Съдържание
Интервал за смяна на ангренажен ремък
Задвижването и синхронизирането на газоразпределителния механизъм към коляновия вал на буталните двигатели се осъществява чрез ангренажен механизъм, или просто ангренаж. Съществуват различни изпълнения на ангренажните механизми в зависимост от предназначението на конкретния двигател, неговите конструктивни особености и нивото на технологиите в годините, в които той е бил проектиран. Най-често се използват зъбни предавки, вериги – едноредни и двуредни и зъбни ремъци. В най-масовите съвременни автомобилни двигатели най-широко приложение са намерили именно зъбните ангренажни ремъци. Преимуществата им пред останалите конструкции са плавният ход и ниският шум на предавката.
Правилната работа на тази ремъчна предавка изисква точно определена натегнатост на ремъка, ето защо се използват т.нар. обтяжни и паразитни ролки. Тяхната конструкция задава нужното усилие за обтягане на ремъка и гасенето на колебанията на свободните му участъци.
Освен предаването на движението от коляновия към разпределителния вал или валове, ангренажният ремък често се използва за задвижване на водната помпа, горивонагнетателната помпа при някои дизелови двигатели и други агрегати.
Именно това комплексно предназначение на ангренажния ремък е причина за високите механични натоварвания, които той поема.
Ремъците се изработват от каучук, който е чувствителен към температурата на околната среда. А тя варира от поднулева при стартиране на студен двигател през зимата, до тази на горещ мотор през лятото.
От друга страна, скъсването на ангренажния ремък води до много тежки последствия за двигателя – най-често буталата срещат клапаните. Най-лекият резултат от такава авария са изкривени клапани, които изискват замяна, а след това и припасване към леглата им в цилиндровата глава и шлайф на главата. Ако нямате този късмет, може в допълнение да се наложи смяна на повдигачи и водачи на клапаните, смяна на бутала, заварка или смяна на цилиндрова глава и шлайф на цилиндри, ако са надрани.
Такъв ремонт е изключително скъп, а цената на нов цена на нов ангренажен ремък е пренебрежимо малка в сравнение със стойността на изброените резервни части и дейности.
Осъзнавайки риска от последствията от разрушаването на толкова натоварен и отговорен елемент от двигателя, производителите задават препоръчителен интервал на смяна на ангренажния ремък. Когато автомобилът е нов, този интервал е най-голям. Все пак производителят е сигурен, че е вложил оригинални части, а и евентуална повреда би била покрита от гаранцията на автомобила Ви. Но когато закупите ремък от дистрибутор на оригинални резервни авточасти, вероятно препоръчаният пробег между смените ще е в интервала 60 000 до 100 000 км.
Дори и да не сте достигнали такъв пробег, периодично (например при смяна на масло и филтри) проверявайте състоянието на ангренажния ремък през прозорчетата в пластмасовия капак на предавката, ако такива са предвидени, или чрез разхлабване на болтовете на капака.
Ремъкът трябва да е здрав, без напуквания, начало на разрушаване на зъби или излизане на нишки от структурата му. Наличието на масло по ангренажния ремък говори за неизправни гарнитури или семеринги и води до преждевременното му излизане от строя, тъй като маслата разрушават каучука, от който е произведен ремъкът. Присъствието на черни стружки или едър черен прах е признак за триене на ремъка в някой от елементите под капака на ангренажа, което ще доведе отново до преждевременни повреди.
Друг признак за проблем с ангренажа е промяна в работата на двигателя – загуба на мощност или нестабилен празен ход. Особено ако този проблем се е появил при палене на автомобила чрез теглене или бутане. Най-често това се дължи на „прескачане на зъб“ – т.е. ремъкът е приплъзнал спрямо някое от зъбните колела.
Поради всички изброени причини, рано или късно, всеки собственик на автомобил се сблъсква с въпроса как се сменя ангренажен ремък.
Трудоемкостта на тази замяна е различна при различните автомобили. Но не това е основният проблем.
При някои предимно по-стари автомобили, зъбните колела на коляновия и разпределителния вал имат маркировки, които се позиционират спрямо съответните белези на блока и цилиндровата глава, така че да гарантират правилното зацепване на новия ремък. Такава замяна би могла да бъде извършена в домашни условия – в гаража или пред блока, с малко демонтажни и монтажни дейности и общодостъпен инструмент.
Двигателите на доминиращата част от съвременните автомобили имат по-сложна конструкция и смяната на ангренажния ремък изисква специални приспособления, които фиксират коляновия вал, разпределителните валове и горивонагнетателната помпа в точната позиция, гарантираща правилното зацепване на ангренажния ремък. Ето защо, силно препоръчително е да поверите тази процедура на сериозен сервиз.
Препоръчва се смяната на ангренажния ремък да се извърши съвместно със смяната на обтяжната и паразитната ролка, както и на водна помпа за кола, ако тя е зацепена на ангренажа. Това се прави, тъй като както ролките, така и водната помпа включват капсуловани лагери, които заводски са запълнени с определено количество консистентна смазка – грес. Тази грес гарантира безпроблемна работа на лагерите за ограничено време. При нарушаване на капсуловката и изтичане на смазката, лагерът постепенно започва да работи при сухо триене и в един момент блокира. Блокирането на ролка или водна помпа ще доведе до протриване и скъсване на ремъка, което ще предизвика описаните вече аварийни последствия.
Не трябва да забравяме, че производителите препоръчват смяна на ангренажния ремък след определен пробег на автомобила в километри, но двигателят работи, дори когато колата не се движи.
Смяната на тези детайли заедно с ангренажния ремък несъмнено ще оскъпи ремонта на автомобила Ви, но ползите ще се изплатят многократно.
Полезно видео по темата:
5 признака на износен ангренажен ремък