Съдържание
Датчик на дроселовата клапа: проблеми, симптоми, цена
Защо съвременните двигатели са по-съвършени?
Основно значение за правилната и икономична работа на автомобилните двигатели с вътрешно горене има състава и качеството на горивната смес, която се подава в техните цилиндри.
Създаването на горивна смес с точно зададен състав е отговорност на Електронния блок за управление на двигателя – ECU (Engine control unit), който, въз основа на предварително програмирани, но и адаптивни алгоритми, управлява работата на дюзите (инжекторна дюза дизел и бензин). За да могат тези алгоритми да бъдат реализирани правилно, ECU се нуждае от информация за външните условия (температура на въздуха), текущите работни параметри на двигателя (обороти, количество въздух постъпващо в цилиндрите, температура на охлаждащата течност, текущо положение на коляновия и разпределителните валове и т.н.), както и за желания от шофьора режим на работа на двигателя (положението на педала за газта или дроселовата клапа и скоростта на промяната на това положение). Целият този обем от информация се събира от голям брой датчици, монтирани на различни компоненти от двигателя.
Какво представлява датчикът TPS?
Датчикът на дроселовата клапа е известен като TPS – Throttle Position Sensor. Той се монтира към корпуса на клапата и се зацепва към нейната ос. По този начин изменението на позицията на дроселова клапа за кола предизвиква промяна на електрическите параметри на датчика. Тъй като най-често клапата е свързана директно (чрез жило или лостова система) с педала на газта, то нейната позиция съответства на положението педала, т.е. на желаната от водача мощност на двигателя.
Отчитайки скоростта на изменение на параметрите на датчика, ECU също така разпознава рязкото „настъпване“ на педала на газта от шофьора, осигурявайки т. нар. “kickdown” – режим на рязко ускорение. Тази информация се използва и при автомобилите с автоматична скоростна кутия – така се включва по-висока предавка, осигуряваща максимално ускорение.
При някои по-авангардни конструкции се използва технологията Drive-by-wire или ETC (Electronic throttle control). В този случай няма директна механична връзка между педала на газта и дроселовата клапа. Тук, към педала, е монтиран датчик, който отчита неговото положение, данните се отчитат отново от ECU, а позицията на дроселовата клапа за задава от стъпков електромотор. За правилната работа на такава система е нужен сензор, осигуряващ обратна връзка – т.е. информиращ ECU дали дроселовата клапа е заела зададената позиция. В тази роля отново влиза TPS-а.
Конструктивно TPS-датчиците се делят на два основни вида – контактни и безконтактни. Контактните най-често са потенциометрични – съпротивлението на датчика е пропорционално на положението на клапата. Тези сензори се състоят от резистивен елемент (пътечка) и един или няколко плъзгащи контакти (четки). Потенциометричните датчици са и най-ненадеждни, поради тяхната чувствителност към износване, замърсяване, температурни промени и вибрации. Обикновено те са свързани към ECU с три проводника – единият е с постоянно напрежение (5V), другият е маса, а третия подава към блока за управление напрежение, пропорционално на позицията на клапата. По-надеждни са неконтактните датчици, които са индуктивни, магнитосъпротивителни или работят с използването на ефекта на Хол. Понякога в корпуса на TPS се интегрират и допълнителни прекъсвачи, подаващи информация в ECU за крайните положения на дроселовата клапа – CTPS (closed throttle position sensor) – датчик за затворено положение на дроселовата клапа, чийто сигнал обичайно се използва за включване на празния ход на двигателя и WOT (wide open throttle) – датчик за напълно отворена клапа.
Как да разпознаем неизправния TPS?
Изброените по-горе функции на TPS обосновават важността на този датчик. Неговите неизправности или аномалии във функционирането могат да доведат до проблеми в работата на редица системи. Най-често симптомите за неизправен TPS са нестабилна работа на двигателя, особено на празен ход, неравномерно или слабо ускорение на автомобила, непреднамерено ускорение или забавяне на колата, без да е променена позицията на педала за газта, аномалии в работата на автоматичната скоростна кутия и т.н. Добрата новина е, че неизправностите на датчика за положение на дроселовата клапа се „хващат“ от системата за самоконтрол на ECU, което се индицира от сигнализацията “Engine check”, а в паметта на блока за управление се записва съответният код за грешка. Ако датчикът е потенциометричен, той може да се провери с помощта на мултицет, в режим на омметър – мери се съпротивлението между изводите на един от полюсите на съпротивителния елемент и плъзгача – при движение на дроселовата клапа, съпротивлението трябва да се променя плавно, без скокове. Удачно е тази проверка да се извършва със стрелкови мултицет, защото цифровите уреди са инертни и не винаги могат да отразят скокообразните промени.
Каква е цената на нашия проблем?
Цената на нов датчик за положението на дроселовата клапа варира в доста широки граници и зависи както от използваните технологии, така и от поколението на автомобила, за който е предназначен. TPS за по-старите масови автомобили може да Ви струва 15-20 лева, докато цената на по-съвършените датчици достига до няколко стотин лева.
ТОП продукти по темата: