Съдържание
Двоен съединител (DCT): предимства, недостатъци и проблеми
Тази иновативна система с двоен съединител използва два съединителя за светкавична смяна на предавките без загуба на мощност. Макар да предлагат безпроблемно шофиране, DCT скоростните кутии са свързани с редица трудности. Разбирането на начина им на функциониране, техните предимства, недостатъци и потенциални проблеми е от съществено значение както за автомобилните ентусиасти, така и за професионалистите. Научете повече за това по-долу.
Какво представлява DCT трансмисията?
Трансмисията с двоен съединител (DCT) е усъвършенстван тип автоматизирана ръчна трансмисия, която използва два отделни съединителя за нечетните и четните предавки. Единият съединител управлява нечетните предавки (1, 3, 5 и т.н.), а другият - четните предавки (2, 4, 6 и т.н.). Тази конструкция позволява по-бързо и по-плавно превключване на предавките, тъй като следващата предавка е предварително избрана и готова за включване. Освен това не изисква използването на педала на съединителя на автомобила.
Два режима на работа за скоростната кутия с двоен съединител: автоматичен и ръчен
Повечето конвенционални DCT системи автоматично избират предварително предавките без намесата на водача и при необходимост намаляват или увеличават предавката. Благодарение на конструкцията с двоен съединител тя е в състояние бързо да превключва през целия диапазон от предавки. При някои съвременни DCT системи обаче водачът има възможност да избира ръчно предавките с помощта на скоростния лост или лостчетата за превключване на предавките на волана. След това системата задейства компонентите на съединителя на автомобила.
LuK Комплект съединител
с централен изключвател, без насочващ лагер, с маховик, с комплект винтове, необходим е специален инструмент за монтаж, двумасов маховик с диск за контрол на фрикцията, с автоматична донастройка
LuK Комплект съединител
без насочващ лагер, с аксиален лагер, с маховик, с комплект винтове, необходим е специален инструмент за монтаж, двумасов маховик с диск за контрол на фрикцията, с автоматична донастройка
VALEO Комплект съединител
с двустепенен маховик, с централен изключвател, с комплект винтове, с комплект предпазни винтове, без датчик, 235mm
LuK Комплект съединител
с централен изключвател, с маховик, с комплект винтове, с автоматична донастройка
LuK Комплект съединител
с централен изключвател, с маховик, с комплект винтове, с автоматична донастройка
Как работи трансмисията с двоен съединител?
Системата с двоен съединител работи с помощта на два съединителя: един за четните предавки и един за нечетните. Вместо да използва педал, DCT се управлява от мрежа от електронни блокове и хидравлични компоненти. Двата съединителя работят независимо един от друг, което позволява предварително да се избере следващата предавка, докато текущата е все още включена.
Това позволява плавно превключване на предавките, без да се прекъсва потокът на мощността, и по този начин прави ускорението и забавянето по-ефективни. Освен това отпада необходимостта от преобразувател на въртящия момент.
Как се шофира с трансмисия с двоен съединител
Стартирате автомобила както при обикновена автоматична скоростна кутия, като натискате спирачния педал, натискате бутона за стартиране (или завъртате ключа) и превключвате на "Drive" или "D", за да се движите напред, или на "R", за да се движите назад. Не забравяйте да изключите ръчната спирачка и да вдигнете крака си от педала на спирачката. Ако е необходимо, можете да превключите на ръчен режим и сами да поемете смяната на предавките, като използвате лостчетата за превключване на предавките зад волана или скоростния лост.
Трансмисия с два съединителя: предимства и недостатъци
DCT е предназначена да съчетава най-доброто от двата свята с характеристиките на ръчната и автоматичната скоростна кутия. Въпреки това винаги има компромиси и автомобилите с DCT не са за всеки. Нека преценим предимствата и недостатъците.
Скоростна кутия с двоен съединител: предимства
Двойните трансмисии често се свързват с автомобили от висок клас и се използват за увеличаване на скоростта на ускорение в сравнение с конвенционалната автоматична трансмисия. Те могат да извършват превключването на предавките нагоре само за 8 милисекунди и могат да предложат до 10% увеличение на горивната ефективност поради непрекъснатата мощност на двигателя, както и подобрена реакция.
Освен това те са в състояние да се адаптират към променящите се пътни условия и оставят на водачите възможността да контролират ръчно смяната на предавките. Това е благоприятно за тези, които обичат да участват по-активно при шофиране.
LuK Комплект съединител
с централен изключвател, без насочващ лагер, с маховик, с комплект винтове, двумасов маховик без диск за контрол на фрикцията, с автоматична донастройка
SACHS Комплект съединител
190mm
LuK Комплект съединител
с насочващ лагер, с аксиален лагер, с изключваща вилка, с маховик, с комплект винтове, необходим е специален инструмент за монтаж, двумасов маховик без диск за контрол на фрикцията, с автоматична донастройка
VALEO Комплект съединител
с едностепенен маховик, с комплект винтове, с комплект предпазни винтове, с аксиален лагер, необходим е специален инструмент за монтаж, 228mm
LuK Комплект съединител
с аксиален лагер, 190mm
Трансмисия с два съединителя: недостатъци
От друга страна, подмяната на тези системи с двоен съединител може да бъде много по-скъпа от подмяната на обикновена ръчна или автоматична трансмисия. Освен това на водачите може да им отнеме известно време да свикнат с усещането за автомобила и много хора се оплакват, че автомобилът "дрънка" или се колебае при ускоряване от място. Съобщава се също, че те са по-неефективни при маневри за паркиране при ниски скорости.
Трансмисия с два съединителя: проблеми
- Тези механизми са склонни към треперене, особено при превключване между по-ниските предавки. Това може да се случи по редица причини, като например замърсяване с масло или грес, износени торсионни пружини, изкривен маховик на автомобила или неправилно регулиране.
- Съединителят може да се изплъзне при шофиране с ниска скорост, което води до прегряване на механизма. Това е така, защото при ниски скорости трансмисията трябва редовно да включва и изключва, което може да доведе до приплъзване на съединителя. Освен това приплъзването може да бъде причинено от неправилно центриране или износени пластини на съединителя.
- Трансмисията може да се колебае при ускоряване от място, което е особено забележимо при горещини. Затова е добре да избягвате честото шофиране при спиране и потегляне, за да предотвратите преждевременното износване. То може да бъде причинено и от софтуерни проблеми или дефектни хидравлични задвижвания. Освен това автомобилът може да не успее да стартира до дефектен модул за управление на трансмисията.
Често срещаните признаци за проблеми с двойния съединител включват миризма на парене или прегряване на механизма на съединителя, забавяне на превключването на предавките, необичайни звуци на щракане или скърцане, както и загуба на ускорение или мощност.
Кои автомобили имат трансмисия с двоен съединител?
Все повече автомобили са оборудвани с тези механизми. Някои от най-добрите примери за трансмисии с двоен съединител включват 7-степенната трансмисия на Ford GT и Nissan GT-R, Audi R8 с двоен съединител и по-малко ефектната двойна трансмисия на Ford Focus. Макар че тези системи стават все по-разпространени, те все още се срещат предимно в премиум моделите с висока производителност. Въпреки това, те вече се използват и в по-масови автомобили от среден клас, като например Hyundai i20.
ЧЕСТО ЗАДАВАНИ ВЪПРОСИ
1. По-добра ли е DCT от автоматичната?
Зависи. Те обикновено са по-икономични и се движат по-плавно от традиционните автоматични модели, но също така са по-скъпи за закупуване и подмяна. Освен това са по-сложни за ремонт.
2. Автоматичен или ръчен е автомобилът с двоен съединител?
Технически е автоматична, въпреки че е известна и като полуавтоматична трансмисия поради характеристиките си на превключване и допълнителния ръчен режим на работа.
3. Кое е по-добро CVT или трансмисия с двоен съединител?
И двете предлагат висока горивна ефективност и повишават комфорта на водача, но в сравнение с тях трансмисията с непрекъснато променящ се предавателен механизъм (CVT) може да бъде леко мудна. От друга страна, CVT предлагат по-ниски загуби от триене в трансмисията, тъй като за въртенето на колелата са необходими по-малко компоненти на трансмисията.
4. Какво представлява трансмисията Steptronic с двоен съединител?
Steptronic е просто наименованието, дадено от BMW за трансмисиите с възможност за ръчно и автоматично управление. Това е специално разработената от производителя трансмисия с двоен съединител.
ТОП продукти по темата: