Съдържание
Какво е интеркулер, за какво служи и струва ли си слагането му
Интеркулерите за кола могат да вдъхнат нов живот на двигателя с турбо, но има вероятност да не получите ползите, за които мечтаете.
Нищо не прави една кола да звучи впечатляващо както думите “двигател с турбо”. Наличието на турбо ще повиши производителността на автомобила, ще намали размера на двигателя и ще ви даде по-добър разход на гориво. Това са някои от големите предимства на системата, която на практика просто вкарва въздух. Въздухът в дизелов двигател с турбокомпресор се компресира преди да бъде впръскано горивото. Когато въздухът е компресиран, кислородните молекули са по-сбити и това означава, че повече гориво може да се добави за същото количество въздух, естествено поето от двигателя.
Получавате по-голяма ефикасност от двигателя и много повече за същите пари.
Единственият проблем е това, че когато въздухът се поеме от турбокомпресора и се компресира, той става много горещ. Горещият въздух не е не е полезен за двигателя и може да има сериозни неблагоприятни въздействия върху горивния процес. Тогава как двигателя ще поддържа сгъстеният въздух студен? Това е моментът, в който системата на интеркулера се включва. В това наше ръководство ще обясним както е интеркулера, как работи и какви са възможните проблеми, които системата може да има.
NRF Интеркулер
MAHLE ORIGINAL Интеркулер
MAHLE ORIGINAL Интеркулер
MAHLE ORIGINAL Интеркулер
NRF Интеркулер
без датчик
Какво е турбо интеркулер?
Когато се поеме въздух от турбокомпресора за кола, той се компресира и след това се вкарва в двигателя. При този процес, обаче, той става много горещ. Ако въздухът се нагрее, той губи своята гъстота. И тъй като целта на турбото е да компресира въздуха и да го направи по-плътен, това, че е топъл ще означава, че има допълнителна мощност, която турбото може да даде на двигателя, но се губи поради промяната на температурата. За да се охлади този въздух, в много двигатели с турбокомпресор се използва интеркулер, който запазва въздухът студен и сгъстен.
Как работи интеркулера?
Интеркулерът, е на практика радиатор въздух-към-въздух. От едната страна се подава горещият въздух от турбокомпресора и се охлажда, докато преминава през интеркулера (точно както антифриз в радиатора на двигателя). Това означава, че той може да влезе в двигателя с много по-ниска температура. Причината да се използва интеркулер е проста физика: студеният въздух е много по-гъст от горещия, което означава, че има повече кислород при същия обем въздух. Повече кислород със същия обем означава по-ефикасно горене и по-добра производителност на двигателя.
Хората често се чудят „интеркулерите повишават ли конските сили?“ им, за съжаление, отворът е не – интеркулерът на турбото не повишава конските сили на автомобила. Въпреки това, той ви дава по-добра производителност с по-бързи реакции, тъй като колата ви има по-добър достъп до кислород и това означава, че можете да тунинговате колата си по-агресивно, без да има риск от повреждане на двигателя.
Интеркулер срещу радиатор
Битката на века! (не съвсем). Много хора мислят, че интеркулерът заменя радиатора на колата. Малко е трудно да се отговори на това, тъй като, всъщност, интеркулерът е вид радиатор и те извършват една съща работа (охлаждат неща). Разликата между интеркулера и радиатора, обаче, е в това, че радиаторите се използват при повечето автомобили за охлаждане на двигателя, докато интеркулерите се използват специфично да помагат на автомобилите с турбокомпресор да произвеждат максимална мощност. Автомобилите, които създават голямо ускорение и скорост, трябва да получават максимално количество въздух и интеркулерът го прави това възможно.
Радиаторът може да има влияние върху местоположението на интеркулера. При някои автомобили интеркулера се монтира отстрани, въпреки че това може да компрометира естетиката им. При други марки интеркулерите се поставят до или в ред с радиаторите. Интеркулерите могат да са пред или зад радиатора, в зависимост от топлоотвеждането, от което се нуждае двигателя.
MAHLE ORIGINAL Интеркулер
VALEO Интеркулер
Алуминий
NRF Интеркулер
MAHLE ORIGINAL Интеркулер
NRF Интеркулер
Заслужава ли си да се постави интеркулер?
Колата ви може да има турбокомпресор, но да няма интеркулер фабрично или вече да имате поставен. Има два начина да се монтира интеркулер, за подобряване на производителността на колата си. Не е трудно да се намери добър интеркулер на пазара за следпродажбено обслужване и тези варианти могат дори да са по-добри от OEM интеркулерите, тъй като са сравнително малки. Основното предимство на интеркулера е това, че той е по-малко предразположен на топлинно пренасищане, което означава, че ще можете да бъдете за по-дълго на състезателната отсечка или писта, без да има никаква загуба на мощност. Ако прекарвате всяка неделя на пистата или правите какъвто и да е вид високоскоростно шофиране, тогава интеркулерът ще повиши издръжливостта на двигателя и ще ви даде нужната допълнителна сила.
Въпреки това, добавянето на голям интеркулер без никакъв тунинг няма да добави невероятно сила към мощността на двигателя ви, въпреки повишеното количество кислород и теоретичното повишаване на мощността. Температурата на компресирания въздух ще е по-ниска, което ще доведе до по-гъст въздух, но големият интеркулер може да добави малко количество забавяне, което до известна степен да анулира всякаква получена допълнителна мощност. Реалните ползи идват, ако комбинирате тази интеркулерна система с тунинг на двигателя. Струва си да проверите колко би ви струвал интеркулера и да прецените точно за какво ще използвате колата си.
Чести проблеми с интеркулера
Тъй като интеркулерите са сравнително прости системи, няма много неща, които да се объркат в тях. Проблемите обикновено идват от грешки при монтажа или течове. Ето някои от най-честите проблеми с интеркулера и всякакви симптоми на течове, за които трябва да следите.
Течове от маркучи
Едно от нещата, които най-често се засягат са гумените маркучи за въздух и скобите, с които се закрепват. С времето гумата се разваля, а скобите могат да загубят притискателната си сила, което може да доведе до загуба на въздух от маркучите. Какво става, когато има теч от интеркулера?
Получавате бавен автомобил със слаба производителност. Може дори да чувате да чувате звук за „завихряне“ (макар и не винаги), който идва от изпускания въздух. Въпреки, че това не е хубаво, можете да продължите да шофирате с повреден интеркулер, просто няма да имате същата производителност, с която сте свикнали.
За щастие, тези ремонти са доста прости – вземете нови маркучи и скоба. Можете да ремонтирате интеркулера на автомобил самостоятелно или в автосервиз.
Повреди от удари
Тъй като интеркулерите могат да бъдат разположени на предницата на автомобила, това означава, че са изложени на риск от повреждане от леки удари и, по-конкретно, от камъни и отпадъци от пътя. Това може да повреди нежните охладителни ребра, което понижава ефикасността на охлаждане на интеркулера и, в екстремни случаи, да повреди също и тръбите, през които преминава компресирания въздух. Най-честото последствие от това е интеркулер с влошена производителност и води до повишена температура на всмукания въздух, а в по-лошите случаи интеркулерът може да се усуче и да получите теч на компресиран въздух. За съжаление, единственото решение е да се постави нов интеркулер, тъй като ремонтът може да е сложен и това често не е ефикасно решение.
Замърсяване с масло
Когато въздухът влиза в интеркулера директно от турбокомпресора, това означава, че всякакви проблеми, които сте имали с турбото в миналото, вероятно ще повлияят и на охладителната система също.
Например, ако има теч на масло в турбото, поради износени уплътнения, тогава има вероятност това масло да потече към интеркулера. Това означава, че маслото ще се събира на дъното на интеркулера и ще понижава производителността му. Компресираният въздух ще съдържа и маслени изпарения и това също ще има неблагоприятно въздействие върху производителността на двигателя.
За да проверите дали това се случва, премахнете маркучите за въздух на турбокомпресора и ги прегледайте за признаци на замърсяване с масло. Ако видите масло по тях, премахнете интеркулера и го промийте с обезмаслител за двигател, за да премахнете всичкото масло от вътрешността му.
ТОП продукти по темата: