Съдържание
Антифриз за кола видове, цена и смяна
По отношение на начина на охлаждане, автомобилните двигатели с вътрешно горене се делят на такива с въздушно и водно (течностно) охлаждане. С малки изключения, масово съвременните автомобили са снабдени с мотори с водно охлаждане.
Терминът „водно охлаждане“ е условен и остарял, тъй като отдавна за топлоносител не се използва вода, а специална охладителна течност, наречена антифриз. Охладителната течност циркулира в изработени в цилиндровия блок и цилиндровата глава кухини и канали, отнемайки излишната топлина и поддържайки зададената работна температура. Циркулацията на течността се извършва с помощта на водна помпа за кола, а поддържането на температурния режим – от устройство, наречено „термостат“. Охлаждането на антифриза става с помощта на топлообменник, наречен „радиатор“, в който въздушния поток отнема топлината на охлаждащата течност. Към охладителната система е предвиден и разширителен съд, който поема температурната промяна в обема на охладителната течност. Горещият антифриз се използва за отопление на купето, като преминава през малък радиатор на парното.
Охладителна течност (антифриз)
Както вече бе описано, за да работят правилно, в охладителната система на двигателите с вътрешно горене трябва да циркулира охладителна течност. Водата не е подходяща за тази цел, тъй като тя замръзва при 0° по Целзий и кипи при 100° по Целзий. Антифриз за мотор е общото название на течности, смес от етиленгликол, пропиленгликол, глицерин, алкохол и някои други съставки, добавени към дестилирана вода, които не замръзват при ниска температура, а температурата им на кипене е по-висока и достига до 135°C. Освен охлаждащата функция, антифризът има и други свойства като антикавитационна и антикорозионна способност, постигани чрез добавянето на различни присадки.
MA PROFESSIONAL Антифриз
G12, Червен, 5литър, Готова смес
FEBI BILSTEIN Антифриз
G11, зелен, 5литър, Готова смес
SWAG Антифриз
G11-VW TL 774 C, 5литър, Концентрат
PEMCO Антифриз
G13, жълт, 10литър, Готова смес, без амини-не съдържащ нитрити
FEBI BILSTEIN Антифриз
G11, Син, 5литър, Концентрат
Видове антифризи
За различните видове и поколения автомобили са разработени и различни видове охладителни течности, категоризирани според технологията на производство и лесно отличими според техния цвят. Както в случая с битовата газ, където е добавен ароматизатор, за да може да се открие евентуален теч навреме, така и при антифриза производителите добавят оцветители, за да може той да се различи от водата и да се избегне нещастен случай, тъй като етиленгликолът в състава му е силно отровен и прозрачен и лесно би се сбъркал. И въпреки че през втората половина на миналия век се е използвала само охладителна течност в син цвят, то днес разнообразието от цветове и производители е голямо. Предлагат се червен, зелен, жълт, лилав и други, като цветовете дават информация за основните характеристики на антифриза и какви добавки има в него. Обикновено специалистите препоръчват пълната смяна на течността да се извършва на всеки 4 до 6 години, но за да сте сигурни, можете да проверите в техническото описание на Вашия автомобил. Там ще откриете информация, както за това на какъв пробег се заменя антифриза, така и какъв тип, т.е. цвят трябва да бъде. Друг много важен съвет от експертите е никога да не се смесват охладителни течности с различни цветове, тъй като това може да доведе до проблеми с охладителната система като цяло.
Към днешна дата се предлагат три основни вида антифриз, обозначени с индекси G11, G12 и G13. Когато четем инструкциите, трябва да обърнем внимание на цифрите в означението или до думата CODEG, тъй като те обозначават класификацията на антифриза. В състава на охладителната течност се съдържат около 80% незамръзваща течност и 20% присадки, предназначени за различните видове автомобилни двигатели.
G11 (син или зелен антифриз) в основата си е смес на етиленгликол с дестилирана вода и се използва за автомобили, произведени до 2000 година. Друго негово означение е IAT (Inorganic Additive Technology – технология с неорганични присадки). Обикновено, този антифриз е по-корозионно активен и се изпарява по-бързо, а цената му е по-ниска от останалите видове и изисква пълна подмяна в рамките на 2-3 години.
G12 или G12+ е розовият или червен антифриз и също в основата си съдържа етиленгликол, но и различни добавки от G11 като силикати и карбоксилати, и именно затова се препоръчва за по-нови автомобили със сложна система за охлаждане. Идентифицира се с абревиатурата OAT (Organic Additive Technology) или преведено на български – Технология с органични добавки. Цената на червения антифриз е по-висока, тъй като той е по-висок клас от синия, а пълната му подмяна е препоръчителна на по-голям период от време – между 4 и 5 години. Антифризът G12+ е с повече органични добавки и може да се намери в лилав цвят.
Най-съвременният антифриз е G13, който може да се намери в жълт, лилав или розов цвят. При него е използвана технологията HOAT (Hybrid Organic Additive Technology). Той се използва за спортни коли и за такива, шофирани в екстремни условия. В съдържанието му има доста висококачествени и безвредни добавки, затова и цената му е значително по-висока.
Как да разбера кой от всичките тези видове антифриз да сложа?
Ако се наложи да долеете антифриз, но нямате опит, добре е да се консултирате със специалист или да прочетете техническото описание на Вашия автомобил. Така ще избегнете някои грешки, които могат да доведат дори до повреда на двигателя. Проверката и процесът на замяна на антифриза не са сложни и не изискват специални умения и ще можете да се правите и сами, дори и да не сте го правили досега. За целта Ви трябва равно място, на което да паркирате автомобила си и задължително да изчакате двигателя да се охлади, тъй като системата вътре е под налягане, а температурата на флуида е около 85°C. Ако се опитате да развиете капачката на разширителния съд, течността ще излезе под налягане и ще Ви причини сериозни изгаряния. Щом се уверите, че моторът е изстинал, потърсете разширителния резервоар за охладителната течност. Обикновено той представлява пластмасова полупрозрачна туба с капачка. Отстрани на резервоара са изписани означенията Min и Max, по които да се ориентирате за нивото на антифриза. Ако количеството е под минималното, просто добавете още, като не забравяте препоръката на специалистите – никога да не се смесват различни цветове антифриз. Ако по време на тази процедура забележите, че течността е мътна, ръждива или в нея плуват примеси, е добре да отложите доливането и да се заемете с промивка на охладителната система, като източите цялото количество антифриз и го замените с нов.
FEBI BILSTEIN Антифриз
G12+, виолетов, 5литър, Концентрат
MANNOL Антифриз
G13, жълт, 5литър, Готова смес, без амини-съдържащ силикати
PEMCO Антифриз
G12, Червен, 20литър, Готова смес
MANNOL Антифриз
ASTM D3306-BS 6580:2010, Син, 5литър, Концентрат, без амини-съдържащ силикати
MANNOL Антифриз
ASTM D3306-SAE J1034, зелен, 10литър, Готова смес, без амини-не съдържащ нитрити
Замяна на антифриза
Замяната се извършва по следния начин – охладителната система на автомобила трябва да е достигнала работна температура. По този начин е сигурно, че всички секции на термостат за кола са в отворено положение и целия антифриз ще изтече. Внимателно отворете капачката на разширителния съд – най-добре с дебела ръкавица или парче плат, за да избегнете изгаряне при изтичане и кипене на течността. Намерете пробките за изтакане на охладителната течност, намиращи се в най-ниската точка на радиатора. Подложете под тях съд, в който ще събирате стария антифриз. Отвийте пробките, като спазвате същите мерки за безопасност, както при капачката на разширителния съд. Изчакайте изтичането на цялото количество стар антифриз. Отстранете съда със източената течност и завийте пробките, като предварително проверите състоянието на уплътненията им. Ако те са повредени, заменете ги. Намерете пробките за обезвъздушаване на системата – те обикновено се намират в горната част на радиатора, и ги развийте. Бавно започнете да наливате новия антифриз през гърловината на разширителния съд. Когато започне да изтича антифриз през отворите на пробките за обезвъздушаване, изчакайте потичането на струя без въздушни балончета и завийте пробките, като предварително проверите уплътненията им. Продължете да наливате новия антифриз, до достигане на ниво в разширителния съд между Min и Max. Затворете капачката му и запалете двигателя. Проверете за течове местата, по които сте работили. Изчакайте достигането на работната температура на охладителната течност, проверете сработването на термостата, чрез опипване на тръбите към радиатора, проследете включването на бавната, а след това и бързата степен на вентилатора на радиатора, проверете работата на отоплението на купето. Ако има някаква аномалия в тяхната работа или температурата започне да се покачва над нормалните стойности – повторете процеса на обезвъздушаване на системата, като внимавате при отвиването на пробките, тъй като вече течността е много гореща и може сериозно да Ви изгори.
Цената на антифриза
Тя варира от 5 лв. до 15 лв. за литър в зависимост от качествата, концентрацията му и производителя. В магазините се предлагат както разредени и напълно готови за употреба антифризи, така и концентрати, които сами трябва да разредите. Съотношението на концентрата и дестилирана вода обикновено е посочено на опаковката на антифриза и зависи от минималната температура, която се достига през зимния сезон.
В случай, че решите да се обърнете към сервиз , то цената за смяна на антифриза на Вашия автомобил ще е около 40 лв., а сервизното време за процедурата – около 45 мин.
Полезно видео по темата:
Как да проверите качеството и плътността на антифриза си
ТОП продукти по темата: