Основните симптоми на неизправност на запалителните бобини
Принципът на работа на бензиновия двигател изисква наличието на запалителна система. Тази система осигурява сигурното и навременно възпламеняване на горивовъздушната смес в цилиндрите. В съвременните автомобили възпламеняването се извършва от електрически разряд – искра, осигурявана от една или повече запалителни свещи монтирани на цилиндъра. За да работи свещта, е нужно високо напрежение – около 20 киловолта, т.е. 20 000 волта. Устройството, което осигурява нужните стойности на напрежението се нарича индукционна бобина или запалителна бобина за кола.
По устройството си, бобината представлява автотрансформатор. Тя се състои от две намотки с обща точка и магнитопроводима сърцевина. Едната намотка, наречена първична, се състои от малък брой витки проводник с голямо сечение. Към нея се подава напрежение, равно на това в електрическата система на автомобила – 6, 12 или 24 волта. Вторичната намотка се състои от много на брой витки на проводник с малко сечение. Протичането на ток през първичната намотка, създава магнитно поле, което индуцира електродвижещо напрежение във вторичната намотка. Отношението на напреженията в първичната и вторичната намотка се задава от отношението на броя навивки в тези две намотки.
При по-старите двигатели напрежението на първичната намотка се подава от прекъсвач, синхронизиран с коляновия вал – т.нар. чукче и наковалня. Високото напрежение, създадено от вторичната намотка на бобината, чрез разпределител на запалването, познат като „делко“, и високоволтови кабели, се подава към запалителните свещи.
Усъвършенстването на резервни части за бензиновите двигатели много сериозно засегна устройството на запалителната система. Като начало, чукчето и наковалнята бяха изместени от транзисторни и тиристорни запалвания, управлявани от датчик на Хол. По-късно се появиха малогабаритни индивидуални бобини за всеки цилиндър, които съвместяват и т.нар. лули на свещите, избягвайки ненадеждните високоволтови проводници. Захранващото напрежение към първичните намотки на тези бобини се подава директно от електронен блок за управление на двигател или ECU, като по този начин отпада нуждата от механични прекъсвачи и разпределители на запалването. Такъв подход има много преимущества – възможност за промяна на момента на подаване на искрата (центровката), в зависимост от режима и натоварването на двигателя, атмосферните условия, по-сигурен старт на двигателя. Това води до по-висока мощност, еластичност и икономичност на мотора и не на последно място – снижаване на вредните емисии.
Съвременните бобини преимуществено са индивидуални за всеки цилиндър, но понякога са обединени по 2 или 4 в общ корпус. Това улеснява тяхното производство, но оскъпява поддръжката, защото при неизправност на една бобина, се налага замяна на целия блок бобини, което не е никак приятно финансово.
NGK Запалителна бобина
4-щифтен, тип на връзка SAE
ERA Запалителна бобина
2-щифтен, 12волт
BOSCH Запалителна бобина
14волт
MEAT & DORIA Запалителна бобина
2-щифтен, Син
BOSCH Запалителна бобина
14волт
Запалителните бобини работят при много тежки условия – високи напрежения, висока температура от загряването на първичната намотка, както и от топлината, предавана от самия двигател, попадане на масло и вода върху пластмасовия корпус и металните контакти, вибрации и т.н.
Ето защо, не са редки симптомите, характерни за неизправна запалителна бобина. По какво да ги познаем? Най-често това са нестабилна работа на двигателя („моторът работи на три цилиндъра“), тресене, „изстрели“ в изпускателната система от запалване на невъзпламенената горивовъздушна смес, труден или невъзможен старт, ниска мощност („забиване на муцуната“) или светване на лампа “Engine check” при засичане на анормална работа на запалителната система от ECU.
Работата на бобината може да бъде проверена по няколко начина. Ще опишем най-разпространените от тях.
Ако двигателят прекъсва и се усеща, че не всички цилиндри работят, направете следното:
Запознайте се с конструкцията на двигателя на Вашия автомобил – дали са използвани индивидуални бобини, те отделни ли са, или са цял блок, може ли да се изключва захранването на отделните бобини. Осигурете си достъп до бобините. Изключете от скорост, активирайте паркинг спирачка или ръчна спирачка за автомобила, запалете двигателя. Започнете да изключвате куплунгите на захранващите кабели към отделните бобини – когато изключите изправна бобина, двигателят ще заработи още по-нестабилно, дори вероятно ще спре. Включете отново куплунга и стартирайте мотора, ако е изгаснал. Когато изключите захранващия кабел на неизправната бобина, работата на двигателя няма да се промени.
Познавайки устройството на запалителната бобина, не е сложно тя да бъде проверена с помощта на мултицет. Проверете съпротивлението на първичната намотка. То трябва да е в рамките от 0.4 до около 2 ома. Ако е 0, намотката е окъсила. Ако е безкрайно – намотката е прекъснала. В тези 2 случая, бобината е неизправна. Сега проверете съпротивлението на вторичната намотка, като мерите между високоволтовия изход и някоя от клемите на първичната намотка – съпротивлението следва да бъде в рамките на 6000 до 10000 ома. И в този случай нулевите и безкрайните съпротивления са знак за неизправност.
Проверявайте бобините за пукнатини и прегаряне на пластмасовия корпус. Това води до попадане на влага във вътрешността им и излизане от строя. Пазете ги от директно намокряне, това също ще доведе до късо съединение и неизправност. Сменяйте запалителните свещи в препоръчания от производителя интервал. Това е много важно за нормалната и безотказна работа на бобините.