Съдържание
Теч на антифриз в колата: причини и средства за защита при течове
Охлаждащата течност, която се използва в автомобилните двигатели с вътрешно горене и течностно охлаждане се нарича антифриз за кола.
Антифризът циркулира в блока и цилиндровата глава на двигателя. За тази цел в тях са изработени кухини, позволяващи свободното преминаване на течността с цел отнемане на излишната топлина, отделяна при работния процес. За ефективната работа на охладителната течност се изискват определени свойства, а именно – ниска температура на замръзване, висока температура на кипене и корозивна неутралност спрямо металите, с които антифризът контактува. Тези противоречиви изисквания се покриват при смесването на дестилирана вода с глицерин, етиленгликол или пропиленгликол и различни инхибитори и други добавки.
Охладителната система на двигателя е херметична и при нормалната ѝ работа количеството на антифриза трябва да се запазва постоянно с минимална нужда от доливане за компенсиране на загубите от изпаряване. Но понякога системата губи течност поради по-сериозен теч на антифриз , което води до образуване на локвички под колата или в купето, а при силно намаляване на количеството на охлаждащата течност – прегряване на двигателя, често включване на вентилатора на радиатора и аномалии в работата на парното. При съмнение за теч на антифриз под колата, проверете дали течността наистина е антифриз, вода за чистачките или просто кондензирала вода от дренажа на климатика – охладителната течност е „хлъзгава“ на пипане. Също така, имайте предвид, че съвременните автомобили имат предпазни пластмасови кори под двигателя и мястото на локвичката може да е много далеч от мястото на теча.
Причини за теч на антифриз
Понякога причините за теч на антифриз от охладителната система са съвсем прозаични и могат да се отстранят лесно на пътя с малко сръчност:
- разхлабени скоби на маркучите – наблюдава се овлажняване в областта на съответната връзка или следи от изпарена охладителна течност – отстранява се чрез притягане на скобата или нейната замяна;
- недобре притегната или накриво завита капачка на разширителния съд – наблюдават се следи от теч около гърловината на съда, следи от изсъхнала течност или отделяне на пара – при СТУДЕН ДВИГАТЕЛ капачката се дозатяга или се отвива, а след това се завива правилно. Проверете състоянието на гуменото уплътнение на капачката. Ако то е повредено – заменете капачката;
- недобре притегнати пробки за обезвъздушаване и източване – отново овлажняване на пробките и образуване на капки – стегнете пробката, а ако течът не спре, заменете уплътнението ѝ. Всички дейности извършвайте при студен двигател;
- протрит маркуч – понякога маркучите на охладителната система се опират в други части на двигателя и вследствие на вибрациите или високата температура, те се повреждат или протриват, което води до теч на антифриз. В този случай маркучът трябва да се смени, но ако течът е слаб, можете да бандажирате повреденото място и да се доберете до най-близкия сервиз, като доливате вода.
Други неизправности по охладителната система не са толкова безобидни и изискват посещение в сервиз, а отлагането на отстраняването им води до скъпоструващи ремонти:
- теч на антифриз от радиатора – най-често се дължи на механични повреди по казанчетата или питата на водния радиатор, вследствие на сблъсък, удар с камъчета, корозия или стареене на материала. Слаби течове могат да бъдат отстранени с използването на специални продукти, които се продават в повечето бензиностанции. Те се добавят към антифриза и при контакт с въздуха се втвърдяват, запушвайки малките течове. В такава ситуация се препоръчва да се монтира качествен водния радиатор за кола;
- теч на антифриз от радиатора на парното в купето – симптомите на тази неизправност са мокрене на мокета в купето най-често в краката на шофьора или пътника до него и силно изпотяване на прозорците на колата. Тази неизправност се отстранява аналогично на предишната. Неприятното в случая е, че замяната на радиатора на парното е трудоемка задача, която изисква разглобяване на голяма част от интериора на автомобила;
- теч от водната помпа – най-често се дължи на нехерметичност на графитното уплътнение. Лошото при този инцидент е, че този теч може да предизвика неизправност на лагера и блокиране на помпата. Ако тя е зацепена към ангренажния ремък, това блокиране може да доведе до сериозни неизправности, изискващи скъп ремонт.
- теч, поради неизправна гарнитура на цилиндровата глава – това е най-лошият вариант за нехерметичност на охладителната система. Симптомите са: загуба на антифриз, без видими течове от елементите на охладителната система, които бяха изброени до тук, бял дим или капки вода, излизащи от ауспуха, „надуване“ на разширителния съд и маркучите, помътняване на антифриза, миризма на изгорели газове в съда, трудно пускане на студен двигател, особено при бензинови мотори, тъй като проникналата в цилиндъра течност мокри свещта и тя не работи в първите минути. Разрастването на този проблем може да доведе до проникване на голямо количество антифриз в цилиндъра и „воден удар“ на буталото, който често води до счупване на бутало или мотовилка. Но дори и само нехерметичната гарнитура изисква сериозен ремонт, включващ разглобяване на двигателя, шлайфане на главата и замяна на неизправните компоненти.
Видовете антифриз за кола, цената и смяната му са въпроси, с които се сблъсква всеки шофьор. Не трябва да забравяме, че от качеството и състоянието на охладителната течност зависи надеждната работа на охладителната система. На нашето видео можете да проследите тестовете за качествата на различните видове и марки антифризи, които проведохме и да разберете защо тяхното смесване не е препоръчително. Но най-важният съвет е – спазвайте препоръките на производителя на Вашия автомобил. Неговите инженери най-добре знаят особеностите на своята машина, а онлайн магазините предлагат най-добрите консумативи за съответната марка, както тук можете да откриете най-подходящия антифриз за BMW.
ТОП продукти по темата: