Съдържание
Диференциал на кола: какво е блокаж на диференциала и каква е неговата функция
Защо ни е нужен диференциал?
Повечето шофьори са срещали термините „колесна база“ и „пътен просвет“ когато се коментират размерите на автомобила и неговата проходимост. Но съществува и друг характерен размер – „следа“ – това е разстоянието между двете колела на предния или задния мост. Размерът на следата на автомобила има водещо значение за неговата стабилност на пътя.
Когато автомобилът се движи праволинейно, левите и десните колела изминават един и същ път. Когато автомобилът завива, може да се приеме, че той се движи криволинейно около точка, наречена център на завоя. Разстоянието от центъра на завоя до автомобила се нарича радиус на завоя. Логично е този радиус за левите и десните колела да бъде различен, като тази разлика ще е равна на „следата“ на съответния мост. Ето защо, в завой, левите и десните колела изминават различен път – по-близките до центъра по-къс, а по-далечните по-дълъг. Такава разлика може да се получи и при праволинейно движение на автомобила, но различно налягане на въздуха в гумите, различно износване на протектора или различен тип гуми.
Ако лявото и дясното колело на един мост са твърдо свързани посредством един общ вал, това би довело до трудна управляемост, приплъзване на колелата в завой, натоварване на двигателя и трансмисията, както и загуба на мощност.
За избягване на всички изброени неприятности се използва едно сравнително просто, но хитроумно устройство, наречено диференциал.
Малко теория
Диференциалът е механизъм за разделяне на мощността, който е в състояние да компенсира разликите в скоростта на въртене между двете си изходни оси. Чисто теоретичното му название е „отворен диференциален механизъм“. Всъщност именно думата „отворен“ е подвеждащата тук, защото този механизъм е отворен, ако някое от колелата е вдигнато на крик. Затварящото звено на диференциала е пътната повърхност, която свързва двете колела, като отношението на тази връзка всъщност е отношението между пътя, който изминава вътрешното и външното за завоя колело.
LuK Ремонтен к-кт, диференциал
FEBI BILSTEIN Пробка, диференциал
BorgWarner Помпа, ламелен съединител 4 х 4
TEDGUM Окачване, диференциал
задна ос, отпред
Powerflex Окачване, диференциал
задна ос, отпред
Конструкция на диференциала
Конструктивно, диференциалът може да бъде реализиран по различни начини. Обикновено той се състои от касета (която изпълнява функцията на водило на механизма), две колела на полуосите (полуваловете) и две или четири планетни зъбни колела. Най-често се използват конусни зъбни колела, но има конструкции с цилиндрични зъбни колела. Обичайно касетата на диференциала се закрепва чрез фланцово съединение към голямото зъбно колело (короната) на главното предаване, посредством болтове. В касетата на диференциала са монтирани, като свободно лагеруват спрямо нея, зъбните колела на полуосите. В тях са изработени шлици, чрез които въртящия момент се предава към полуваловете. Планетните зъбни колела лагеруват на оси, захванати към касетата. Зъбните колела са зацепени едно с друго във вътрешността на касетата.
Как се работи всичко това?
Въртящият момент от главното предаване се подава към касетата на диференциала, а посредством осите, към планетните зъбни колела. Те от своя страна, предават въртящия момент към зъбните колела на полуваловете и чрез тях – към колелата.
Когато лявото и дясното колело се въртят с еднаква скорост, диференциалът представлява една твърда връзка между короната на главното предаване и полуосите. Зъбните колела в него не се въртят едно спрямо друго и към двете колела се предава еднаква мощност.
Когато обаче автомобилът завива, вътрешното за завоя колело изминава по-къс път и неговото въртене се забавя, което предизвиква относително въртене на цялата касета на диференциала, спрямо зъбното колело на полуоста на това колело. Това въртене, посредством планетните зъбни колела, предизвиква ускорено завъртане на зъбното колело на полуоста на външното за завоя колело, като по този начин компенсира по-дългия изминат от него път.
При автомобилите с два и повече двигателни моста, в редукторите на главните предавания на всеки един от тях има отделен диференциал. Ето защо при тях има заден и преден диференциал на кола. В този случай се използва и т.нар. междуосов диференциал, който разпределя мощността между водещите мостове, поради същите съображения, които бяха изложени по-горе.
Блокаж на диференциала
Както всяко улеснение, диференциалът също така представлява известен компромис. Ако колата ни се движи по хлъзгав терен (вода, кал, лед, сняг), едното от колелата лесно губи сцепление с пътната настилка. Ние вече знаем как реагира диференциалът в такава ситуация – колелото, намиращо се все още в сцепление с пътя, се явява затормозено, а боксуващото колело е свободно. Ето защо цялата мощност се прехвърля към него и то започва да се върти с удвоена скорост, а към колелото със сцепление не се подава мощност. Това е причината един път забоксувал, често автомобилът да не може да потегли без бутане.
За да се избегне този неприятен момент, започва да се прилага „блокаж на диференциала“.
Най-простия вид механичен блокаж е ръчно задействан, на механичен или на фрикционен принцип. Той се включва при неподвижен автомобил и елиминира възможността за движение на зъбните колела на полуосите едно спрямо друго, посредством вграден в касетата на диференциала, фрикционен съединител или муфа. Такъв тип техническо решение се прилага при по-старите конструкции, но и при по-нови такива, когато се иска простота, сигурност и истинска висока проходимост. Този пълен блокаж има своите ограничения – може да се използва при ниска скорост и ограничава маневрените възможности на автомобила.
По-технологично и авангардно решение са т.нар. LSD (limited-slip differential) диференциали. Т.е. диференциал с ограничено приплъзване. При тях конструктивно се допуска разлика в оборотите (приплъзване) на двете колела, но стойността на тази разлика е ограничена. Т.е. ако системата хване тенденция към боксуване, диференциалът се блокира. Начините, по които е реализирано това решение са различни. Най-често това става посредством фрикционен механизъм, вискозен съединител или чрез използването на особеностите на червячната предавка. Включването на режима LSD става по електрически път и може да се използва при необходимост.
Powerflex Окачване, диференциал
задна ос, отзад
YAMATO Окачване, диференциал
заден монтаж
BTA Ремонтен к-кт, диференциал
INA Ремонтен к-кт, диференциал
BorgWarner Помпа, ламелен съединител 4 х 4
Много елегантно решение, имитиращо блокирането на диференциала, но и постигащо близка функционалност, е използването на компонентите на антиблокиращата система (ABS). Чрез различни датчици и сензори за автомобил, блокът за управление идентифицира боксуващото колело и задейства модула на ABS, активирайки неговата спирачка. По този начин част от мощността се подава на колелото, което все още има сцепление и автомобилът потегля. Недостатък на това решение е, че част от енергията се губи за сметка на триенето в спирачката, както и неминуемото допълнително износване на спирачните накладки и дискове при сработване на системата.
Блокажът на диференциала се използва при всички двигателни мостове, независимо дали са предни или задни. Блокаж се предвижда и на междуосевите диференциали.
Експлоатация и поддръжка на диференциала
Симптом за неизправност на диференциала е появата на странични шумове в областта на главното предаване при завой. Проверката на диференциала е много лесна – повдигат се лявото и дясното колело на проверявания мост, така че да нямат контакт с настилката. Завъртате на ръка което и да е от колелата – отсрещното колело трябва да се върти в обрана посока без задържане, прескачане и странични шумове.
Интервалите за смяна на трансмисионно масло за диференциал се задават от производителя на Вашия автомобил. Спазването на тези препоръки е много важно, тъй като при съвременните автомобили често цялата трансмисия е обединена в един общ блок. Все пак, в зависимост от вида на Вашия автомобил и спецификите му, интервалът за смяна на маслото ще бъде в границите межди 32 000 и 120 000 км.
Цената за смяната на диференциала също не може да бъде еднозначно определена именно поради огромното разнообразие от конструктивни решения внедрени в използваните днес автомобили. Това разнообразие води след себе си съществени разлики в трудоемкостта на работата, която е определяща за цената на такъв ремонт.
ТОП продукти по темата: