Съдържание
Защо съединителят приплъзва?
Струва ви се, че вашия автомобил ускорява по-бавно от обикновено и трудно преодолява изкачване? Не бързайте да търсите грешките в запалването или подаването на гориво: ако тези симптоми са съпроводени със свободното движение на педала на съединителя и от време на време се усеща неприятна миризма в отделението за пасажери, проблемът вероятно е в приплъзването на съединителя. Ще обясним защо възниква и как да го избегнем.
Какъв е дизайна на автомобилния съединител?
Системата е предназначена за освобождаване и гладко зацепване на двигателя и трансмисията в определени моменти: при превключване на скорости, при тръгване или спиране. Днес най-широко използван е триещият съединител, при който въртящият момент се предава поради силата на триене. Основните елементи на частта са:
- Механизъм на капака на съединителя. Състои се от притискаща плоча, капак и диафрагмена пружина. Капакът е здраво закрепен към двигателя. Специални пружини се използват за свързване на капака и притискащата плоча. Когато съединителят е включен, те са компресирани; когато съединителят е изключен, те се освобождават и издърпват обратно притискащата плоча от задвижвания диск. Притискащата плоча се задейства с диафрагмена пружина. Когато съединителят е включен, щифтовете му са в свободно състояние, а вътрешната част натиска притискащата плоча, която на свой ред притиска задвижвания диск към маховика на двигателя.
- Задвижван диск. Той се намира между двигателя и плочата за натиск. Това е метален диск с фрикционни облицовки, прикрепени към него с помощта на нитове. Вътрешният диаметър на неговата главина е свързан с шлици към входящия вал на скоростната кутия. Гладкото превключване на скоростите и затихването на вибрациите се осигуряват от буферни пружини. Когато съединителят е включен, компонентът е притиснат до маховика, което осигурява прехвърляне на въртящия момент от двигателя към трансмисията.
- Лагер за разединяване. Той се намира на оста на въртене на механизма. Предназначен за активиране на буферните пружини. При някои превозни средства се използва лагер за разединяване от опънат тип.
- Вилка за изключване на съединителя. Тя принадлежи към свръзката на съединителя и осигурява движение на лагера за разединяване.
Системата работи, както следва: при натискане на педала, вилката за изключване на съединителя, задействана от свръзката, притиска лагера за разединяване, като го премества по оста на въртене към маховика. Лагерът за разединяване активира диафрагмената пружина, която бидейки компресирана, се отдръпва от повърхността на притискащата плоча. Пружините се освобождават и, когато се развиват, те издърпват притискащата плоча от задвижвания диск. Задвижваният диск се отдалечава от повърхността на маховика. Въртящият момент вече не се прехвърля.
Приплъзване на съединителя: къде е проблемът
Правилната работа на системата зависи от силата на триене между задвижвания диск и маховика. Ако коефициентът на триене намалява по някаква причина, контактните повърхности започват да се подхлъзват и въртящият момент не се предава напълно от двигателя към трансмисията. В резултат на това ускорението на автомобила до определена скорост изисква повече време, а работата му се влошава. Също така става по-трудно да се преодолеят изкачвания, тъй като мощността, предавана на вала на скоростната кутия, не е достатъчна за движение на автомобила.
Петте най- чести причини за приплъзване на съединител
- Износени, повредени фрикционни накладки и повърхност на диска. Прекомерно износените фрикционни накладки, поради намалена дебелина, не се притискат достатъчно силно към повърхността на маховика. Силата за компресиране на механизма не е достатъчна, за да осигури фиксирано свързване на неговите елементи. Деформираната накладка се притиска неравномерно към маховика.
- Омасляване на триещите накладки. Това допринася за намаляване на неравностите. Поради ниския коефициент на триене контактните елементи се плъзгат.
- Отслабена или повредена диафрагмена пружина. Ако еластичността на пружината е намаляла, натискът, упражняван върху задвижвания диск чрез натискане на педала, ще бъде недостатъчен за активиране на частта.
- Неизправност на свръзката на съединителя. Разтегнат кабел, повредена вилка в превозни средства с механичен съединител, подуване на гумени компоненти или загуба на плътност на елементите в превозни средства с хидравлично задействане също могат да доведат до приплъзване на съединителя, тъй като силата на натиск върху диафрагмената пружина не е достатъчна, за да осигури фиксиращ контакт на свързващите се части.
- Повреден механизъм за компенсиране на износването. Поради неизправност на регулиращия пръстен или пружината на сензора, настройката на клирънса става невъзможна. Това намалява налягането при задържане на задвижвания диск.
6 препоръки, които ще ви помогнат да избегнете приплъзване на съединителя
- Опитайте се да замените компонентите на системата в комплект. Средният експлоатационен живот на притискащата плоча и задвижващия диск, диафрагмената пружина и лагера за разединяване е приблизително един и същ, около 100 000-150 000 километра. Затова, за да може системата да работи колкото е възможно по-дълго, винаги сменяйте компонентите в комплект.
- Проверете плътността на компонентите на превозното средство и на монтажните елементи. Неподходящи или повредени уплътнения на двигателя и трансмисията, изтичането на масло от масленото уплътнение на входния вал или уплътнението на коляновия вал, загуба на плътност на хидравличния задвижващ механизъм са причините за омасляването на фрикционните накладки.
- Изберете компоненти в зависимост от вашия стил на шофиране. Стандартният съединител с фрикционни накладки, изработени от композитен материал, ще бъде подходящ за спокойно и гладко шофиране. Те имат оптимален коефициент на триене, ниска работна температура и не са скъпи. Въпреки това е по- добре една спортна кола да бъде снабдена със специален съединител, предназначен за тежки натоварвания. Неговите накладки са направени от материали с добавка на въглерод и кевлар, както и от смес от мед, алуминий, чугун и керамика. Издържа много по-високи температури, увеличава устойчивостта на износване и е подходящ за агресивно шофиране.
- Проверете правилното регулиране на хода на педала. Недостатъчното движение на педала предотвратява пълно изключване на съединителя. Това води до ускорено износване на фрикционните накладки и може да е причина за прегряване и деформиране на задвижвания диск.
- Проверете правилното регулиране на хода на педала. Недостатъчното движение на педала предотвратява пълно изключване на съединителя. Това причинява ускорено износване на фрикционните облицовки и може да е причина за прегряване и деформиране на задвижвания диск.
- Придържайте се към следните правила за работа на съединителя:
- при тръгване първо разхлабвайте натиска върху педала, така че колата да започне да се движи бавно, след това го задържте в полу- натиснато състояние за 2-3 секунди и само тогава да го освободете напълно;
- не тръгвайте на високи обороти;
- слизайки по стръмен хълм, включете на първа скорост, като натискате спирачния педал от време на време, за да избегнете прегряване на компонентите.
- когато се измъквате от трудни места извън пътя, например локва, снежна купчина или кал, използвайте влекач, ако е възможно;
- При шофиране не оставяйте непрекъснато крака си на педала на съединителя, за да избегнете неволното му натискане;
- не претоварвайте автомобила си, особено когато пътувате по пътища с лошо качество: това значително увеличава натоварването на частта.
Заключение. Плъзгането на съединителя е често срещан проблем, който прави шофирането не само неудобно, но и опасно. Но в повечето случаи всеки собственик на автомобил може да предотврати проблеми. Просто купувайте висококачествени компоненти и спазвайте горните препоръки.
Полезно видео по темата:
Как да откриете неизправност на съединителя