Каква е разликата между бензиновия и дизеловия двигател
Въпреки прогреса и лансирането на електромобилите, класическите бутални двигатели вероятно още дълги години ще бъдат доминиращите задвижващи агрегати в автомобилостроенето.
Буталните двигатели са топлинни двигатели с вътрешно горене. Те преобразуват химическата енергия на горивото в механична енергия. Това се извършва при изгаряне на горивото в цилиндрите на двигателя.
Въпреки че използваните горива са най-различни – водород, метан, пропан-бутан, бензин, керосин, дизелово гориво, растителни масла или дори мазут, буталните двигатели с вътрешно горене се делят на два основни вида, според принципа си на работа – бензинови и дизелови. Ако сравним устройството на 4-тактови бензинов и дизелов двигател, ще установим, че тяхната конструкция е идентична – цилиндров блок с цилиндрова глава, коляномотовилков механизъм с колянов вал, мотовилки и бутала, газоразпределителен механизъм – с разпределителен вал, кобилици и клапани, еднакви маслени системи и т.н. Основната разлика, разбира се, е в горивната система.
Това, което различава бензиновия и дизеловия двигател, е принципът на работа, и по-специално в начина на възпламеняване на горивовъздушната смес. При бензиновите двигатели това става чрез искрата на електрически разряд, докато при дизеловите двигатели се разчита на самозапалване на горивото, впръскано в силно нагрят и сгъстен въздух. Това се постига, чрез по-високата степен на сгъстяване при дизелите (степента на сгъстяване е отношението между максималният и минималния обем на цилиндъра, когато буталото е съответно в долна и горна мъртва точка).
Изгарянето на горивото в бензиновия двигател става сравнително по-бавно, докато изгарянето в дизеловия двигател става детонационно. Ето защо, конструкцията на елементите на дизелите отразява тази особеност – частите на коляномотовилковия механизъм са по-масивни, за да могат да понесат по-резките натоварвания.
Спецификата в работата на дизеловите и бензиновите двигатели обуславя техните предимства и недостатъци. Дизелът работи с по-висок коефициент на полезно действие (КПД) – т.е. по-голяма част от химичната енергия на горивото се преобразува в механична. При бензиновите двигатели този коефициент е около 0,3 (30% от химичната енергия на горивото се превръща в механична), при „атмосферните“ дизели коефициентът е 0,4, а при турбодизелите достига 0,55. Само за сравнение ще споменем, че КПД на електродвигателите достига 0,9. Ето защо, дизеловите двигатели са по-икономични при еднаква мощност. Това е и причината тези агрегати да бъдат използвани при товарни машини, за които е нужна висока мощност, и то особено при постоянен режим на работа – камиони, локомотиви, кораби, стационарни дизелови генератори. При еднакъв работен обем бензиновите двигатели предоставят по-висок въртящ момент, но това се случва при високи обороти, когато и загубите от триене са големи. Пикът на въртящия момент при дизелите е при ниски обороти. Това е още една причина за икономичността на дизелите.
Дизелите от по-старо поколение бяха давани за пример като прости и непретенциозни машини. Налаганите все по-стриктни екологични норми рязко промени тази тенденция. Работата на дизеловите двигатели е съпътствана с отделянето на сажди, азотни окиси, фини прахови частици и т.н. Самите изгорели газове на дизеловия двигател се приемат за канцероген. Елиминиране на част от тези ефекти наложи внедряването на множество сложни и скъпи устройства и системи, с единствената цел удовлетворяване на екологичните норми. Въпреки това, все повече стават градовете, които забраняват достъпа на дизелови автомобили, но засега само тези от по-старо поколение. Това дава еднозначен отговор на въпроса бензин или дизел е по-добър за градски условия, особено в по-дългосрочен план.
В заключение ще представим някои от предимствата на двата вида двигатели и ще предоставим на Вас избора на приоритети.
Бензинови двигатели:
- По-висока мощност при единица обем
- По-тиха работа
- По-лесен старт, особено през зимата
- По-евтина експлоатация
- Повече алтернативни горива
Дизелови двигатели:
- По-икономични
- По-висок въртящ момент, особено при ниски обороти
- По-безопасно гориво
ТОП продукти по темата: