Съдържание
Как да полирате ръчно автомобила
Боята на автомобила винаги е била приемана за негово лице и подсъзнателно по нейния вид се съди не само за цялостното състояние на колата, но и за грижите които собственикът полага за нея.
За съжаление външният вид на автомобила също се захабява с течение на времето. Цялостното боядисване или пребоядисването на отделни детайли само заради дразнещите окото драскотини и точици е прекалено скъпо. Освен това, тези дребни дефекти се елиминират ефективно с полиране.
Повечето водачи смятат, че полирането на боята носи единствено естетическо подобрение на екстериора. Всъщност истината е, че то предпазва повърхността на колата от външните влияния като неблагоприятни атмосферни условия и механични увреждания, причинени от абразивното действие на прах, песъчинки и други твърди частици.
Полирането е особено важно също и след боядисването на автомобила, тъй като всъщност това е последният етап от работата по външния вид на колата.
Според технологическата част на процеса, полирането може да бъде абразивно и защитно.
YATO Ексцентричен шлайф
пневматичен, консумация на въздух: 84l/min, размери задвижващ квадрат: 6,3 (1/4")mm (Zoll)
YATO Ексцентричен шлайф
пневматичен, работно налягане: 6.3бар, консумация на въздух: 84l/min
KUNZER Полир машина
обороти до: 3000в мин., мощност: 1500W
ROOKS Полир машина
напрежение: 12волт, обороти до: 0-2800, 0-8300в мин.
YATO Ексцентричен шлайф
пневматичен, работно налягане: 6.3бар, консумация на въздух: 113l/min
Абразивното полиране, познато още като възстановяващо, означава полиране на боята на автомобила, премахващо леки драскотини и ожулвания. До тази процедура се прибягва, когато по покритието вече са се появили драскотини и пукнатини, но те все още не са достигнали до сериозна дълбочина. На практика, авто боя се състои от 3 основни слоя, а именно лак, боя и грунд.
Защитното полиране е по-прост процес и може да се изпълнява често, въпреки че и с това не бива да се прекалява. То Ви позволява да придадете на автомобила си по-блестящ изглед и да предпазите боята от различни неблагоприятни фактори.
Как се пастира кола. Полиране на кола на ръка.
Преди да започнете, трябва да знаете, че има разлика между пастирането и полирането на автомобила. При пастирането се използват по-абразивни продукти и почти винаги се изисква то да бъде последвано от полиране, където се борави с по-слабо абразивни продукти.
Съществуват различни видове паста, както и различни методи за използването им – ръчно полиране и машинно.
Полирането на ръка е трудоемък процес и изисква доста време. Поради тази причина доста шофьори прибягват до машинно полиране. За целта ще са Ви нужни някои инструменти и материали, а именно машина за полиране на коли, дискове за полиране, микрофибърна кърпа и летлив разтворител, с който да обезмаслите повърхността.
И в двата случая трябва да започнете от измиването на автомобила, като по този начин ще отстраните натрупания прах и замърсявания по боята. Следва подсушаване с микрофибърна кърпа и обезмасляването на повърхността, например с уайт спирит (минерален терпентин). Процедурата по обезмасляване е много важна, тъй като премахва следи от стар лак, насекоми и по-упорити замърсявания. След като се уверите, че колата е чиста, внимателно огледайте повърхността, за да прецените какъв тип паста ще ви е необходима. При по-леки драскотини се използва паста за фино пастиране, съответно за дълбоките наранявания – най-абразивната.
Етапите при ръчното и машинно полиране са едни и същи, но при ръчното не са ви нужни никакви инструменти, а много време и усилия.
K2 Полир машина
напрежение: 230волт, обороти до: 3000в мин.
ROOKS Полир машина
напрежение: 20волт, обороти до: 4800в мин., с акумулатор
BOSCH Ексцентричен шлайф
Акумулаторен, диаметър на диска за шлайфане: 122/119mm
Hogert Technik Ексцентричен шлайф
пневматичен, работно налягане: 6.2бар, консумация на въздух: 113l/min
Michelin Полир машина
напрежение: 230волт, електрически, обороти до: 3000в мин.
За следващата стъпка се използва фина водна шкурка с грапавост 1500 или повече, за да се полират ръбовете. Хубаво е тя да бъде напоена леко с вода, за да стане по-мека и да не оставя груби следи. По време на този процес трябва да бъдете много внимателни, за да не прекалите с търкането, тъй като можете да премахнете лака и да се наложи боядисване на детайла. Работете на малки участъци с размери 50 х 50 см. Ако сте избрали машинното полиране, то ще са ви нужни хартиено тиксо, водна шкурка с грапавост 2000, микрофибърни кърпи, 3 вида пасти – първи, втори и трети номер, два или три вида порести гъби за полирмашината и вакса. След като сте разделили участъка на секции, взимате шкурката и започвате да шлайфате хоризонтално и вертикално, като се стремите да се загладят максимално неравности. Шкуренето се извършва докато повърхността стане матова и без никакви драскотини. След като приключим с водната шкурка, подсушаваме с чиста и суха микрофибърна кърпа. Започваме същинската част по полирането. Взимаме полирмашината с поставена голяма гъба. Върху нея нанасяме малко количество паста номер 1. Започваме с нея, защото тя е най-абразивната и ще покрие всички драскотини. Включваме машината на първа скорост, или на най-ниските обороти, и започваме да нанасяме пастата навсякъде без да натискаме. Отново работим хоризонтално и вертикално. След като приключим, почистваме със суха кърпа. Взимаме нова гъба и нанасяме паста номер 2 по аналогичен начин. Така стигаме до финалната стъпка – сменяме с по-мека гъба и взимаме паста номер 3. Използваме малко количество, тъй като тя е по-течна. Включваме полирмашината на втора скорост и по-високи обороти. Разнасяме добре пастата по цялата работна повърхност. Почистваме с кърпа. Взимаме бърза вакса и нанасяме със специална гъба. Освен лъскав вид на автомобила, тя защитава и лака от слънцето и вредните UV-лъчи.
Друг вариант за продукт, който придава страхотен и траен блясък на вашия автомобил е керамичното покритие или нанопокритието. Това е течен полимер, който се нанася ръчно върху външната или вътрешната страна на превозното средство. То не е заместител на лака или ваксата, но е алтернатива на полиращите препарати, която е по-устойчива на киселини и придава по-голям блясък. След нанасянето ѝ предпазва от оксидация, тъй като създава постоянна връзка с боята на колата. Този продукт е за импрегнация и осигурява отличен резултат при отблъскването на водни и маслени субстанции от повърхността на автомобила. Съставът на керамичното покритие е на базата на кварц, познат като едно от най-твърдите вещества. Често кварцът е примесен с тефлон, който допринася за предотвратяването от корозия, окисляване на металите, а също така и намалява въздействието на ултравиолетовите лъчи. След като се положи керамичното покритие, течността в него започва бавно да се изпарява, то се втвърдява и води до формирането на плътна повърхност буквално като глазура на автомобила.
Полезни видеа по темата:
Как не трябва да полирате каросерията?
Как да полирате автомобила си