Съдържание
Болтове на джантите: как да ги поставите правилно
Всеки производител посочва силата на затягане на болтовете и гайките в работния наръчник на автомобила. Игнорирането на тези препоръки е много опасно: неправилно поставените крепежни елементи могат да причинят сериозен пътен инцидент. Тук ще ви кажем за най-често срещаните грешки при монтирането на крепежните елементи и как да ги предотвратите, а също така и какво да направите, ако неправилно захванато колело се откачи.
Защо неправилното затягане на болтовете е опасно
Недостатъчно затегнатият крепежен елемент има опасност да се разхлаби, когато се изложи на вибрациите от шофирането. С времето може напълно да се развие. Ако има повече от един такъв болт, колелото може да се откачи по време на шофиране.
Прекомерно затегнатият крепежен елемент е не по-малко опасен. Той води до деформация на джантата, промяна на профила на отверстието, което затруднява фиксирането на колелото. Самата джанта може да се напука в областта на крепежния елемент, болта на джантата или шпилката може да се счупи. Освен това е лесно да се развали резбата на болта, когато се затегне твърде много. Това прави махането на колелото много трудно, а понякога невъзможно.
5 грешки при поставянето на болтове на джанти
- Затягане на ръка. Болтовете на колелата трябва да се монтират само с динамометричен ключ, който позволява да се контролира силата на затягане. Трябва обаче да започнете затягането на ръка, като така бихте избегнали разместване на крепежния елементи и повреждане на монтажното му място.
- Използване на пневматичен гаечен ключ. В повечето случаи, това води до прекалено силно затягане на крепежния елемент. Само висококачествени професионални инструменти са изключение от това правило, тъй като те позволяват прецизно да се настрои силата на затягане.
- Монтиране на неподходящи крепежни елементи. Неправилно избраните компоненти могат да причинят различни проблеми като:
- Твърде дългите болтове могат да пречат на други части, което създава опасност от блокиране на колелото.
- Твърде късите крепежни елементи не могат да предоставят надеждно фиксиране на джантата. Когато се използват има риск от повреждане на резбата на самата част или разширяване на монтажното отверстие.
- Използване на конични крепежни елементи на джанти със сферични монтажни места и обратното води до разместване на колелото спрямо оста му на въртене. В резултат от това, резбованата връзка се разхлабва.
- Използване на износени или счупени крепежни елементи. Болтовете и гайките за джанти са предназначени за 35-40 цикъла на развиване/завиване. След това се препоръчва да ги смените. Също така е забранено да монтирате части с повредени резби или глави.
- Затягане на болтовете в случаен ред. За да предоставят правилно положение на колелото, крепежните елементи трябва да се затягат в специфичен ред. Най-често той е:
- за четири-точково захващане: 1-3-4-2;
- за пет-точково: 1-4-2-5-3;
- за шест-точково: 1-4-5-2-3-6.
Ако се откачи колело: урок по екстремно шофиране
В повечето случаи, признаците на развиване на крепежните елементи са тропане или специфичен цъкащ звук при шофиране, трептене на волана, неравномерно износване на гумите и други. Обаче, ако не ги забележите на време и колело се откачи по време на шофиране, процедирайте по следният начин:
- Хванете волана здраво. Преди да се откачи, колелото обикновено започва да вибрира. След като направите това, сложете двете си ръце в положение на 10 и 2 часа по часовника.
- Внимателно закарайте колата към страната на пътя. Когато правите това, използвайте волана с възможно най-малко и внимателни движения.
- Същевременно понижете скоростта като освободите педала на газта.
- Сменете на по-ниска предавка.
- Бавно натиснете педала на спирачките.
Избягвайте резки движения – това ще доведе до пълна загуба на контрол.
Заключение
Безопасността на всички участници в движението зависи от това колко надеждно са захванати болтовете на джантите ви. Обаче, много шофьори не обръщат достатъчно внимание на крепежните елементи на колелата, което причинява много пътни инциденти, често с фатален край. За да ги предотвратите, проверявайте резбованите връзки поне веднъж в месеца и, ако е нужно, затягайте ги до стойностите посочени в техническата документация. Купувайте само висококачествени резервни части, които покриват спецификациите на автомобила ви. Когато ги монтирате, следвайте препоръките на производителя на автомобила и колелата на колата ви винаги ще бъдат на мястото си.
Полезно видео по темата:
Как се сменя колесен болт