Съдържание
Задвижващ вал: неизправности и симптоми на повреда, чести проблеми
Каква е функцията на автомобилния задвижващ вал: описание на принципа на работа
Автомобилен задвижващият вал, също известен като карданен вал е част от ходовата част, която предава сила и задвижващ момент от двигателя към диференциала, който след това го предава на колелата. Това предаване на задвижващ момент е това, което кара колелата да се въртят и изтласква колата напред. С други думи, ако този компонент се повреди или откаже, колата няма да стигне много далеч.
Валът е на практика въртяща се тръба, която се използва при автомобилите със задно задвижване, задвижване на 4-те колела и задвижване на всичките колела. При предното задвижване задвижващият момент на практика се предава от това, което е известно като полуоска. Частите се подлагат на невероятно високи скорости и поради това са направени от издръжливи материали като стомана, алуминиеви сплави или композити от въглеродни влакна. Повечето задвижващи валове имат карданен шарнир на всеки край на щангата, който позволява предаването на задвижващия момент при многобройни ъгли. Някои притежават и шлицов разделен шарнир, който позволява да се регулира дължината на компонента спрямо промените в хода на окачването.
Признаци на неизправности и чести проблеми със задвижващия вал
Има няколко части, които трябва да работят в прецизна синхронизация помежду си, за да извършва компонента функциите си. Това също означава, че има повече неща, които могат да се объркат с предния и задния вал с полуоски и повече части за смяна. Например, честите причини включват износени или недостатъчно смазани карданни шарнири, негодни гумени лагери и разхлабен вал. Ако шарнирите не могат да поддържат вала, може да го чувате стърже от пътя под вас. Други проблеми могат да включват силно повредена тръба или неизправен приплъзващ хомот. Ако натоварването на автомобила е твърде високо, има шанс тръбата да се повреди докато шофирате.
Силни и необичайни вибрации
Това е един от най-забележимите първи симптоми на неизправен задвижващ вал. Когато карданите или втулките са износени, те често причиняват прекомерна вибрация на задвижващия вал под автомобила. Вие и пътниците ще можете да усетите това. Проблемът е в това, че това може да причини усилено износване и на други компоненти на ходовата част.
Необичайни звуци
Ако чувате необичайно тракане, тропане, стържене или скърцане, това може да е поради повредени втулки или шарнири, които предотвратяват правилното въртене на вала. Ако карданите скърцат при ниски скорости, това означава, че те трябва да се смажат. Ако чувате някои от тези звуци при шофиране или ускоряване, трябва да закарате автомобила си на преглед при механик възможно най-скоро.
GSP Кардан, задвижване на оста
SPIDAN Кардан, задвижване на оста
отзад, със задържаща рамка
NTY Кардан, задвижване на оста
отпред
NTY Кардан, задвижване на оста
отпред
FEBI BILSTEIN Кардан, задвижване на оста
отпред
Разтрисане при ускорение
Разтрисането при ускорение от ниска скорост или след спиране е чест признак на неизправни компоненти на ходовата част. Това може да се причини от неизправен висящ лагер или кардан. Може също да е съпроводено от необичайни звуци от задвижващия вал.
Проблеми при завиване
Дефектният вал няма да позволява правилното завъртане на колелата, причинявайки проблеми на пътя. Това ще повлияе на управляемостта на автомобила, както и способността на шофьора да го контролира. На този проблем трябва да му се извърши диагностика без отлагане, тъй като носи риск за безопасността.
Изтичане на течности
Ако изглежда, че от вала има теч на масло под автомобила, това може да е поради износено уплътнение на оста. Уплътнението подсигурява херметичността на връзката на вала към трансмисията или задния диференциал. Когато то се развали, е възможно да се появят течове на трансмисионна течност. Това обикновено се причинява поради неправилен монтаж или демонтаж на компонентите.
Кога трябва да се сменя задвижващия вал?
Неизправният задвижващ вал може да има значително въздействие върху производителността и като цяло способността да се шофира автомобила. Въпреки, че може да е възможно да продължите да шофирате, игнорирането на проблема може да е голяма грешка. Колкото по-дълго го оставяте в лошо състояние, толкова повече повреди могат да се появят по цялата ходова част. Затова е по-изгодно да го ремонтирате възможно най-скоро.
Ремонтът на това в автосервиз в България може да излезе между 400 и 4000 лв, в зависимост от марката и модела на автомобила. Може да успеете да спестите от ремонти, ако смените частите самостоятелно и имате правилните умения и опит. Можете да намерите съвместими авточасти онлайн на достъпни цени, когато въведете данните на автомобила и частта.
ТОП продукти по темата: