Съдържание
Запалителни свещи за кола симптоми, смяна и цена
Запалителна система на двигателя
Буталните двигатели работещи по цикъла на Ото изискват принудително запалване на горивната смес, постъпваща се в техните цилиндри. Този принцип е валиден, независимо от типа на горивото – бензин, пропан-бутан, метан, водород или техните смеси. При масовите съвременни автомобилни двигатели, това става чрез подаване на електрическа искра с помощта на запалителна свещ. Искрата всъщност представлява електрически разряд между два електрода с противоположен заряд. Параметрите, които задават характеристиките на разряда, зависят от напрежението, разстоянието между електродите, тяхната форма, средата, в която протичат процесите и много други фактори.
Запалителни свещи – предназначение и конструкция
Те са част от запалителната система на двигателя. Те се състоят от:
- високоволтов контактен извод
- керамичен изолатор
- корпус
- централен електрод
- страничен електрод или електроди.
Отделните елементи на свещта са сглобени с помощта на развалцоване и заварка. Високоволтовият извод е предназначен за подаване на „плюса“ на високо напрежение, създавано от запалителна бобина или магнето, посредством високоволтов кабел или директно, ако са използвани индивидуални бобини.
От извода, напрежението се подава към централния електрод. Връзката между тези два елемента може да е директна, но при съвременните високотехнологични запалителни свещи, обикновено между тях са разположени елементи (резистори), предназначени да намалят радиошумовете и да подобрят характеристиките на свещта. От качеството на централния електрод в най-голяма степен зависи продължителността на живота на запалителната свещ и характеристиките на искрата. Ето защо той се изработва от специални сплави, съдържащи мед, хром, никел, иридий, платина и други елементи.
Керамичният изолатор е изработен от материали, базирани на алуминиевия оксид (Al2O3). Той е предназначен да изолира централния електрод от корпуса, но и играе важна роля в топлинния баланс на запалителната свещ. На неговата добра топлопроводимост се разчита за отвеждане и разсейване на топлината, поглъщана при работата на свещта.
Корпусът свързва отделните части на запалителната свещ. Той е изработен с външна резба, чийто параметри се подбират въз основата на конструктивни съображения и специфичните характеристики на двигателя. Горната част на корпуса е изработена във вид на шестограм с цел използване на инструменти за монтаж и демонтаж на свещта. Най-честите размери на шестограма са 14 или 21 милиметра. Корпусът също играе важна роля в топлинния баланс на свещта, предавайки топлината от керамичния изолатор към цилиндровата глава. Херметичността между корпуса на свещта и главата се осигурява от метална дефтунга, изработена от мед или стомана.
Към корпуса чрез заварка се монтира страничният „минусов“ електрод. В зависимост от конструкцията, страничният електрод може да бъде един или повече – обикновено два, три или четири. Най-често страничните електроди се изработват от стомана, легирана с високо съдържание на никел. С цел осигуряване на по-дълъг живот на свещта, се добавя платина и иридий.
Основен параметър, определящ работата на запалителната свещ, е разстоянието между централния и страничния електрод. В тази въздушна междина възниква електрическия разряд на искрата. Обикновено това разстояние е в рамките на 0,4 до 0,8 милиметра, което позволява прескачане на електрическа искра при напрежение между електродите около 18-24 kV. Необходимият размер на въздушната междина се задава чрез огъване на страничния електрод. В процеса на работа на запалителните свещи, разстоянието между електродите се променя вследствие ерозийното им износване и периодично трябва да бъде регулирано, тъй като от него зависи правилната работа на свещта, а от там сигурният старт на студен двигател и неговата устойчива работа.
Препоръчителният пробег за смяна на свещите
Той варира в много широки граници, в зависимост от вида на двигателя, типа и технологиите, използвани при производството на запалителните свещи и може би основният фактор, видът на горивото – бензин, пропан-бутан или метан. Стойностите на пробега между смените могат да бъдат от около 15000-20000 км при обикновени свещи и работа на двигателя на LPG, до около 100000 км при свещите с електроди, изработени от сплави със съдържание на иридий и платина, използвани в автомобили, работещи на бензин.
Признаците за неизправни запалителни свещи
Обикновено те са характерни и лесно разпознаваеми. Най-често това е „прекъсване“ в работата на двигателя. Моторът работи неустойчиво, тресе, усеща се, че не всички цилиндри работят. Тези симптоми са най-осезаеми при работата на празен ход. Възможни са „гърмежи“ в ауспуха, които са предизвикани от възпламеняване на горивната смес, която е изпусната от цилиндъра с неизправната запалителна свещ. Автомобилът няма мощност, повишен е разходът на гориво.
Откриването на неизправната запалителна свещ може да стане лесно, чрез последователното изключване на високоволтовите кабели от свещите при работещ двигател – следи се при изключването на коя свещ няма промяна в работата на мотора. Това е очевиден признак, че този цилиндър не е работел и при включен към неговата свещ кабел. При двигатели с индивидуални бобини може да се приложи същият похват, но се издърпва цялата бобина или се изключва нисковолтовият ѝ куплунг. Рискът при такава неизправност е, че проблемът може да е предизвикан както от неизправна свещ, така и от прекъснат високоволтов кабел или от изгоряла индивидуална бобина.
Замяна на запалителните свещи
Друг много сигурен начин за определяне състоянието на свещите е техният демонтаж. Обикновено това е сравнително проста задача, изискваща минимални умения и малко инструменти. Понякога се налага демонтажът на декоративни капаци, предпазващи бобините и свещите от вода и замърсявания. Когато бобините са монтирани директно към свещите, те трябва да се свалят, а ако са използвани високоволтови кабели – същите да се изключат от изводите на свещите. Много е важно да отбележите кой кабел или бобина към кой цилиндър е включен, в противен случай рискувате да ги размените при монтажа. Когато си осигурите достъп до гнездата на свещите, почистете зоната от нечистотии, защото при демонтажа на свещта, те ще попаднат в цилиндъра и ще повредят повърхността му. Срещите се развиват със специален глух ключ. Извършвайте операцията на студен двигател. Ако двигателят на Вашия автомобил е с два разпределителни вала, вероятно свещта е монтирана в дълбоко гнездо. Това изисква използването на специален ключ с гумена вложка, която позволява изваждане на свещта след развиване.
След демонтажа на свещите, проверете визуално състоянието им. Изолаторът на централния електрод трябва да има кремав цвят. Наличието на масло по него говори за проникване на масло в цилиндъра – поради неизправни сегменти или гумички на клапаните. Ако изолаторът е бял и „измит“ – това е вероятен симптом на проникване на антифриз в цилиндъра, поради неизправна гарнитура за цилиндрова глава. Ако свещта не работи, то тя ще е почерняла и зацапана с гориво.
Проверете състоянието на централния електрод – както вече беше споменато, той се износва ерозийно. Ако свещта е с два или повече странични електрода, централният електрод може да е „изяден“ несиметрично в зоните, където се образува искрата. Такава свещ подлежи на замяна. Проверете разстоянието между електродите с луфтомерна пластина и ако е необходимо, възстановете правилното му значение, чрез внимателно почукване върху страничния електрод.
Монтажът на свещите се извършва в обратна последователност. Бъдете особено внимателни при завиването на свещите в цилиндровата глава. Корпусът на свещта е изработен от стомана, цилиндровата глава от алуминий, а резбата е ситна – все предпоставки за разваляне на резбата при невнимателна работа и завиване „накриво“. Това ще ви донесе много неприятности и разходи за ремонт. По възможност използвайте динамометричен ключ и спазвайте препоръките на производителя за момента на затягане.
Цена на запалителните свещи
Нормално тя се движи в рамките на от 10 до около 50 лева за брой, в зависимост от производителя, тяхното качеството и съвършенство на вложените технологии. Силно препоръчително е замяната на свещите да се извършва в комплект.
Използвайте запалителни свещи, препоръчани от производителя на Вашия автомобил или техни доказани аналози. Само така ще се възползвате от оптималните характеристики на Вашата кола!
Полезно видео по темата:
Топ 5 грешки при смяната на запалителни свещи
ТОП продукти по темата: