• SHOP
  • CLUB
Пробвай премиум акаунт
0
Моят гараж
Добави автомобил
0
продукта #37-8514
0,00 BGN
Количката е празна

Атмосферен двигател или турбомотор: характеристики и разлики

Съдържание

  1. Малко теория
  2. Атмосферен двигател
  3. Турбо двигател
  4. Конструкция на турбокомпресора
  5. VGT, bi-turbo, twin-turbo, EAT…

Малко теория

Буталните двигатели с вътрешно горене са топлинни двигатели, които работят за сметка на преобразуването на химичната енергия на горивото в механична. Това преобразуване се извършва при изгаряне на химическото гориво – най-често то е бензин, дизел, пропан-бутан, метан, керосин, водород или техни смеси. Изгарянето протича вътре в цилиндрите на буталния двигател при работния му такт.

Химичната енергия на горивото е най-ефективно използвана на при пълното му изгаряне. Горивовъздушна смес, която съдържа точното количество кислород от въздуха за пълното изгаряне на дадено количество гориво, се нарича стехиометрична. А съотношението (AFR – air-fuel ratio) на масите на горивото и въздуха (не кислородът, а въздухът!) в този случай се нарича стехиометрично. За бензина, стойността на това отношение се приема за 14,7. Т.е. за пълното изгаряне на 1 грам бензин са необходими 14,7 грама въздух. Правилно работещата горивна система на двигателя е така регулирана, че да осигурява подаването на работна смес с отношение близко до стехиометричното.

BTS TURBO ORIGINAL T911332 Турбокомпресор турбокомпресор задвижван от изгорелите газове
Информация за продукта
  • Серия продукт: ORIGINAL
  • качество: ORIGINAL
  • тип зареждане (нагнетяване): турбокомпресор задвижван от изгорелите газове
  • BTS TURBO: Турбокомпресор
  • Номер на продукта: T911332
  • Наща цена: 1968,08 BGN
  • Състояние: Рециклирана
Детайли
BTS TURBO Турбокомпресор турбокомпресор задвижван от изгорелите газове
Номер на артикул: T911332
1968,08 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Безплатна доставка
GTA1544V GARRETT 753420-9006S Турбокомпресор турбокомпресор задвижван от изгорелите газове, турбина/компресор, турбонагнетател, охладител нагнетен въздух, турбо, Euro3, Евро 4, пневматичен
Информация за продукта
  • норма за изгорелите газове: Euro3, Евро 4
  • тип зареждане (нагнетяване): турбокомпресор задвижван от изгорелите газове, турбина / компресор, турбонагнетател, охладител нагнетен въздух, турбо
  • вид на експлоатация: пневматичен
  • GARRETT: Турбокомпресор
  • Номер на продукта: 753420-9006S
  • Наща цена: 872,19 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
GARRETT Турбокомпресор турбокомпресор задвижван от изгорелите газове, турбина/компресор, турбонагнетател, охладител нагнетен въздух, турбо, Euro3, Евро 4, пневматичен
Номер на артикул: 753420-9006S
872,19 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Безплатна доставка
781504-5014 GARRETT 781504-5014S Турбокомпресор турбокомпресор задвижван от изгорелите газове, турбина/компресор, турбонагнетател, охладител нагнетен въздух, с регулиране на зарядното налягане с регулиращ клапан, бензин, Евро 5, пневматичен
Информация за продукта
  • норма за изгорелите газове: Евро 5
  • тип зареждане (нагнетяване): турбокомпресор задвижван от изгорелите газове, турбина / компресор, турбонагнетател, охладител нагнетен въздух, с регулиране на зарядното налягане с регулиращ клапан
  • вид на горивото: бензин
  • вид на експлоатация: пневматичен
  • GARRETT: Турбокомпресор
  • Номер на продукта: 781504-5014S
  • Наща цена: 1190,73 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
GARRETT Турбокомпресор турбокомпресор задвижван от изгорелите газове, турбина/компресор, турбонагнетател, охладител нагнетен въздух, с регулиране на зарядното налягане с регулиращ клапан, бензин, Евро 5, пневматичен
Номер на артикул: 781504-5014S
1190,73 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Безплатна доставка
NTY ECD-RE-001 Турбокомпресор турбокомпресор задвижван от изгорелите газове, с въздушно охлаждане, с уплътнения
Информация за продукта
  • вид на охлаждането: с въздушно охлаждане
  • допълващ артикул / допълваща информация: с уплътнения
  • тип зареждане (нагнетяване): турбокомпресор задвижван от изгорелите газове
  • производствен номер: ECD-RE-001
  • NTY: Турбокомпресор
  • Номер на продукта: ECD-RE-001
  • Наща цена: 60,99 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
NTY Турбокомпресор турбокомпресор задвижван от изгорелите газове, с въздушно охлаждане, с уплътнения
Номер на артикул: ECD-RE-001
60,99 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Не са включени разходите за доставка
HOLSET ORIGINAL 4044313/R Турбокомпресор турбокомпресор задвижван от изгорелите газове
Информация за продукта
  • Серия продукт: ORIGINAL
  • качество: ORIGINAL
  • тип зареждане (нагнетяване): турбокомпресор задвижван от изгорелите газове
  • HOLSET: Турбокомпресор
  • Номер на продукта: 4044313/R
  • Наща цена: 1037,21 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
HOLSET Турбокомпресор турбокомпресор задвижван от изгорелите газове
Номер на артикул: 4044313/R
1037,21 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Безплатна доставка

Атмосферен двигател

Подаването на въздуха в двигателя става за сметка на разреждането (вакуума) в цилиндрите при движението на буталото от горна към долна мъртва точка (всъщност и след долна мъртва точка въздушният поток продължава да навлиза в цилиндъра, вследствие на инерцията си). Такъв мотор се нарича атмосферен двигател, тъй като се разчита единствено на атмосферното налягане на въздуха. Атмосферното пълнене не е много ефективно и се затруднява от хидравличното съпротивление на въздушния филтър, дроселовата клапа, карбуратора, всмукателните колектори, всмукателните клапани и т.н. Стремежът за по-ефективно пълнене води до използването на повече от един всмукателен клапан на цилиндър, полирането на вътрешните повърхности на колекторните тръби и използването на спортни въздушни филтри.

Турбо двигател

От самото начало на развитието на буталните двигатели става ясно, че един от начините за подобряване на пълненето им е принудителното подаване на въздух. По този начин в цилиндрите се вкарва въздух с по-висока плътност, следователно по-голяма маса. За достигане на стехиометрично съотношение на горивната смес се изисква подаването на по-голямо количество гориво. По този начин, при еднакъв работен обем, двигателят, при дадени обороти, разполага с по-висок въртящ момент, т.е. има по-голяма мощност. Това неминуемо води до намаляване на относителния разход на гориво на тези турбо двигатели. Технологично принудителното пълнене на буталните двигатели може да бъде решено най-разнообразно. Компресорът, нагнетяващ въздух в мотора, може да бъде зацепен коляновия коляновия вал за кола. В такъв случай най-често оборотите му се регулират посредством хидравлична вариаторна муфа, осигуряваща оптимална работа на агрегата съобразно режима на мотора. При други конструкции, предимно в авиацията и корабоплаването, нагнетателят може да се задвижва от отделен електродвигател или дори специално предназначен за това спомагателен двигател с вътрешно горене. Но най-широко приложение в автомобилостроенето са намерили турбокомпресорите.

турбо двигател

Конструкция на турбокомпресора

Турбокомпресорът се състои от турбина за кола и компресор, монтирани на общ вал. Турбината се състои от статор и работно колело. Към нея се подават горещите отработени газове от двигателя. В турбината те се разширяват и тяхната кинетична енергия се превръща в механична енергия на въртенето на работното колело. Получената мощност се предава на работното колело на компресора, посредством общия вал. Компресорът от своя страна представлява лопатъчна машина, повишаваща налягането на въздуха за сметка на механичната енергия, въртяща работното му колело. Този въздух с високо налягане се подава в смукателния колектор на двигателя. Тъй като сгъстяването на въздуха от компресора повишава неговата температура, а следователно намалява неговата плътност, при някои двигатели се използва междинен охладител – интеркулър. Той представлява топлообменник, охлаждащ въздуха, подаван в цилиндрите. Това не само повишава ефективността на турбокомпресора, но и снижава вероятността от детонационно горене при бензиновите турбо двигатели, получаващо от постъпване на прекалено горещ въздух, водещ до самозапалване на горивовъздушната смес. Ето защо бензиновите двигатели с турбокомпресор се проектират с по-ниска степен на сгъстяване.

Роторът на турбокомпресора работи с изключително висока честота на въртене, достигаща до 250 000 оборота в минута. Но за достигане на работния си режим, турбото се нуждае от поток от отработени газове с определени параметри – обем и температура, които не могат да бъдат достигнати при ниски режими на работа на буталния двигател. Освен това, при форсиране, за да повиши производителността си, турбото има нужда от по-голямо количество изгорели газове, които постъпват едва след като буталният двигател е повишил оборотите си. Ето защо говорим за т.нар. турбо дупка или турбо лаг – забавена реакция на турбокомпресора.

За поддръжка се предлагат добавка за почистване на турбо, които защитават частите от преждевременно износване и осигуряват по-дълъг експлоатационен срок на двигателя.

900004 ALANKO 10900004 Турбокомпресор турбокомпресор задвижван от изгорелите газове, вкл. комплект гарнитури, с допълнителен материал
Информация за продукта
  • нова част
  • единица-мярка за количество: брой
  • допълващ артикул / допълваща информация: вкл. комплект гарнитури, с допълнителен материал
  • обърни внимание на техническите данни
  • тип зареждане (нагнетяване): турбокомпресор задвижван от изгорелите газове
  • ALANKO: Турбокомпресор
  • Номер на продукта: 10900004
  • Наща цена: 887,66 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
ALANKO Турбокомпресор турбокомпресор задвижван от изгорелите газове, вкл. комплект гарнитури, с допълнителен материал
Номер на артикул: 10900004
887,66 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Безплатна доставка
-38%
ELRING 933.920 Ремонтен к-кт, турбо
Информация за продукта
  • страна на монтаж: горе
  • класификационен код: 8484900000
  • ELRING: Ремонтен к-кт, турбо
  • Номер на продукта: 933.920
  • Наща цена: 31,14 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
ELRING Ремонтен к-кт, турбо
Номер на артикул: 933.920
ПЦД

50,53 BGN
31,14 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Не са включени разходите за доставка
-51%
72535546 MAHLE ORIGINAL CI 669 000P Интеркулер
Информация за продукта
  • материал на ламелите на радиатора: Алуминий
  • изпълнение на охладител: запоени охлацдащи ламели
  • материал на резервоар (охладител): пластмаса
  • Входящ отвор Ø [mm]: 61
  • Изходен отвор Ø [mm]: 61
  • Дължина на опаковка [cm]: 120,0
  • Широчина на опаковка [cm]: 24,00
  • Височина на опаковка [cm]: 16,00
  • дължина на мрежа [mm]: 720
  • ширина на мрежа [mm]: 172
  • дълбочина на мрежа [mm]: 50
  • производител: MAHLE
  • нетно тегло [g]: 2757, 2757,0
  • MAHLE ORIGINAL: Интеркулер
  • Номер на продукта: CI 669 000P
  • Наща цена: 531,83 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
MAHLE ORIGINAL Интеркулер
Номер на артикул: CI 669 000P
ПЦД

1086,94 BGN
531,83 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Безплатна доставка
NRF 30358 Интеркулер
Информация за продукта
  • дължина на мрежа [mm]: 730
  • ширина на мрежа [mm]: 170
  • дълбочина на мрежа [mm]: 50
  • NRF: Интеркулер
  • Номер на продукта: 30358
  • Наща цена: 177,24 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
NRF Интеркулер
Номер на артикул: 30358
177,24 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Не са включени разходите за доставка
751851-0001 GARRETT 751851-5004S Турбокомпресор турбокомпресор задвижван от изгорелите газове, турбина/компресор, турбонагнетател, охладител нагнетен въздух, VTG компресор, дизел, Евро 4, пневматичен, вкл. комплект гарнитури
Информация за продукта
  • допълващ артикул / допълваща информация: вкл. комплект гарнитури
  • норма за изгорелите газове: Евро 4
  • тип зареждане (нагнетяване): турбокомпресор задвижван от изгорелите газове, турбина / компресор, турбонагнетател, охладител нагнетен въздух, VTG компресор
  • вид на горивото: дизел
  • вид на експлоатация: пневматичен
  • GARRETT: Турбокомпресор
  • Номер на продукта: 751851-5004S
  • Наща цена: 1194,46 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
GARRETT Турбокомпресор турбокомпресор задвижван от изгорелите газове, турбина/компресор, турбонагнетател, охладител нагнетен въздух, VTG компресор, дизел, Евро 4, пневматичен, вкл. комплект гарнитури
Номер на артикул: 751851-5004S
1194,46 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Безплатна доставка

VGT, bi-turbo, twin-turbo, EAT…

Различните конструктори намират различни подходи в решаването на този проблем. Един от начините за подобряване ефективността на турбокомпресора е управление на геометрията на лопатките на статора на турбо за Голф 4 от VW – Variable-geometry turbocharger (VGT). Променяйки ъгъла им на поставяне, в зависимост от режима на двигателя, се променя оптималният режим на работа на турбото и „дупката“ става по-незабележима. Подобен подход, но с друго конструктивно решение, е използването на турбокомпресор с два входа на турбината – оптимизирани съответно за по-ниски и по-високи обороти на работа на буталния двигател. Превключването им става в зависимост от режима на мотора. Друго решение е използването на bi-turbo или секвенционално турбо – това е система от два турбокомпресора, които отново са оптимизирани за ниски и високи режими и работят съвместно, в зависимост от режима на работа на двигателя. Тази система не трябва да се бърка с технологията twin-turbo, която отново включва два, но еднакви турбокомпресора, всеки от които захранва своята половина цилиндри на двигателя. Това решение се използва най-често при V-образни двигатели.

В последно време навлиза технологията electrically-assisted turbocharger (EAT) – електрически подпомогнат турбокомпресор. Както се подразбира от наименованието, тук се използва електродвигател, който асистира развъртането на компресора до получаването на необходимата за целта мощност на турбината. И атмосферните двигатели и турбо двигателите имат своите ревностни привърженици, които за нищо на света не биха признали превъзходството на другата технология. Въпреки това, можем да изброим някои от разликите между атмосферния и турбо двигателя:

  • Турбо двигателят има по-висока относителна мощност – повече конски сили от единица обем, съответно е по-икономичен;
  • Атмосферният двигател работи при по-щадящи условия, затова ресурсът му е по-дълъг;
  • Турбо двигателят има по-сложно устройство и е по-придирчив към гориво и смазочни материали;
  • При двигателите с турбокомпресор има „дупка“ в мощността, която съвременните технологии успяват да компенсират;
  • Атмосферният двигател няма лаг и реагира моментално;
  • Атмосферният двигател има по-як звук!

ТОП продукти по темата:

 

AUTODOC Бестселъри: части на достъпна цена

-49%
NRF 30802 Интеркулер
Информация за продукта
  • за OE-номер: E256070
  • дължина на мрежа [mm]: 580
  • ширина на мрежа [mm]: 359
  • дълбочина на мрежа [mm]: 34
  • NRF: Интеркулер
  • Номер на продукта: 30802
  • Наща цена: 70,39 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
NRF Интеркулер
Номер на артикул: 30802
ПЦД

138,96 BGN
70,39 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Не са включени разходите за доставка
-43%
ALANKO 10901197 Турбокомпресор турбокомпресор задвижван от изгорелите газове, вкл. комплект гарнитури, с допълнителен материал
Информация за продукта
  • нова част
  • единица-мярка за количество: брой
  • допълващ артикул / допълваща информация: вкл. комплект гарнитури, с допълнителен материал
  • обърни внимание на техническите данни
  • тип зареждане (нагнетяване): турбокомпресор задвижван от изгорелите газове
  • ALANKO: Турбокомпресор
  • Номер на продукта: 10901197
  • Наща цена: 2216,69 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
ALANKO Турбокомпресор турбокомпресор задвижван от изгорелите газове, вкл. комплект гарнитури, с допълнителен материал
Номер на артикул: 10901197
ПЦД

3935,85 BGN
2216,69 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Безплатна доставка
-34%
901403 ALANKO 11901403 Турбокомпресор турбокомпресор задвижван от изгорелите газове, Euro 6
Информация за продукта
  • единица-мярка за количество: брой
  • рециклирана част
  • норма за изгорелите газове: Euro 6
  • тип зареждане (нагнетяване): турбокомпресор задвижван от изгорелите газове
  • ALANKO: Турбокомпресор
  • Номер на продукта: 11901403
  • Наща цена: 2195,83 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
ALANKO Турбокомпресор турбокомпресор задвижван от изгорелите газове, Euro 6
Номер на артикул: 11901403
ПЦД

3326,82 BGN
2195,83 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Безплатна доставка
-66%
NRF 30316 Интеркулер
Информация за продукта
  • изпълнение на охладител: запоени охлацдащи ламели
  • дължина на мрежа [mm]: 617
  • ширина на мрежа [mm]: 407
  • дълбочина на мрежа [mm]: 32
  • NRF: Интеркулер
  • Номер на продукта: 30316
  • Наща цена: 199,19 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
NRF Интеркулер
Номер на артикул: 30316
ПЦД

602,69 BGN
199,19 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Не са включени разходите за доставка
-40%
900576 ALANKO 10900576 Турбокомпресор турбокомпресор задвижван от изгорелите газове, вкл. комплект гарнитури, с допълнителен материал
Информация за продукта
  • нова част
  • единица-мярка за количество: брой
  • допълващ артикул / допълваща информация: вкл. комплект гарнитури, с допълнителен материал
  • обърни внимание на техническите данни
  • тип зареждане (нагнетяване): турбокомпресор задвижван от изгорелите газове
  • ALANKO: Турбокомпресор
  • Номер на продукта: 10900576
  • Наща цена: 457,68 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
ALANKO Турбокомпресор турбокомпресор задвижван от изгорелите газове, вкл. комплект гарнитури, с допълнителен материал
Номер на артикул: 10900576
ПЦД

769,38 BGN
457,68 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Безплатна доставка
-11%
8ML 376 775-671 MAHLE ORIGINAL CI 332 000P Интеркулер
Информация за продукта
  • материал на ламелите на радиатора: Алуминий
  • изпълнение на охладител: запоени охлацдащи ламели
  • Дължина на опаковка [cm]: 78,0
  • Широчина на опаковка [cm]: 14,00
  • Височина на опаковка [cm]: 61,00
  • дължина на мрежа [mm]: 251
  • ширина на мрежа [mm]: 237
  • дълбочина на мрежа [mm]: 97
  • производител: HANON
  • нетно тегло [g]: 1834
  • MAHLE ORIGINAL: Интеркулер
  • Номер на продукта: CI 332 000P
  • Наща цена: 637,71 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
MAHLE ORIGINAL Интеркулер
Номер на артикул: CI 332 000P
ПЦД

719,69 BGN
637,71 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Безплатна доставка
-50%
NRF 309072 Интеркулер
Информация за продукта
  • изпълнение на охладител: запоени охлацдащи ламели
  • дължина на мрежа [mm]: 207
  • ширина на мрежа [mm]: 134
  • дълбочина на мрежа [mm]: 67
  • NRF: Интеркулер
  • Номер на продукта: 309072
  • Наща цена: 428,52 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
NRF Интеркулер
Номер на артикул: 309072
ПЦД

866,54 BGN
428,52 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Безплатна доставка
NTY ECD-FR-016 Турбокомпресор турбокомпресор задвижван от изгорелите газове
Информация за продукта
  • тип зареждане (нагнетяване): турбокомпресор задвижван от изгорелите газове
  • производствен номер: ECD-FR-016
  • NTY: Турбокомпресор
  • Номер на продукта: ECD-FR-016
  • Наща цена: 38,14 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
NTY Турбокомпресор турбокомпресор задвижван от изгорелите газове
Номер на артикул: ECD-FR-016
38,14 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Не са включени разходите за доставка
NTY ECD-HY-502 Турбокомпресор турбокомпресор задвижван от изгорелите газове
Информация за продукта
  • да се спазван инструкциите за монтаж
  • тип зареждане (нагнетяване): турбокомпресор задвижван от изгорелите газове
  • производствен номер: ECD-HY-502
  • NTY: Турбокомпресор
  • Номер на продукта: ECD-HY-502
  • Наща цена: 49,14 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
NTY Турбокомпресор турбокомпресор задвижван от изгорелите газове
Номер на артикул: ECD-HY-502
49,14 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Не са включени разходите за доставка
-65%
NRF 30797 Интеркулер
Информация за продукта
  • дължина на мрежа [mm]: 508
  • ширина на мрежа [mm]: 100
  • дълбочина на мрежа [mm]: 85
  • NRF: Интеркулер
  • Номер на продукта: 30797
  • Наща цена: 149,44 BGN
  • Състояние: Ново
Детайли
NRF Интеркулер
Номер на артикул: 30797
ПЦД

429,02 BGN
149,44 BGN
Цена вкл. 20% ДДС, Не са включени разходите за доставка

Популярни публикации

Абонирайте се за нашите новинарски бюлетини

За да получавате последните ни новини и съвети, въведете Вашия e-mail