Съдържание
На колко километра се сменят накладки и колко струва това
Спирачките на автомобила са предназначени за намаляване на скоростта му и задържането му на място. Именно затова, спирачната система е сред най-важните и отговорни автомобилни системи.
Най-широко разпространение при съвременните автомобили са намерили барабанните и дисковите спирачки.
Днес, барабанни спирачки за кола намират приложение при товарните автомобили, автобусите, както и на колелата на задния мост на някои леки коли.
Най-масово използвани при леките автомобили са дисковите спирачки.
Основните компоненти на този тип спирачки са преден и заден спирачен диск, спирачен апарат супорт и накладки.
Дискът се изработва от стомана и се закрепва към главината на колелото. Той може да бъде плътен – невентилируем или вентилируем, с предвидени за тази цел канали, по които циркулира охлаждащия въздух.
Спирачният апарат, наричан още супорт, помества спирачния цилиндър, направляващите щифтове и спирачните накладки. Той предава усилието от силите на триене между накладките и диска към окачването на колелото. Осигурява задвижването на накладките от спирачния цилиндър или от механизма на ръчната спирачка.
Спирачните накладки са едни от основните компоненти на дисковите спирачки. Посредством детайлите на спирачния апарат, те се притискат от хидравличния цилиндър към въртящия се диск. При контакта им, възникват сили на триене, забавящи скоростта на въртене на спирачните дискове, оттам на колелата и в крайна сметка – на автомобила. При триенето на диска в накладките става преобразуване на кинетичната енергия от въртенето на диска в топлинна. Именно затова спирачните накладки, както и самия диск, са подложени на високо топлинно натоварване.
BOSCH Комплект спирачно феродо, дискови спирачки
Low-Metallic
BREMBO Комплект спирачно феродо, дискови спирачки
PRIME LINE - Ring, подготвен за предупредителен датчик за износване
BREMBO Комплект спирачно феродо, дискови спирачки
вкл. контактен датчик за износване
BREMBO Комплект спирачно феродо, дискови спирачки
подготвен за предупредителен датчик за износване
TEXTAR Комплект спирачно феродо, дискови спирачки
подготвен за предупредителен датчик за износване
Спирачните накладки представляват метална плочка, към която е залепен фрикционен материал, който е прието да се нарича „феродо“ по името на един от производителите му. Феродото има сложен състав – еластомери, армиращи нишки, метални стружки. Формата и дебелината на металната основа и фрикционния материал могат да бъдат най-разнообразни, тъй като тези техни параметри се съобразяват с нуждите на конкретния автомобил и подхода на различните фирми-производители.
Понякога във фрикционният материал се правят канали за по-ефективно отвеждане на праха, образуван в процеса на спиране. Други конструкции включват пластинчати пружини, закрепени към металната планка, които влизат в буталото на спирачния цилиндър. По този начин се намаляват вибрациите в накладките и шумът при спиране.
Отговорната роля на спирачните накладки резонно поставя въпроса – какви са симптомите подсказващи, че е дошло време за замяната им?
Невъзможно е да се определи стандартен пробег между замяната на накладките. Той може да варира от 30 000 км до над 100 000 км в зависимост от стила на шофиране, дали автомобила се използва преимуществено за градско или извънградско шофиране и т.н.
Освен това, предните накладки се износват значително по-бързо от задните накладки.
За сигнализиране на минималната дебелина на феродото на накладките, някои производители монтират във фрикционния материал преди изпичането му метален контакт на определена дълбочина, съответстваща на максималното износване. Този контакт се свързва посредством кабел с електрическата система на автомобила. Когато накладката износи феродото си до дълбочината, на която се намира металния контакт, при задействане на спирачката, контактът докосва спирачния диск, който чрез конструкцията на окачването, е свързан с „минуса“ на акумулатора. По този начин се затваря електрическата верига на контролната лампа на арматурното табло, сигнализираща за износени накладки и тя светва.
Друг начин за сигнализиране на максималното износване на накладките е монтажът на специални пластини, които при достигане на минимална дебелина на накладката, при спиране, опират в диска, като при това издават стържещ звук.
Дори автомобилът Ви да е снабден с тези технологични хитрини, контролирайте състоянието на спирачните накладки при всеки удобен случай – технически преглед, смяна на летните гуми със зимни и т.н. Ако дебелината на феродото дори на една от накладките е намаляла до или под 3 мм, то те трябва да бъдат заменени.
Понякога, дори да не са напълно износени, други неизправности налагат замяната на накладките. Високата температура, достигана при интензивно спиране, води до промени в състава на феродото и лепилото, с което то е залепено към металната основа. Ето защо фрикционният материал може да започне да се разслоява, разчупва или отлепва. Резултатът ще е понижена ефективност на спирачките, тресене и странични шумове. Ако смяната на накладките не елиминира тези симптоми, вероятно спирачните Ви дискове се нуждаят от шлайфане или подмяна.
BOSCH Комплект спирачно феродо, дискови спирачки
Low-Metallic, вкл. контактен датчик за износване
BOSCH Комплект спирачно феродо, дискови спирачки
Low-Metallic
TRW Комплект спирачно феродо, дискови спирачки
вкл. контактен датчик за износване
BOSCH Комплект спирачно феродо, дискови спирачки
Low-Metallic
JURID Комплект спирачно феродо, дискови спирачки
подготвен за предупредителен датчик за износване
Във всеки един от изброените случаи не отлагайте замяната на накладките, понеже Вашата безопасност на пътя зависи в огромна степен от изправността на спирачната система.
Самата замяна на накладките отнема кратко време – в рамките на час, а цената варира между 25 и 70 лева на мост, ако не се налагат допълнителни ремонти – раздвижване на спирачен апарат, гресиране на щифтове, смяна на уплътнения и т.н.
Винаги заменяйте спирачните накладки в комплект за преден или заден мост. След смяната им се изисква известно време, докато новите накладки се паснат с повърхността на диска. В този период ефективността на спиране ще е намалена. Това ще е особено осезаемо, дори опасно, ако са заменени накладките и на четирите колела.
Смяната на спирачните дискове също изисква замяната в комплект на прилежащите накладки и изисква вече споменатия процес на напасване.
Полезно видео по темата:
5 Признака за износване на спирачните накладки
ТОП продукти по темата: