Съдържание
Как да паркирате правилно
Ежедневно, на всеки шофьор се налага да паркира автомобила си. Дали пред работното си място, магазина или дома си, всеки водач трябва да умее да паркира правилно и без особени затруднения. Правилата за спиране, престой и паркиране са посочени в правилника за движение по пътищата. При спиране, скоростта на автомобила се намалява плавно. Рязкото спиране е забранено, освен в случаите, когато е необходимо да избегнете пътнотранспортно произшествие.
Притеснението от паркирането е широко разпространено, особено сред хората, на които се налага да оставят колата си в малки улички във все по-натоварените големи градове. А най-добрият учител за шофирането е практиката.
През последните години, часовете в автошколите са изключително намалени и инструкторите не успяват да предадат нужните шофьорски умения, особено за извършването на трудни маневри. В шофьорските курсове преди време беше включено извънградско кормуване и полигон с колчета като форма на обучение. В рамките на този полигон се отработват първоначалните умения по контрол и управление на автомобила като потегляне, спиране, маневриране и паркиране. Най-често младите шофьори не могат да преценят правилно както размера на мястото за паркиране, така и размерите на автомобила, който шофират. Именно затова се предлагат и допълнителни часове за индивидуално обучение до пълно усвояване на уменията.
Правилните начини за паркиране на автомобил са два – успоредно и перпендикулярно. Всеки шофьор си има предпочитания, но понякога ситуацията Ви принуждава да паркирате по начин, който не Ви допада. Обикновено това е т.нар. „френски гараж“ или успоредно паркиране.
Внимателното наблюдение е от съществено значение за всяка маневра, особено на паркинги и пред големи търговски обекти, където движението на пешеходци и коли е голямо. Преди да започнете с паркирането, трябва да се убедите, че пространството зад Вас е свободно. Включете аварийните светлини, за да знаят останалите участници в движението, че планирате маневра.
VALEO Парктроник
отпред, отзад, свръхзвуков датчик
KRAFT Асистент за паркиране
отзад
AMiO Парктроник
свръхзвуков датчик
EINPARTS Камера за задно виждане
120°, с кабел, IP67
BLOW Камера за задно виждане
170°°, комплект, на регистрационната табела, F=1.9 / F=2.0, V-Sync 50/60 Hz, с камера, IP67
Паркиране назад между две коли: (успоредно паркиране)
Паркирането назад между две коли може да е сложно не само за водачи на автомобили с малко опит, но и за тези, които отдавна имат шофьорска книжка. Трудността идва от там да се прецени правилно разстоянието между двете коли, за да се избегне сблъсък. Движението на заден ход изисква повече обучение и практика, за да се затвърдят уменията за пространствена ориентация в огледалото за задно виждане и координираното въртене на волана. Този вариант за паркиране е по-труден и отнема повече време от паркирането напред. Въпреки това, паркирането назад Ви позволява да напуснете паркинга без излишни маневри и губене на ценно време.
При паркирането назад първо трябва да се приближите успоредно до колата, зад която ще паркирате. Страничното разстояние между двата автомобила трябва да е в рамките на 0.5 ÷ 1 метра. Хубаво е да отделите време, за да се ориентирате добре в пространството и да планирате добре маневрата. За успешното прилагане на тази маневра е нужно да имате разстояние между автомобилите с 1 ÷ 1.2 метра повече от дължината на Вашия автомобил.
Задната врата на автомобила обикновено има малко триъгълно прозорче, който служи за добър ориентир къде се намират автогуми. През него трябва да се вижда левия стоп на предния автомобил. Завъртаме пълен десен волан и бавно потегляме назад, докато в лявото странично огледало за задно виждане, видим изцяло автомобила, пред който искаме да паркираме. Т.е. лявото ни огледало е в една линия с десния фар на задния автомобил. В тази позиция изправяме волана и продължаваме внимателно бавно назад, докато нашето дясно огледало за задно виждане закрие левия стоп на предния автомобил. След този момент, даваме пълен ляв волан и можем да продължим бавното движение назад, като внимаваме да не ударим предния автомобил. Бавната скорост и карането на полусъединител позволява да видите добре пространството, да въртите спокойно волана и да спрете ако не сте преценили правилно маневрата си. Ако това се случи – започнете отначало като се върнете в изходна позиция.
При правилно паркиране, нито предната част на колата, нито задната не трябва да се показва от общия ред автомобили.
NTY Асистент за паркиране
отзад
AMiO Парктроник
свръхзвуков датчик
VALEO Парктроник
свръхзвуков датчик
VALEO Парктроник
отпред, отзад, странично вграждане, свръхзвуков датчик
BLOW Камера за задно виждане
170°°, комплект, на регистрационната табела, F=1.9 / F=2.0, V-Sync 50/60 Hz, с камера, с датчик, IP67
Как да паркираме перпендикулярно?
Изберете си паркомясто. Ако автомобилите са в два реда, позиционирайте колата си по средата между тях, за да имате еднакво пространство за маневриране.
Подминете колата, до която ще паркирате. Задницата на вашия автомобил трябва да бъде на нивото на нейната по-отдалечена от паркомястото страна.
Завъртете волана докрай в посоката, в която се пада паркомястото спрямо Вашата позиция.
Потеглете бавно назад докато близката страна на колата, до която маневрирате се изравни с рамото Ви. В тази позиция изправете волана и дайте още малко назад, като маневрирате така че колата да бъде паркирана успоредно на останалите автомобили, като не се подава пред тях.
Разбира се, и двата вида паркиране изискват през цялото време да бъдете нащрек. Ако се приближите твърде много до някоя от съседните коли и не успеете да коригирате траекторията на автомобила си в движение, прекратете маневрата. След това застанете в изходна позиция и припомнете си наученото днес. Във всеки един момент, в който се чувствате неуверени, прекратете маневрите и започнете отначало. Възможно е да си навлечете нервни възгласи и подвиквания от другите шофьори, но точно в този момент си спомнете цената на тенекеджийските услуги и нервите, свързани с уреждането на констативните протоколи за пред застрахователите и чакането на номерче от КАТ.
Съвременните автомобили са снабдени с датчик за парктроник и асистенти за паркиране, които сигнализират звуково при приближаване на препятствие зад автомобила. Тази функция може да бъде комбинирана с камера за задно виждане и софтуер, който чертае прогнозираната траектория на автомобила върху дисплей на арматурното табло. Тези технологични нововъведения улесняват неимоверно както успоредното, така и перпендикулярното паркиране, но за целта водачът трябва да има поне минимални рефлекси и координация относно това как се управлява автомобила на заден ход и как той реагира на определено завъртане на волана.
Точно затова, отново ще напомним това, с което започнахме настоящите напътствия: най-добрият учител за шофирането е практиката.