Съдържание
Основен ремонт на двигателя: цена за труд и какво включва тя
Двигателят е енергийният агрегат на автомобила. От неговите характеристики и съвършенство зависят динамиката, икономичността и дълговечността на всяко превозно средство.
Въпреки усъвършенстването на технологиите и материалите, животът на двигателя остава ограничен. Функционирането на този сложен механизъм е свързано с постоянно термично натоварване и съвместна работа на неговите компоненти, водеща до неминуемото механично износване. Именно износването е основната причина за ограничения живот на двигателя и нуждата от неговия основен ремонт.
Основен ремонт на двигател: цена на труд и какво включва тя
Цената за труд при основен ремонт на двигателя е изключително разтегливо понятие. Тя зависи от вида на вашия двигател (разбира се, има значение дали е 3-цилиндров двигател на малолитражка или V8 на спортен автомобил), състоянието на двигателя (какъв обем от дейности трябва да се извършат) и дали ремонтът изисква демонтаж на мотора от автомобила. Но ако колата Ви е с 4-цилиндров двигател, който се нуждае от пълно ревизиране, трябва да се приготвите психически за суми около 1500 лева за работа. Към тази сума, разбира се, трябва да добавите цената на нужните резервни части за двигателя.
MAHLE ORIGINAL Комплект сегменти
диаметър на цил.: 84,0mm
ASHIKA Цилиндрова глава
Алуминий, без клапан, без пружинка клапан, Valvola incassate, injector M 20 X 1,5, Recessed valves
ESEN SKV Капак на клапаните
с уплътнение, с винтове
FEBI BILSTEIN Капак на клапаните
с уплътнение
DR.MOTOR AUTOMOTIVE Капак на клапаните
Капак на клапаните (на цилиндровата глава), с гарнитура за капака на клапаните
Какво е основен ремонт на двигателя
Основният ремонт на двигателя включва замяната на много от неговите основни компоненти. В най-тежкия случай се налага шлайф на лагерните шийки на коляновия вал, шлайф на цилиндри или замяна на цилиндровите втулки (ризи), монтаж нови бутала за кола, замяна на клапани и техните водачи и повдигачи, пасване на клапаните, шлайфане на цилиндровата глава (и заваряването ѝ, ако тя е спукана), замяна на пълен комплект уплътнения, гарнитури и семеринги, обслужване на ангренажа (замяна на ремък/верига, ролки, обтегач, успокоител). Понякога се налага и замяна на болтовете, закрепващи цилиндровата глава към блока, тъй като при някои двигатели те се използват ограничен брой пъти, дори еднократно.
Кога е необходим основен ремонт на двигателя?
В идеалния случай моментът за основен ремонт настъпва след няколкостотин хиляди, дори над милион изминати километри. Причината за ремонта в този случай ще бъде пределното износване на някои триещи се повърхности – износени плъзгащи лагери, износени сегменти, овалност на цилиндрите и т.н. Тези неизправности ще се проявяват като:
- понижена мощност на двигателя и увеличен разход на гориво, предизвикани от понижената компресия, поради износването на цилиндъра и комплекта сегменти;
- димене със синкав пушек, специфична миризма на изгоряло масло на отработените газове и голям разход на масло, предизвикани от износването на маслосъбирателните бутални пръстени;
- понижено налягане на маслото, породено от износването на лагерните черупки.
Уви, много по-често се налага преждевременен основен ремонт на двигателя. Най-честата причина за това са пропуски в обслужването му:
- ненавременна смяна или използването на нискокачествено масло. Ненавременна замяна на масления и въздушния филтър. Всичко това води до преждевременно износване на триещите се повърхности;
- прегряване на мотора, поради течове и ниско ниво на охлаждаща течност или прекомерно натоварване, водещо до пробив в гарнитурата между цилиндровата глава и блока на двигателя;
- проблеми с ангренажа, поради ненавременна смяна на елементите му – ролки и ремък, а също така и поради течове на масло през семерингите на коляновия и разпределителните валове. Скъсването на ангренажен ремък или верига в общия случай води до удар между буталата и клапаните;
- Пределни натоварвания на двигателя – постоянно шофиране с високи обороти, често използване на двигателя за спирачка с рязко отпускане на съединителя, форсиране на двигателя, преди да е достигнал оптималната си работна температура – този маниер на шофиране води както до преждевременно износване, така и до прегряване на мотора.
Колко време отнема основен ремонт на двигателя?
Вариациите във времето за основен ремонт на двигателя са не по-малки от тези в цената му, като разбира се, те са свързани. Обемът на ремонтните работи е определящ за времето, което те отнемат. Също така определяща е и сложността на двигателя и това дали за целта на ремонта той трябва да бъде демонтиран от автомобила. Най-много време отнемат механичните ремонти – евентуалният шлайф на колянов вал и цилиндри. Шлайфането на цилиндровата глава може да се приеме за задължително, а то също отнема време. Замяната на износен компонент с нов, вместо възстановяването му, изисква по-малко време, но и увеличава неимоверно цената на начинанието. При идеални условия, т.е. наличие на всички резервни части и извършване на механичните ремонти без изчакване, то ремонтът ще отнеме една до две седмици.
Как да намалим разходите за основен ремонт на двигателя?
Най-добрият начин за намаляване на разходите за основен ремонт е избягването му. За целта трябва да полагаме грижи за двигателя на автомобила си – да извършваме обслужването му в препоръчаните от производителя срокове и да използваме препоръчаните масла и други консумативи.
Но ако все пак състоянието на двигателя изисква основен ремонт, доверете се на специалисти, които да оценят неговото състояние и да Ви посъветват кое е по-изгодно – основен ремонт на Вашия двигател или покупката на нов двигател или използван такъв, но в по-добро състояние.
ТОП продукти по темата: