Съдържание
Автомобилен съединител: симптоми и цена за смяна
Съединителят е важен агрегат при автомобилите с класическа силова схема и двигател с вътрешно горене. Неговото предназначение е да предава въртящия момент от двигателя към трансмисията, да осигурява кратковременното им кинематично разделяне, както и последващото плавно зацепване.
От началото на автомобилостроенето до настоящия момент, части на съединител са претърпели сериозна еволюция. Освен това, в зависимост от предназначението на превозното средство, се използват широка гама от конструкции – хидравлични, механични, едно или многодискови, сухи, в маслена вана, центробежни, електрически и т.н.
Най-голямо разпространение сред масовите автомобили с ръчна скоростна кутия е намерил сухият триещ еднодисков съединител.
Той се монтира между двигателя и скоростната кутия. Състои се от опорен диск, към който са закрепени притискателния (огледален) диск и притискателните пружини, феродов (водим) диск, аксиален лагер с муфа и вилка. Цялата конструкция са закрепва с болтове към маховика на двигателя.
Предаването на въртящия момент от двигателя към скоростната кутия става за сметка на силите на триене между работната повърхност на маховика, феродовия диск и притискателния диск.
Маховикът е закрепен неподвижно към коляновия вал. Предназначението му е, с големия си инерционен момент, да повиши равномерността в работата на двигателя. В двигатели се използват демпферен маховик, което се състои от две приплъзващи една спрямо друга части, между които са разположени пружини. Такава конструкция позволява погасяването на ударните натоварвания и осигурява по-плавен ход. Повърхността на маховика, контактуваща с феродовия диск е шлайфана и играе ролята на водещ диск.
Водимият или феродов диск, заради използвани фрикционен материал, е монтиран на шлици към първичния вал на скоростната кутия. Такъв монтаж позволява надлъжното движение на диска по шлиците. Водимият диск се състои от главина и периферия, които приплъзват една спрямо друга, свивайки спирални демпферни пружини. Това решение осигурява плавно включване за съединителя и предпазва трансмисията от ударни натоварвания. От двете страни на периферията, с помощта на нитове, са захванати две накладки от фрикционен материал. Той може да бъде органичен, с добавени месингови стружки, металокерамика, кевлар, карбон или авангардния FiberTuff. Тези материали имат различна якост, износоустойчивост, работна температура и разбира се, цена.
Опорният диск играе ролята на кожух, поместващ притискателен диск на съединителя и притискателните пружини, които осигуряват контакта между притискателния диск, водимия диск и маховика.
Аксиалният лагер е монтиран в муфа, захваната от вилката, задействаща съединителя. Той контактува челно с притискателните пружини и позволява свободното въртене на съединителя, спрямо вилката.
Връзката между педала на амбреажа и вилката на съединителя е реализирана по разнообразни начини – лостова система, жило, хидравличен привод с два цилиндъра, електрически и т.н. Конструкцията на тези механизми предвижда възможност за регулиране, чрез което се компенсира допустимото износване на феродовия диск.
Съединителят функционира по следния начин – при натискане, педалът въздейства на вилката. Тя се завърта около оста, на която е монтирана и натиска муфата с аксиалния лагер към притискателните пружини. Те са закрепени по такъв начин, че при деформация, отдалечават притискателния от водимия диск. Така освободен, водимият диск се премества по шлиците си и се отделя от повърхността на маховика, прекъсвайки предаването на въртящия момент от двигателя към трансмисията.
При отпускане на педала, освободените притискателни пружини преместват притискателния диск към феродовия, който се плъзга по шлиците си към маховика. По този начин трансмисията се зацепва към двигателя.
Съединителят на автомобила е натоварен агрегат, особено при шофиране в градския трафик с често потегляне и каране в задръствания. Феродовият диск работи при силно триене, което води до постоянно износване на фрикционния материал. Неговият живот силно зависи най-вече от стила Ви на шофиране – постоянното каране на полусъединител или навикът да държите левия си крак върху амбреажа, водят до бързо износване на феродовия диск и натоварване на аксиалния лагер. Тегленето на ремарке, каравана или буксирането на закъсал тежък автомобил отново скъсяват сериозно живота на съединителя. Ако имате навика да потегляте ефектно, с въртене на гуми, това причинява ударно включване на съединителя и екстремни натоварвания в демпферните пружини на водимия диск, водещи до счупването им.
Симптомите за неизправен съединител обикновено са следните:
- Потъване на педала на съединителя – най-често това се дължи на неизправност във връзката между педала и вилката на съединителя – скъсано жило, счупена вилка или неизправни цилиндри. Обикновено тези ремонти са по-бързи и евтини, защото не изискват смяна на самия съединител.
- Шум при натискане на съединителя – това говори за износване на аксиалния лагер. Докато педалът не е натиснат, осевото натоварване на лагера е ниско и шумът може да остане незабелязан, но при натискане на амбреажа, се появява отчетлив шум от износения лагер. Ако се забавите със смяната му, лагерът затяга или дори блокира и започва да трие в притискателните пружини като ги износва и срязва. Тогава вече трябва да замените съединителя в комплект.
- Приплъзване на съединителя – при натоварване, двигателят произволно увеличава оборотите си, усеща се специфична миризма на горещо феродо, автомобилът потегля при почти напълно освободен педал на съединителя – това са признаци за износен водим диск. Ако износването е малко, то може да се компенсира с регулиране, но ако това не помогне, се налага замяна. В зависимост от състоянието на компонентите, се заменя само феродовият диск или комплект съединител с демпферен маховик.
- Странични шумове – дължат се на счупване на някой елемент (най-често демпферна пружина на водимия диск или някоя от притискателните пружини). Попадайки между движещите се части, издават дрънчащи звуци.
Ремонтът на съединителя отнема известно време, защото изисква демонтаж на скоростната кутия, независимо дали заменяте съединителя в комплект или само един негов елемент. Ето защо, при цена за труд за смяна на съединителя от 150-200 лева, препоръчваме неговата замяна в комплект, което ще гарантира спокойствието Ви за по-дълъг период от време.
Полезно видео по темата:
Как да откриете неизправност на съединителя
ТОП продукти по темата: