Съдържание
Кога трябва да се смени дискът на съединителя
Съединител? Защо е нужен?
Буталните двигатели с вътрешно горене имат специфична зависимост на мощността и въртящия момент от честотата на въртене (оборотите). Освен това те имат т.нар. „празен ход“ – работа на двигателя без натоварване. От друга страна, шофирането на автомобила става с различни скорости на движение и различно натоварване – потегляне, спиране, ускорение, изкачване, спускане и т.н.
Именно разликата между работните режими на двигателя и условията на шофиране на автомобила налага използването на едно междинно звено – трансмисията. Има няколко вида трансмисии, като най-използвани са механичната и автоматичната трансмисия. У нас най-разпространени са автомобилите с механична трансмисия (ръчни скорости). Обикновено тя се състои от съединител, скоростна кутия, главно предаване и диференциал. Скоростната кутия е предавателен механизъм, който променя както своето предавателно отношение – може да бъде редуктор или мултипликатор, така и посоката на въртене на изходящия вал – при включване на задна скорост. Скоростната кутия може и да изключи подаването на мощност към водещите колела, когато е на неутрална (нулева) предавка. Главното предаване е допълнителен редуктор, който увеличава въртящия момент подаван на водещите колела за сметка на намаляване на оборотите. Диференциалът позволява лявото и дясното водещо колело да се въртят с различни ъглови скорости при завиване на автомобила. Предаването на въртящия момент от двигателя към трансмисията се извършва от съединителя. Той отделя механично двигателя от скоростната кутия, позволява плавно включване на трансмисията към мотора, демпфира ударните натоварвания.
Устройство и работа на амбреажа
В леките автомобили се използва т.нар. сух триещ еднодисков съединител. Основните му части са следните: опорен диск, към който са закрепени притискателния (огледален) диск и притискателните пружини, феродов (водим) диск, аксиален лагер за съединител с муфа и вилка. Съединителят са закрепва с болтове към маховика на двигателя. Предаването на въртящия момент става за сметка на силите на триене между опорния, водимия и притискателния дискове. Усилието, пораждащо силите на триене между изброените дискове, се създава от притискателните пружини. Изключването (освобождаването) на съединителя става при натискане на педала на амбреажа, който чрез лостова система, жило или хидравличен привод, използващ спирачна течност за кола, завърта вилката около оста ѝ, а тя чрез муфата с аксиалния лагер, освобождава притискателния диск от усилието, създавано от притискателните пружини. Така силите на триене между дисковете на съединителя изчезват и спира предаването на въртящ момент към водимия диск, респективно през трансмисията, към водещите колела.
Феродов диск за кола може да се приеме за най-важния детайл на съединителя, от който зависи неговата изправност. Това е така, поради факта, че работната повърхност на водимия диск е покрита с фрикционен материал – феродо, който в процеса на работа се износва, неговата дебелина намалява, достига някаква гранична стойност, след която се налага замяна. Освен това, в конструкцията на този диск са включени специални демпфиращи пружини, предназначени да поглъщат пиковите натоварвания при рязко зацепване на съединителя. По този начин не само се повишава комфорта на пътуване, но главно се предпазва трансмисията от внезапни високи механични натоварвания. Тези пружини са подложени на много високо натоварване, особено при рязко отпускане на педала на амбреажа – при агресивно шофиране, потегляне с въртене на гуми и т.н. Такова отношение води до често счупване на пружините, чиито отломки попадат в кожуха на съединителя. Именно износването на феродото и счупването на демпферните пружини са най-честите причини за смяна на диска на съединителя.
SACHS PERFORMANCE Диск на съединителя
228mm, брой зъби: 28
SACHS PERFORMANCE Диск на съединителя
240mm, брой зъби: 26
SACHS Диск на съединителя
240mm, брой зъби: 23
SACHS PERFORMANCE Диск на съединителя
240mm, брой зъби: 23
LuK Диск на съединителя
180mm, брой зъби: 26
Какви могат да бъдат признаците на тези неизправности?
Износването води до намаляване на дебелината на феродовия диск. Това износване може да бъде компенсирано чрез регулиране на привода на съединителя (жилото или лостовата система). Но възможностите на такова решение са ограничени. След известно време, компенсирането на износването става невъзможно и съединителят започва да зацепва при почти напълно отпуснат педал или да не отделя при напълно натиснат амбреаж. Това е ясен сигнал, че феродовият диск трябва да бъде заменен.
Счупването на демпферните пружини и попадането на техните останки между детайлите на съединителя предизвикват шум от механични удари и водят до допълнителни повреди на дисковете.
Приплъзването (боксуването) на съединителя най-често е резултат от износване на феродовия диск, но може да се дължи на неправилна регулировка, прегряване и разтопяване на феродото, поради продължително каране на полусъединител или буксиране на голям товар – теглене на тежко ремарке или на закъсал автомобил. Тази повреда се „подушва“ веднага – миризмата на прегряло феродо е много силна и специфична и бързо прониква в купето. По-рядка, но възможна причина за боксуването на съединителя е попадане на масло в него, вследствие неизправен семеринг на коляновия вал или на първичния вал на скоростната кутия. Такъв тип повреда изисква както замяна на феродовия диск, така и замяна на неизправния семеринг.
SACHS PERFORMANCE Диск на съединителя
240mm, брой зъби: 23
VALEO Диск на съединителя
170mm, брой зъби: 18
SACHS Диск на съединителя
228mm, брой зъби: 10
SACHS PERFORMANCE Диск на съединителя
240mm, брой зъби: 23
SACHS Диск на съединителя
240mm, брой зъби: 23
Как да решим проблема?
Повредите по феродовия диск на съединителя не са рядкост, но тяхната честота силно зависи от маниера на каране на шофьора. Рязкото потегляне с въртене на гуми, карането на полусъединител, честото градско шофиране и тегленето на тежки ремаркета и каравани силно скъсяват живота на съединителя. Обичайна практика е, вместо частичен ремонт, т.е. смяна на феродовия диск на съединителя, да се подменя целия възел в комплект съединител за кола – феродов и притискателен дискове, аксиален лагер и кожух. Това е оправдано и от гледна точка на цената, която ще заплатите за труд – и в двата случая тя ще бъде еднаква.
Полезно видео по темата:
Как да откриете неизправност на съединителя
ТОП продукти по темата: