Предното стъкло: предназначение, смяна и цена
Стъклата на автомобила защитават купето и пасажерите от вятър, дъжд и от навлизането на прах и мръсотия от въздушния поток. Също така те осигуряват шумоизолацията на салона. Автостъклата се отличават с повишена безопасност и устойчивост към механични повреди. Според конструкцията си те биват еднослойно закалени (сталинит), двуслойно закалени (дуплекс), трислойно (триплекс) и многослойни. Еднослойните стъкла преминават специална термична обработка. Благодарение на нея, при силово въздействие, те се разбиват на множество малки парченца със заоблени краища, които не нараняват шофьора и пътниците. За да не се разхвърчат частите от счупеното стъкло при удар, при многослойните стъкла (дуплекс и триплекс) е добавен слой поливинилбутирал (PVB). Той има свързваща функция и при счупване, парченцата остават залепени за този слой, предотвратявайки разпадането на челното стъкло. Двуслойното автостъкло се нарича още ламинирано стъкло, тъй като е покрито със слой прозрачна пластмаса. Това придава на цялата конструкция допълнителна здравина и безопасност за счупване от летящи предмети. Този вид стъкла вече не се използват в автомобилната промишленост. Триплексът се състои от две стъкла и специален полимерен филм, който се втвърдява под въздействието на светлината, предотвратява счупването на челното стъкло, като води само до напукването му. Многослойното стъкло се изработва от няколко полимерни слоя. То се нарича още бронирано стъкло и се използва при специални защитени автомобили.
Почти всеки водач е имал проблем с пукнатини на предното стъкло. Колкото и дребен проблем да изглежда това, то може бъде опасно и да ви създаде главоболия като глоба от Пътна полиция или няма да Ви позволи да преминете годишен технически преглед на колата, тъй като КАТ имат право да спрат от движение автомобил с такъв дефект.
Ако Ви притесняват залепените стикери за преминаване на технически преглед, за платена в чужбина винетна такса и за застраховка „Гражданска отговорност“, оставащи на счупеното предно стъкло, има начини с тяхното преместване. Обикновено тази услуга се предлага от сервизите, заменящи стъклата. Може и сами да се справите с преместването им с помощта на гореща вода или пистолет за горещ въздух.
За някои стикери можете да поискате дубликат. За момента не е предвидена възможност за издаване на дубликат за преминаване на годишен преглед. При „Гражданска отговорност“ - по молба на собственика или ползвателя на автомобила, застрахователното дружество издава нов знак, който е валиден до изтичане на срока на застраховката.
FEBI BILSTEIN Уплътнение, предно стъкло
FEBI BILSTEIN Уплътнение, предно стъкло
DT Spare Parts Покривна / защитна лайсна, предно стъкло
VAICO Уплътнение, предно стъкло
Original VAICO Quality
PETEC Режеща корда, демонтаж на стъкла
Предното стъкло трябва да осигурява добра видимост без никакви изкривявания и макар и здраво и устойчиво, то не е неуязвимо към появата на повреди. Признаците за неизправност са повишен шум, тракане по време на движение на автомобила, намалена видимост или попадането на прах и вода в купето при затворени врати и прозорци. Причините за тези повреди могат да бъдат силово въздействие, некоректен монтаж, стареене на уплътненията или неправилна експлоатация. Челното стъкло е податливо на повреди, причинени от постоянното натоварване, тежки атмосферни условия или поради удари. Пясъкът и камъчетата отскачащи от пътя удрят предното стъкло и причиняват драскотини и напуквания. Използването на чистачките при сухо и замърсено стъкло, неминуемо надраскват повърхността му. Някои шофьори влошават състоянието на пукнатините като през зимата отстраняват скрежа от стъклото с топла или гореща вода. Такава практика може да напука и напълно здраво стъкло, поради неговата крехкост и неустойчивост към резките температурни промени. За целта е най-добре да използвате специална стъргалка за лед. Друга повреда е деламинирането на PVB слоя, което нарушава целостта и води до матови петна на челното стъкло. Тези повреди пречупват и разсейват светлината, което може да заблуди шофьора.
Някои повреди, като например луфт, могат да бъдат решени със смяна на уплътненията или крепежните елементи. Дребните наранявания и пукнатини можете да отстраните сами или да се обърнете към автосервиз. В магазините вече се предлагат инструменти за автостъкла на достъпни цени, с чиято помощ бихте се справили със собствени сили. Процесът не е сложен и не изисква специални умения. Ако пукнатината обаче обхваща предното стъкло от край до край, то тогава то трябва да бъде сменено изцяло, тъй като е нарушена структурата и якостта му. Цената за предно стъкло започват от 80.00лв, в зависимост от модела автомобил, а смяната в сервиз варира от 150.00лв до 500.00лв.
ТОП продукти по темата: