Съдържание
Инструкции за смяна спирачна течност колко струва и на колко време се сменя
Спирачната система на автомобила има водеща роля за осигуряване на безопасността на движение.
За над век иновации в автомобилното производство, спирачните системи претърпяха огромно развитие, като в тях се интегрираха и системите за допълнителна стабилизация на траекторията на движението на превозното средство и за контрол на сцеплението с пътната настилка.
По начина на задействане на механизмите, спирачните системи се делят на механични, пневматични, хидравлични, електрически и т.н. В съвременните леки автомобили се използват хидравличните спирачни системи. Те са наречени така, поради принципа си на работа, а флуидът, предаващ усилието от спирачния педал към спирачните цилиндри се нарича спирачна течност. В най-опростения си вариант, хидравличната спирачна система се състои от резервоар за спирачна течност (казанче), главен спирачен цилиндър, наричан още спирачна помпа, тръбопроводи и колесни спирачни цилиндри. Педалът на спирачките е свързан с бутало, намиращо се в главния спирачен цилиндър. При натискане на педала, той премества буталото, което се придвижва в корпуса на спирачната помпа, изтласквайки намиращата се там спирачна течност. Количеството и налягането на тази течност зависят от геометричните параметри на главния спирачен цилиндър и силата, с която е натиснат педала на спирачката. Тъй като течностите са несвиваеми, обемът на подадената от спирачната помпа течност, през тръбопроводите, се подава към колесните спирачни цилиндри. Техните бутала се придвижват на разстояние и създават сила, които зависят от техните геометрични размери, както и от количеството и налягането на подадената към тях спирачна течност.
При съвременните автомобили спирачната система далеч не е толкова проста. Както вече беше споменато, спирачките на колелата отдавна не служат само за намаляване на скоростта и задържане на автомобила на място. Чрез тях действат системите ABS за предотвратяване блокирането на колелата, ESP и нейните вариации – за стабилност и предотвратяване на занасянето и traction control (ASR). Тези функции са реализирани с т.нар. „блок на ABS”, който включва електрически управлявани хидравлични клапани, хидравлична помпа и т.н.
Спирачна течност – изисквания и характеристики
Усложняването на хидравличната спирачна система води до нарастване на изискванията към спирачната течност. Най-разпространените спирачни течности са базирани на съединения на гликола, ето защо те са силно хигроскопични, т.е. силно поглъщат вода. Повишаването на съдържанието на вода в спирачната течност води два основни проблема – понижаване на температурата ѝ на кипене и понижаване на антикорозионните ѝ свойства.
Понижаването на температурата на кипене на спирачната течност ще Ви подведе в най-неподходящия момент. При интензивно използване на спирачките, механичната енергия от триенето се превръща в топлинна, която се поема от елементите на спирачната система. Това неминуемо води до повишаване на температурата на спирачните цилиндри и на намиращата се в тях спирачна течност. Ако нейната температура на кипене е понижена, ще се образуват мехури с газове на изпарената течност. За разлика от течностите, газовете са свиваеми и при натискане на спирачния педал, повишеното налягане на спирачната течност няма да задвижи буталото на спирачния цилиндър, а ще свие образувалите се в течността балони. Това ще бъде усетено от водача като потъване на педала и намалена ефективност на спирачната система.
Множеството агрегати на спирачната система са изградени от прецизни компоненти, изработени от различни материали – алуминий, стомана, месинг и т.н. Някои от тези материали, както и техните комбинации, са силно податливи на корозия. Наличието на вода в спирачната течност води до корозионни процеси по металните детайли, което ще доведе до тяхното разрушаване, задиране и отделяне на частици, попадащи в течността.
Спирачната течност трябва да е щадяща и към гумените изделия, тъй като те изобилстват в спирачната система – уплътнения, маншони и гъвкави маркучи.
Да не забравяме и смазващите ѝ свойства – компонентните на спирачните цилиндри се придвижват един спрямо друг с минимална хлабина в условия на високи натоварвания, силно нагряване и наличие на проникващи замърсявания.
На колко време се сменя спирачната течност?
Изброените особености в предназначението и условията на работа на спирачната течност, както и огромното значение на спирачната система за безопасността на автомобила, са принудили автомобилните производители да препоръчат замяната на спирачната течност на всеки две до три години.
Разбира се, моментът за смяна на спирачната течност може да бъде определен и по състоянието ѝ чрез:
- тестване на съдържанието на вода в нея – то не трябва да надхвърля 3%
- проверка на температурата на кипене – снижаване под 165° C
- проверка на прозрачността и цвета на течността – тя трябва да бъде бистра и прозрачна, без примеси.
Освен последната проверка, за останалите две е необходимо специализирано оборудване. Ето защо, те могат да бъдат извършени в сервизен център, където, ако показателите не съответстват на нормите, ще Ви бъде предложена смяна на спирачната течност. Цената на такава замяна би Ви излязла в диапазона между 50 и 150 лева, в зависимост от трудоемкостта на операциите. Към стойността за работа, следва да добавите и цената на спирачната течност, която зависи от количеството ѝ, нейната марка и тип и ориентировъчно е 30 лв. за литър.
Технология за замяна на спирачната течност
Ако имате нужните умения, оборудване и инструмент, можете да извършите замяната и в домашни условия. Най-лесно това се извършва на канал или естакада.
Смяната става в следната последователност:
- осигурете автомобила срещу потегляне
- почистете внимателно от кал пробките на колесните спирачни цилиндри
- отвийте пробките, като подложите под тях съдове за старата спирачна течност
- отворете капачката на резервоарчето за спирачна течност
- следете изтичането на цялото количество на течността
- стегнете пробките на цилиндрите
- налейте новата течност в резервоарчето
- обезвъздушете системата, като започнете от колелото най-отдалечено от спирачната помпа (задно дясно). Постоянно следете нивото течността в резервоарчето. Ефективността на обезвъздушаването при автомобили с вакуумен сервоусилвател на спирачките е по-добра при работещ двигател.
- Проверете работата на спирачната система при безопасни условия.
При всяка възможност проверявайте нивото на спирачната течност в резервоара, както и работата на сигнализацията за ниското ѝ ниво, чрез бутона в капачката на резервоарчето, ако такова е предвидено. Загубата на време е минимална, но ще Ви спести много опасни изненади.
ТОП продукти по темата: