Съдържание
Какво е разпределителния вал в автомобилния двигател? Функции, проблеми, преглед и симптоми на неизправност на разпределителния вал
Разпределителният вал е бил ключов компонент на двигателите с вътрешно горене от началото на 20-ти век и е преживял многобройните технологични постижения в автомобилната индустрия. Той играе ключова роля в управлението на всмукателния, компресионния, запалителния и изпускателния процес на двигателя.
КАКВО Е РАЗПРЕДЕЛИТЕЛНИЯ ВАЛ? ЗАЩО Е ВАЖЕН?
Разпределителният вал е въртящ се вал, който върви по реда цилиндри и се състои от капкообразни ексцентрици, лагери и лагерни шийки. Основната му функция е да отваря и затваря всмукателните и изпускателните клапани на цилиндрите в специфични моменти с определена продължителност по време на работата на двигателя. Всеки ред цилиндри има собствен разпределителен вал и се задвижва от зъбни колела или ангренажна верига в коляновия вал. Фазите на компонента имат директно въздействие върху диапазона от обороти на двигателя. Повдигането на разпределителния вал (повдигане на клапаните) също влияе на изходната мощност, тъй като по-високото повдигане позволява повече въздух да навлиза в цилиндрите.
ВИДОВЕ ЗАДВИЖВАЩИ МЕХАНИЗМИ НА РАЗПРЕДЕЛИТЕЛНИЯ ВАЛ:
Трите най-популярни конструкции на разпределителния вал:
Един горноразположен разпределителен вал (SOHC) – един разпределителен вал на ред цилиндри Тези механизми са били особено популярни през 60-те и 70-те. Предимства: надеждни са, поддръжката им е евтина и са леки. Недостатъци: въртенето на вала е ограничено.
Двоен горноразположен вал (DOHC) – два разпределителни вала на ред цилиндри. В повечето съвременни автомобили се използват DOHC механизми. Предимства: тези двигатели имат по-висока мощност в конски сили, по-тихи са и позволяват на шофьорите поотделно да настройват всмукателните и изпускателните фази, повишавайки ефикасността. Недостатъци: те са по-скъпи и тежки.
Горноразположен клапан (OHV / бутален прът) – както при двигателите с горноразположен вал, клапаните са разположени в цилиндровата глава, но разпределителния вал е монтиран вътре в двигателния блок. Конструкцията им включва дълги пръсти, които стигат до главата, за да задвижват кобилиците и клапаните. Предимства: Тези механизми често са по-компактни, по-евтини за произвеждане и някои имат по-добър нисък въртящ момент от механизмите с горноразположен вал. Недостатъци: по-малък контрол над фазите на газоразпределение, ограничен брой клапани на цилиндър. Въпреки това е важно да се отбележи, че те често имат по-малка маса на газоразпределителния механизъм, което може да допринесе за подобряване на ниския въртящ момент в сравнение с двигателите с горноразположен вал. Материал: Тези компоненти обикновено се изработват от стомана или чугун.
ДАТЧИЦИ ЗА ПОЛОЖЕНИЕ НА РАЗПРЕДЕЛИТЕЛНИЯ ВАЛ
Когато разглеждаме функциите на този компонент, ролята на датчиците за положение на разпределителния вал е от съществена важност. Тези датчици събират информация за прецизното положение и скорост на въртене и след това предават тези данни в реално време на контролния модул на двигателя (ЕБУ). ЕБУ отчита тази информация за регулиране на фазите на запалване и процеса на инжектирането на гориво. Те работят съвместно с датчиците на коляновия вал, за да предоставят изчерпателен обзор върху работните системи на двигателя. ЕБУ може също да бъде модифициран, за да се оптимизират тези процеси – това е известно като „чип тунинг“.
СИМПТОМИ НА ПОВРЕДЕН ДАТЧИК ЗА ПОЛОЖЕНИЕ
- Лампата „Check engine“ свети
- Трудно палене
- Разтрисане и гаснене
- Проблеми при смяната на предавки
- Повишен разход на гориво
СИМПТОМИ НА ПОВРЕДА НА РАЗПРЕДЕЛИТЕЛНИЯ ВАЛ
Ако разпределителният вал на автомобила ви спре да работи правилно, това може да причини сериозни повреди на двигателя и е възможно дори да не можете да го запалите. Има вероятност също да чувате необичайни или силни шумове изпод предния капак.
Ето 5-те най-често срещани причини за повреда на разпределителния вал:
Недостатъчно смазване / използване на грешен лубрикант. Компонентите на разпределителния вал и газоразпределителния механизъм се нуждаят от смазване, за да функционират правилно и, по-конкретно, изпъкналите части на гърбицата. Уверете се, че правилната молибденова паста или масло е нанесено на компонентите според препоръките на производителя на автомобила, за да предотвратите износване.
Износване на изпъкналите части на гърбицата. Ако изпъкналите части на гърбицата са износени или плоски, това води до понижено повдигане, а клапаните могат дори и изобщо да не се отварят, когато двигателят работи на ниски обороти или празен ход. Възможно е дори да започнат да се появяват пламъци от ауспуха при високи скорости.
Неправилна процедура на разработване. Например, ако двигателят се натоварва прекомерно или се оставя на празен ход за твърде дълго преди първоначалното тръгване, това може да причини повреди. Оборотите на двигателя е нужно да са достатъчно високи през периода на разработване.
Натискът на клапанните пружини е твърде висок или нисък. Обезателно сменяйте пружините навреме и се уверявайте, че новите пружини са според спецификациите на автомобила.
Механично смущение. Сред честите механични проблеми са заклещване на навивките на пружините и недостатъчен просвет между клапаните и буталата, както и между жлебовете на кобилиците и щифтовете.
Замърсено / нискокачествено масло. Собствениците на автомобили трябва да обмислят смяната на моторното масло или използване на продукти за промивка на двигателя, за да отстранят замърсявания в маслото и натрупани утайки.
Преди да решите как да ремонтирате компонента е важно обстойно да прегледате компонентите на разпределителния вал за износване, пукнатини и други признаци на повреди. Ако повредата е голяма, може да се препоръча монтирането на изцяло нов разпределителен вал.
КАК ДА ПРЕГЛЕДАТЕ РАЗПРЕДЕЛИТЕЛНИЯ ВАЛ И ДАТЧИЦИТЕ МУ ЗА ПОЛОЖЕНИЕ
Разпределителен вал:
- Проверете тръбата за подаване на масло за всякакви задръствания.
- Почистете и прегледайте лагерите на вала за драскотини и износване.
- Почистете и прегледайте изпъкналите части на гърбиците за повреди.
- Прегледайте вала за пукнатини.
- Измерете повдигането на вала: Можете да го направите с помощта на електронен шублер. Първо трябва да измерите диаметъра на кръга в основата на вала. След това трябва да измерите най-големият диаметър, известен още като кръг в основата и повдигане на изпъкналата част. След това можете да изчислите повдигането на вала като извадите диаметъра на основния кръг от стойностите на основата и повдигането на изпъкналата част.
Сензори:
- Проверете за повредени или откачени кабели.
- Проверете сензора за признаци на повреждане.
- Премахнете го и проверете релуктора за повреди.
- Проверете напрежението и съпротивлението с мултиметър – при този метод може да има разлики в зависимост от вида на сензора за положение на коляновия вал (индуктивен или по ефекта на Хол).
ТОП продукти по темата: