Съдържание
Амортисьори на автомобила: функции, симптоми и цена за смяна
Окачването е система от елементи, които осигуряват еластичната връзка между купето и колелата на автомобила с едновременно намаляване на динамичните натоварвания и затихване на колебанията.
Едни от основните елементи на автомобилните окачвания, независимо от конкретната им конструкция, са амортисьорите. Тяхното предназначение е елиминиране на колебанията в компоненти окачване на кола. По този начин се осигурява постоянно сцепление на колелата с пътя, особено при преминаване през неравности, повишава се устойчивостта и управляемостта на автомобила. Ето защо, безопасността ни в огромна степен зависи от състоянието на амортисьорите.
Принципът на работа на амортисьорите се състои в преобразуване на кинетичната енергия от колебателното движение на автомобила, в топлинна.
Този принцип може да бъде реализиран по различни начини.
Първоначално се използват т.нар. фрикционни амортисьори. При тях поглъщането на колебанията става за сметка на силите на триене, възникващи между движещи се един спрямо друг детайли. Този тип амортисьори имат своите недостатъци – работата им е свързана с механичното износване на елементи, което ги превръща в консуматив, освен това, спецификата на възникването на силата на триене, задава праг на началото на функционирането им.
Следващият етап в развитието на тези устройства са лостовите амортисьори. От гледна точка на функционирането си, те са хидравлични амортисьори. Конструктивно се състоят от корпус с цилиндри, в който са разположени две бутала и вал с гърбица, която премества буталата при завъртане на вала. Този вал е свързан с моста посредством лост, откъдето идва и названието на този тип амортисьори.
TRW Амортисьор
предна ос, газов, Ø: 45, двутръбен, макферсън, отгоре щифт
MASTER-SPORT Макферсън
задна ос
TRW Амортисьор
предна ос, маслен, Ø: 45, двутръбен, макферсън, отгоре щифт, M12x1,25
BILSTEIN Амортисьор
предна ос, газов, двутръбен, макферсън, отгоре щифт
GH Макферсън
предна ос, дясно, ляво, на предната ос отдясно, на предната ос отляво
Цилиндрите в корпуса са запълнени с хидравлично масло, което създава определено усилие при движението на буталата в тях. Именно това усилие, създавано от съпротивлението при протичане на маслото, гаси колебателните движения на окачването, предавани последователно от лоста, чрез вала и гърбицата към буталата.
Този тип амортисьори се е използвал до около 60-те години на 20 век, но постепенно е загубил популярността си поради материалоемкостта си, необходимостта от прецизни операции при производството и трудната поддръжка. Понастоящем такива амортисьори се използват за плавно затваряне на входни врати и врати на асансьори.
Постепенно, лостовите амортисьори за изместени от по-перспективните телескопични амортисьори. Както се подразбира от самото им название, те се състоят от две или повече тръби, разположени телескопично едва в друга.
Основните елементи на тези двутръбни амортисьори са: корпус, бутало и прът. Корпусът се състои от две коаксиални тръби, които образуват две камери (вътрешна и компенсационна), свързани посредством клапани. Във вътрешната тръба се движи бутало, захванато към прът. В буталото са монтирани клапани, изработени така, че едните се отварят при прав ход на буталото (надолу), а другите са отварят при обратния му ход (нагоре). Вътрешният обем на амортисьора е запълнен с масло. Амортисьорът се закрепва към моста и купето посредством уши или шпилка, като в местата на монтаж са предвидени гумени тампони, които поглъщат вибрациите.
Функционирането на амортисьора се базира на използването на хидравличното съпротивление на маслото, преминаващо през каналите и клапаните в буталото и корпуса, при движение на буталото в камерата. Когато прътът на амортисьора се движи нагоре, маслото, намиращо се над буталото се изтласква през клапаните, намиращи се в него и между двете камери, към компенсационната камера. Обратно, при движение на буталото надолу, маслото през съответните клапани преминава в надбуталния обем на работната камера. Каналите и клапаните са изработени с различно сечение. Това позволява точно дозиране на усилието за свиване и разпускане на амортисьора. Усилието за свиване на амортисьора е по-малко от това, за разпускането му. По този начин се осигурява баланса между комфорт при пътуване и сигурен контакт на колелата с пътната настилка.
Тъй като при интензивната работа на този тип амортисьори маслото се разпенва или възниква кавитация, понякога компенсационната камера се запълва с газ – азот с налягане няколко атмосфери. Това решение подобрява функционирането на двутръбните амортисьори.
Следващата стъпка в усъвършенстването на амортисьорите са т.нар. газови амортисьори. При тях се използва само една тръба, която е разделена на две камери посредством плаващо бутало. В маслената камера е разположено познатото ни вече бутало с клапани, което се движи в маслена среда. Буталото отново е захванато към работния прът. Втората камера е газова – в нея е вкаран азот с налягане около 20-30 атмосфери. Работата на амортисьора се основава на същия принцип – протичане на маслото през клапаните на буталото при движението му. Отново усилието при свиване е по-малко от това на разпускане. Хитрината на тази конструкция е, че маслото не е в контакт с газ, т.е. разпенването му е невъзможно. Освен това, азотът, посредством плаващото бутало, оказва постоянен натиск върху маслото, поддържайки налягането му равно на това на газа. По този начин се избягва вредното явление кавитация, което би довело до неправилна работа на амортисьора.
Съществуват технологии, позволяващи регулиране на усилията създавани от амортисьора. По този начин се реализира идеята за адаптиране на параметрите на окачването, съобразно пътните условия и стила на шофиране. Най-често това става чрез регулиране на пропускателната способност на клапаните по електрически път.
Друг подход за регулиране на окачването е използването на масло с добавена в него феромагнитна пудра. В корпуса на амортисьора са разположени електромагнити, които при промяна на тока протичащ през тях, влияят на феромагнитния материал, променяйки вискозитета на маслото, а от там и усилието, създавано от амортисьора.
От изброеното дотук, става ясно, че амортисьорите са сравнително сложни устройства с голямо влияние върху комфорта и безопасността на автомобила. Тъй като те са част от окачването, натоварването им е високо, което понякога води до излизането им от строя.
TRW Амортисьор
задна ос, газов, Ø: 39, двутръбен, Телескопичен амортисьор, отгоре с ухо, ухо отдолу
MONROE Амортисьор
газов, двутръбен, макферсън, отгоре щифт, скоба отдолу
BILSTEIN Амортисьор
предна ос, маслен, двутръбен, макферсън, отгоре щифт, скоба отдолу
SACHS Амортисьор
газов, двутръбен, Телескопичен амортисьор, отгоре щифт, ухо отдолу
GH Макферсън
предна ос, дясно, ляво, на предната ос отдясно, на предната ос отляво
Обикновено се усеща промяна на поведението на автомобила на пътя. Това е особено забележимо при движение с висока скорост по неравности – получава се бавно затихващо люлеене на купето. Също така, при преминаване по неравности в завой с висока скорост, се усеща тенденция за „изхвърляне“ от завоя на колелото с неизправен амортисьор.
Когато амортисьорът е „изпуснал“, т.е. загубил е голяма част от маслото си, поради нехерметичност на уплътненията, той започва да „чука“. Тази неизправност се констатира лесно, тъй като външната повърхност на амортисьора е силно омаслена. Тропането на амортисьора може да се дължи и на разрушени тампони.
Тъй като по-голямата част от масата на автомобила се носи от предния мост, неговото окачване е по-силно натоварено, а и конструкцията му е по-сложна заради управляемите предни колела. Ето защо предните амортисьори излизат от строя по-често от задните амортисьори.
Много популярен и сигурен начин за проверка на амортисьорите е разклащането на автомобила, чрез силно натискане и отпускане с ръка на всеки един от калниците му. При изправен амортисьор, купето успокоява люлеенето си веднага. Ако амортисьорът е изпуснал – купето продължава да се люлее.
Неизправните амортисьори винаги се сменят в комплект по два – преден и заден амортисьор. Операцията е сравнително сложна, особено смяната на предните амортисьори – изисква се хубав инструмент за амортисьори и някои специални приспособления. Освен това, регулирането на геометрията на окачването след такава смяна е задължително.
Обичайната цена за замяна на един амортисьор е в рамките на 50-80 лева, в зависимост от трудоемкостта на операцията. Преминаването на стенд ще Ви коства допълнителни до 50 лева, но можете да се надявате на по-поносима цена за комплексната услуга.
При избора на амортисьори се водете от препоръките на производителя на Вашия автомобил, както и от съветите на специалистите в автосервиза. Логично, те имат информация от първа ръка за качеството на резервните части, предлагани на пазара.
Полезни видеа по темата:
ТОП 5 грешки при смяна на амортисьори
5 Признака за износване на амортисьор
ТОП продукти по темата: