Това въртене, посредством планетните зъбни колела, предизвиква ускорено завъртане на зъбното колело на полуоста на външното за завоя колело, като по този начин компенсира по-дългия изминат от него път.

При автомобилите с два и повече двигателни моста, в редукторите на главните предавания на всеки един от тях има отделен диференциал. Ето защо при тях има заден и преден диференциал на кола. В този случай се използва и т.нар. междуосов диференциал, който разпределя мощността между водещите мостове, поради същите съображения, които бяха изложени по-горе.

Блокаж на диференциала

Както всяко улеснение, диференциалът също така представлява известен компромис. Ако колата ни се движи по хлъзгав терен (вода, кал, лед, сняг), едното от колелата лесно губи сцепление с пътната настилка. Ние вече знаем как реагира диференциалът в такава ситуация – колелото, намиращо се все още в сцепление с пътя, се явява затормозено, а боксуващото колело е свободно. Ето защо цялата мощност се прехвърля към него и то започва да се върти с удвоена скорост, а към колелото със сцепление не се подава мощност. Това е причината един път забоксувал, често автомобилът да не може да потегли без бутане.

За да се избегне този неприятен момент, започва да се прилага „блокаж на диференциала“.
Най-простия вид механичен блокаж е ръчно задействан, на механичен или на фрикционен принцип. Той се включва при неподвижен автомобил и елиминира възможността за движение на зъбните колела на полуосите едно спрямо друго, посредством вграден в касетата на диференциала, фрикционен съединител или муфа. Такъв тип техническо решение се прилага при по-старите конструкции, но и при по-нови такива, когато се иска простота, сигурност и истинска висока проходимост. Този пълен блокаж има своите ограничения – може да се използва при ниска скорост и ограничава маневрените възможности на автомобила.

По-технологично и авангардно решение са т.нар. LSD (limited-slip differential) диференциали. Т.е. диференциал с ограничено приплъзване. При тях конструктивно се допуска разлика в оборотите (приплъзване) на двете колела, но стойността на тази разлика е ограничена. Т.е. ако системата хване тенденция към боксуване, диференциалът се блокира. Начините, по които е реализирано това решение са различни. Най-често това става посредством фрикционен механизъм, вискозен съединител или чрез използването на особеностите на червячната предавка. Включването на режима LSD става по електрически път и може да се използва при необходимост.

Euroricambi 60171497 Ремонтен к-кт, диференциал
Информация за продукта
  • тегло [g]: 1922
  • Euroricambi: Ремонтен к-кт, диференциал
  • Номер на продукта: 60171497
  • Нашата цена: 313,94 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
Euroricambi Ремонтен к-кт, диференциал
Номер на артикул: 60171497
313,94 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Не са включени разходите за доставка
-27%
FEBI BILSTEIN 36330 Гайка, конусно зъбно колело
Оценка - 2
Информация за продукта
  • дебелина [mm]: 35
  • Диаметър [mm]: 40
  • Размер вътрешна резба: M26 x 1,5
  • Повърхност: омаслен
  • Тегло [kg]: 0,049
  • FEBI BILSTEIN: Гайка, конусно зъбно колело
  • Номер на продукта: 36330
  • Нашата цена: 14,45 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
FEBI BILSTEIN Гайка, конусно зъбно колело
Номер на артикул: 36330
в сравнение с ПЦД 19,93 BGN

14,45 BGN
Цена за брой
Цена вкл. 20% ДДС, Не са включени разходите за доставка
-59%
VAICO V10-6588 Помпа, ламелен съединител 4 х 4
Оценка - 1
Информация за продукта
  • страна на монтаж: задна ос
  • Доп. артикул / Доп. инфо. 2: с уплътнителен пръстен, с винтове
  • допълващ артикул / допълваща информация: със добавен / закрепващ материал
  • вид на експлоатация: електро-хидравличен
  • ID на съединителя: HALDEX GEN II / 2
  • VAICO: Помпа, ламелен съединител 4 х 4
  • Номер на продукта: V10-6588
  • Нашата цена: 303,01 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
VAICO Помпа, ламелен съединител 4 х 4
Номер на артикул: V10-6588
в сравнение с ПЦД 755,72 BGN

303,01 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Не са включени разходите за доставка
-37%
VAICO V95-0595 Помпа, ламелен съединител 4 х 4
Оценка - 1
Информация за продукта
  • страна на монтаж: задна ос
  • вид на експлоатация: хидравлично
  • ID на съединителя: HALDEX GEN II & III
  • допълващ артикул / допълваща информация: с уплътнение
  • Доп. артикул / Доп. инфо. 2: с винтове, с гайка
  • Системно поколение: 2, 3
  • VAICO: Помпа, ламелен съединител 4 х 4
  • Номер на продукта: V95-0595
  • Нашата цена: 556,39 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
VAICO Помпа, ламелен съединител 4 х 4
Номер на артикул: V95-0595
в сравнение с ПЦД 891,14 BGN

556,39 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Безплатна доставка
BTA B05-AG-322 Ремонтен к-кт, диференциал
Информация за продукта
  • BTA: Ремонтен к-кт, диференциал
  • Номер на продукта: B05-AG-322
  • Нашата цена: 4,76 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
BTA Ремонтен к-кт, диференциал
Номер на артикул: B05-AG-322
4,76 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Не са включени разходите за доставка

Много елегантно решение, имитиращо блокирането на диференциала, но и постигащо близка функционалност, е използването на компонентите на антиблокиращата система (ABS). Чрез различни датчици и сензори за автомобил, блокът за управление идентифицира боксуващото колело и задейства модула на ABS, активирайки неговата спирачка. По този начин част от мощността се подава на колелото, което все още има сцепление и автомобилът потегля. Недостатък на това решение е, че част от енергията се губи за сметка на триенето в спирачката, както и неминуемото допълнително износване на спирачните накладки и дискове при сработване на системата.
Блокажът на диференциала се използва при всички двигателни мостове, независимо дали са предни или задни. Блокаж се предвижда и на междуосевите диференциали.

Експлоатация и поддръжка на диференциала

смяна на масло на диференциал цена

Симптом за неизправност на диференциала е появата на странични шумове в областта на главното предаване при завой. Проверката на диференциала е много лесна – повдигат се лявото и дясното колело на проверявания мост, така че да нямат контакт с настилката. Завъртате на ръка което и да е от колелата – отсрещното колело трябва да се върти в обрана посока без задържане, прескачане и странични шумове.

Интервалите за смяна на трансмисионно масло за диференциал се задават от производителя на Вашия автомобил. Спазването на тези препоръки е много важно, тъй като при съвременните автомобили често цялата трансмисия е обединена в един общ блок. Все пак, в зависимост от вида на Вашия автомобил и спецификите му, интервалът за смяна на маслото ще бъде в границите межди 32 000 и 120 000 км.

Цената за смяната на диференциала също не може да бъде еднозначно определена именно поради огромното разнообразие от конструктивни решения внедрени в използваните днес автомобили. Това разнообразие води след себе си съществени разлики в трудоемкостта на работата, която е определяща за цената на такъв ремонт.

ТОП продукти по темата:

AUTODOC Бестселъри: части на достъпна цена

-28%
VAICO V95-0597 Помпа, ламелен съединител 4 х 4
Информация за продукта
  • страна на монтаж: задна ос
  • вид на експлоатация: хидравлично
  • ID на съединителя: HALDEX GEN V / 5
  • VAICO: Помпа, ламелен съединител 4 х 4
  • Номер на продукта: V95-0597
  • Нашата цена: 637,68 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
VAICO Помпа, ламелен съединител 4 х 4
Номер на артикул: V95-0597
в сравнение с ПЦД 891,14 BGN

637,68 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Безплатна доставка
CEI 269.892 Ремонтен к-кт, диференциал
Информация за продукта
  • CEI: Ремонтен к-кт, диференциал
  • Номер на продукта: 269.892
  • Нашата цена: 135,49 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
CEI Ремонтен к-кт, диференциал
Номер на артикул: 269.892
135,49 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Не са включени разходите за доставка
-54%
VAICO V48-0515 Помпа, ламелен съединител 4 х 4
Информация за продукта
  • страна на монтаж: задна ос
  • вид на експлоатация: хидравлично
  • ID на съединителя: HALDEX GEN IV / 4
  • Доп. артикул / Доп. инфо. 2: с винтове
  • VAICO: Помпа, ламелен съединител 4 х 4
  • Номер на продукта: V48-0515
  • Нашата цена: 497,23 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
VAICO Помпа, ламелен съединител 4 х 4
Номер на артикул: V48-0515
в сравнение с ПЦД 1090,87 BGN

497,23 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Безплатна доставка
TRUCKTEC AUTOMOTIVE 01.32.010 Гайка, конусно зъбно колело
Информация за продукта
  • за OE-номер: 385 351 0172
  • мярка на резбата: M40 x1,5
  • вид на резбата: за дясна резба
  • TRUCKTEC AUTOMOTIVE: Гайка, конусно зъбно колело
  • Номер на продукта: 01.32.010
  • Нашата цена: 9,99 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
TRUCKTEC AUTOMOTIVE Гайка, конусно зъбно колело
Номер на артикул: 01.32.010
9,99 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Не са включени разходите за доставка
IVECO 7162214 Ремонтен к-кт, диференциал
Информация за продукта
  • IVECO: Ремонтен к-кт, диференциал
  • Номер на продукта: 7162214
  • Нашата цена: 136,22 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
IVECO Ремонтен к-кт, диференциал
Номер на артикул: 7162214
136,22 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Безплатна доставка
-28%
09N 525 554 A METZGER 8027004 Помпа, ламелен съединител 4 х 4
Оценка - 1
Информация за продукта
  • страна на монтаж: задна ос
  • вид на експлоатация: електро-хидравличен
  • брой на щепселните контакти: 2
  • за OE-номер: 09N 525 554 A, 0BS 525 554 B, 0BS 525 554 C, 0BY 525 554 A, 2K0 525 554 A
  • METZGER: Помпа, ламелен съединител 4 х 4
  • Номер на продукта: 8027004
  • Нашата цена: 538,88 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
METZGER Помпа, ламелен съединител 4 х 4
Номер на артикул: 8027004
в сравнение с ПЦД 756,66 BGN

538,88 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Безплатна доставка
-48%
METZGER 8027002 Помпа, ламелен съединител 4 х 4
Информация за продукта
  • страна на монтаж: задна ос
  • вид на експлоатация: електро-хидравличен
  • брой на щепселните контакти: 2
  • METZGER: Помпа, ламелен съединител 4 х 4
  • Номер на продукта: 8027002
  • Нашата цена: 389,77 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
METZGER Помпа, ламелен съединител 4 х 4
Номер на артикул: 8027002
в сравнение с ПЦД 756,66 BGN

389,77 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Безплатна доставка
-41%
ACKOJA A53-0042 Помпа, ламелен съединител 4 х 4
Информация за продукта
  • страна на монтаж: задна ос
  • вид на експлоатация: хидравлично
  • ACKOJA: Помпа, ламелен съединител 4 х 4
  • Номер на продукта: A53-0042
  • Нашата цена: 1013,56 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
ACKOJA Помпа, ламелен съединител 4 х 4
Номер на артикул: A53-0042
в сравнение с ПЦД 1746,49 BGN

1013,56 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Безплатна доставка
-34%
VAICO V10-6593 Помпа, ламелен съединител 4 х 4
Информация за продукта
  • страна на монтаж: задна ос
  • вид на експлоатация: хидравлично
  • ID на съединителя: HALDEX GEN V / 5
  • допълващ артикул / допълваща информация: с уплътнения
  • Доп. артикул / Доп. инфо. 2: с винтове
  • VAICO: Помпа, ламелен съединител 4 х 4
  • Номер на продукта: V10-6593
  • Нашата цена: 384,49 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
VAICO Помпа, ламелен съединител 4 х 4
Номер на артикул: V10-6593
в сравнение с ПЦД 591,43 BGN

384,49 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Безплатна доставка
-69%
VAICO V40-1673 Помпа, ламелен съединител 4 х 4
Информация за продукта
  • страна на монтаж: задна ос
  • вид на експлоатация: хидравлично
  • ID на съединителя: HALDEX GEN IV / 4
  • VAICO: Помпа, ламелен съединител 4 х 4
  • Номер на продукта: V40-1673
  • Нашата цена: 756,32 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
VAICO Помпа, ламелен съединител 4 х 4
Номер на артикул: V40-1673
в сравнение с ПЦД 2503,57 BGN

756,32 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Безплатна доставка

Популярни публикации

Абонирайте се за нашите новинарски бюлетини

За да получавате последните ни новини и съвети, въведете Вашия e-mail