Съдържание
Допустима минимална дълбочина на протектора на гумите
Често гумите на автомобила се пренебрегват като по-маловажна част, но те са единственият контакт на колата с пътя.
Гумата се състои от няколко основни елемента – обръч, странични бордове, каркас и протектор. Всеки един от тях има своите важни функции, но протекторът е отговорен за прекият контакт на гумата с пътя. Ето защо в неговия дизайн са съсредоточени много усилия и технологии, а състоянието му е едно от важните неща, които шофьорите трябва да контролират.
SEALEY Уред за измерване дълбочина на протектора
YATO Уред за измерване дълбочина на протектора
SEALEY Уред за измерване дълбочина на протектора
PROFITOOL Уред за измерване дълбочина на протектора
SEALEY Уред за измерване дълбочина на протектора
За да гарантирате Вашата и на другите участници в движението безопасност на пътя, измервайте дълбочината на протекторите като част от редовната поддръжка на автомобила. Основната цел на шарката на протектора на гумата е да извежда вода, сняг и кал от контактното петно на гумата с настилката при лоши пътни условия. В противен случай водата се задържа и прави гумата хлъзгава, губи се сцеплението и дистанцията за спиране се удължава. Плитките грайфери затрудняват шофирането при мокро време и шансът за аквапланинг се увеличава. Дълбочината на протектора на гумите, каучуковата смес, от която са изработени и дизайнът на шарката са от особена важност при шофиране на мокри и заснежени пътища, където ефективността на спиране намалява, ако някое от тези изисквания е нарушено. Уверете се, че вашият автомобил е оборудван с правилните всесезонни гуми зимни или летни.
Според Закона за движение по пътищата (чл. 139, ал. 1, т. 4), през периода от 15 ноември до 1 март, за автомобилите са задължителни гумите със зимни характеристики или минималната дълбочина на протектора им трябва да е не по-малка или равна на 4 mm. За да проверите грайферите, погледнете индикаторите за износване на протектора, които са разположени равномерно през основните канали по периферията на гумата. Ако тези малки хоризонтални ленти са изравнени с нивото на протектора, то тогава сте достигнали минималната му дълбочина и гумата трябва да се смени. Имайте предвид, че тези индикатори ще Ви покажат кога сте достигнали до 1.6 mm, което е минималната дълбочина и гумата трябва да бъде сменена възможно най-скоро. За по-точно измерване можете да използвате дълбокомер за гуми. Има много различни видове – от цифрови уреди за измерване на протекторите до ламинирани карти с цветни индикации, а като алтернатива можете да използвате и малка линийка. Тези приспособления са лесни за използване, просто поставете инструмента в канала и натиснете устройството наравно с протектора. Така ще видите колко близо сте до достигане на минималната дълбочина. Не забравяйте да проверите на различни места, както външната, така и вътрешната част на гумата. За удобство, навийте волана до упор, така по-лесно ще измерите дълбочината на протектора на предните гуми.
Налягането в гумите също играе голяма роля в експлоатационния им живот. Прекаленото или недостатъчно налягане води до намаляване на способността на гумата да се „захване“ на пътя правилно и до прекомерно или неравномерно износване на протектора. Препоръчителната стойност на налягането за гумите на Вашата кола можете да откриете в ръководството за употреба от производителя.
CARPOINT Уред за измерване дълбочина на протектора
AMiO Уред за измерване дълбочина на протектора
Condor werkzeug Уред за измерване дълбочина на протектора
KUNZER Уред за измерване дълбочина на протектора
SEALEY Уред за измерване дълбочина на протектора
Трябва да внимавате и за повреди в гумата или предмети заседнали в протекторите. Ако забележите нещо, което изглежда се е забило в каучука, като пирон или стъкло например, не го вадете докато не стигнете сервиза, в противен случай може да се окажете със спукана гума насред път. Докато измервате протекторите, потърсете изпъкнали или вдлъбнати места по нея. Понякога малките балони или „жабки“, както някои ги наричат, не се забелязват лесно, но ако видите голям балон, то гумата трябва да бъде сменена възможно най-скоро. Друг проблем, на който да обърнете внимание е пукнатините по грайферите. Това може да се дължи на неправилно съхранение на гумите и означава, че каучукът е започнал сериозно да се втвърдява.
Дълбочина на грайфера на летните гуми
Нови летни гуми са изработени от специални по-твърди каучукови смеси, което осигурява по-малко деформиране на блоковете и по-добро сцепление с пътя при високи температури. Те са проектирани да работят при температури над 7°C на сухи и мокри повърхности. Под тази температура губят ефективността си. Основната им разлика от зимните гуми е, че те имат по-малко ламели и по-плитък протектор. Смяната на летните гуми се извършва при остатъчна дълбочина на грайфера 3 mm. По закон, в повечето европейски страни, летните гуми трябва да имат минимална дълбочина на протектора 1.6 mm. При този минимум обаче гумите вече не са безопасни.
Колко милиметра са новите гуми
Нови автомобилни гуми излизат от завода с около 8-9 mm дълбочина на протектора. По закон можете да шофирате с тях, докато стигнат минималната дълбочина на протектора от 1.6 mm, по 75% от широчината на гумата и около периферията й. Все пак имайте предвид, че безопасността Ви на пътя в тежки метрологични условия зависи от дълбочината на протектора, дизайна на шарката и каучуковата смес на Вашите гуми. На мокри и покрити със сняг пътища работата на спирачките постепенно ще отслабне при по-плитък протектор и спирачния път ще се увеличи. Вероятността и от аквапланинг при изтрити протектори също е голяма.
ТОП продукти по темата: