Съдържание
Как да запалите двигател в студено време?
Много собственици на автомобили, които карат превозните си средства в райони със сурови зими, постоянно изпитват трудности при запалването на двигателя през студения сезон. И въпреки факта, че автомобилните производители непрестанно работят за усъвършенстването на системите и технологиите, свързани с надеждното стартиране на двигателя, независимо от условията на околната среда, се случва така, че двигателят не пали изобщо. От статията ще научите защо се случва това и как да избегнете оставането без транспорт.
6 фактора, които водят до успешен старт на двигателя при особено студено време
- Предварително затопляне. Важи особено за дизеловите двигатели, които при ниски температури изобщо не могат да запалят без предварително подгряване.
В основата на принципа на работа на дизеловите двигатели лежи способността на горивото да се самозапалва. Влизащият в двигателя въздух се компресира, докато температурата му достигне 700-900°C, която е необходима за запалване на впръсканото гориво. Но в студеното време е невъзможно достигането на такава температура чрез компресиране на въздух. Затова за достигането на желаните стойности в горивната камера на двигателя се използват свещи за бързо загряване на въздуха. Повредата дори на една свещ може да доведе до проблеми със запалване на двигателя, така че винаги трябва да проверявате свещите преди зимата.
В сравнение с дизеловите двигатели, бензиновите са по-малко зависими от температурата на околната среда, тъй като при тях горивото се запалва от искри, генерирани от запалителни свещи. Но при температури по-ниски от -24°C бензинът не се изпарява; така че за образуването на по-еднородна смес от въздух и гориво в превозните средства с бензинови двигатели могат да се използват и системи за подгряване.
- Състояние на акумулатора. За компресирането на въздух е необходим доста мощен акумулатор. До голяма степен енергийната издръжливост на акумулатора зависи от температурата на околната среда: ако капацитетът на акумулатора при +20°C е сто процента, тогава при -20°C намалява наполовина, а при -30°C - до 20% от първоначалната му стойност. Така че енергията на изтощен или недостатъчно мощен акумулатор не стига за запалването на стартера. Освен това не се препоръчват акумулатори с начален ток под 320А за използване на превозни средства с дизелови двигатели през зимата.
- Характеристики на горивото. От състава на горивото зависи температурата му на изпаряване и неговия вискозитет, затова през студения сезон трябва да се използва зимно гориво; това важи както за бензиновите, така и за дизеловите двигатели. Зимният клас бензин съдържа нискокипящи въглеводороди, които са причина за по-ефективното образуване на горивна и въздушна смес и пълното изгаряне при ниска температура. Зимното дизелово гориво не е склонно към кристализация и е с висока студоустойчивост. Намаляването на температурата на сгъстяване на дизеловото гориво става с помощта на специални добавки, които също отвеждат вода от горивото.
- Работно състояние на системата за подаване на гориво. Ефикасното образуване на горивна смес изисква добра пулверизация на горивото. Затова своевременно трябва да сменяте филтрите и да почиститвате инжекторите. Винаги се уверявайте, че резервоарът е пълен: в полу- празен резервоар кондензатът се формира много по-бързо. При ниска температура той има опасност да замръзне, което може да доведе до счупена помпа, запушена горивна линия и други неизправности.
- Вискозитет на маслото. Гъстото смазочно средство се движи по-бавно по каналите на смазочната система. То не само води до ускорено износване на компонентите на двигателя, но и създава по-голямо натоварване в агрегата. За по-лесното запалване на двигателя през студения сезон се препоръчва използването на масло с подходящ вискозитет.
- Компресиране в цилиндрите на двигателя. За да се осигури необходимото налягане за запалване на горивото, камерите за горене трябва да са стегнати. Намаленото компресиране в един от цилиндрите затруднява запалването на двигателя в студеното време.
7 препоръки от AutoDoc, които ще ви помогнат да стартирате двигателя дори и в много студено време
- Обезвъздушете горивната система, това ще увеличи налягането в нея до ниво на работа. Този метод може да се използва само за превозни средства, при които горивната помпа работи при включено запалване. За да обезвъздушите системата, завъртете ключа на два оборота, това ще активира горивната помпа, и след няколко секунди изключете запалването. Изчакайте половин минута и повторете. След това опитайте да стартирате двигателя със стартера.
- Загряване на акумулатора. След продължително паркиране, включете светлините за дълги и къси светлини или вентилатора на нагревателя за една минута. След кратко загряване, капацитетът на акумулатора и интервалът на тока на включване ще се увеличат. Но непосредствено преди запалването на двигателя, изключете всички електрически устройства, за да не се изтощава акумулатора напразно.
- Загряване на горивната камера. Този метод се прилага само за дизелови превозни средства. Запалете, изчакайте лампата на свещта да изгасне и след това изключете запалването. Повторете тези манипулации няколко пъти подред. Работата на свещите бързо загрява горивната камера до желаното ниво.
- Проверете и, ако е необходимо, почистете клемите на акумулатора. Поради недостатъчно надеждни контакти в електрическите вериги, съпротивлението на контакта се увеличава, което намалява мощността при включване и прави невъзможно запалването на двигателя.
- Натиснете педала на съединителя докато спре. Това е препоръка за превозни средства с ръчна скоростна кутия. С изключването на двигателя от трансмисията се намалява натоварването на автомобила, като така стартирате двигателя много по-лесно.
- Не натискайте стартера за повече от 10 секунди. В противен случай стартовото оборудване може да не успее. Ако двигателят не започне от първия път, опитайте отново след няколко минути.
- Използвайте спрейове за бързо стартиране на двигателя. Те се предлагат от производители като Liqui Moly, Presto, Mannol и други компании. Тези спрейове съдържат естери, които се запалват при по-ниски температури отколкото горивото. Това гарантира запалването на горивото не само при ниски температури, но при условия на висока влажност, ниска мощност на акумулатора или при недостатъчно образуване на искра. Когато използвате тези продукти, е много важно точно да следвате инструкциите на производителя: напръскването с прекалено много спрей във всмукателния въздух може да повреди двигателя.
Заключение. За да стартирате вашия двигател без проблеми в студеното време, се подгответе предварително за зимния сезон. За тази цел подменете лятното със зимно масло, монтирайте нов маслен филтър, промийте горивната система, проверете плътността на електролита в акумулатора а, ако е необходимо, купете акумулатор с по-голяма мощност. Прегледайте и състоянието на подгряващите и запалителните свещи, правилната работа на двигателя и свързаните с него системи. Освен това е необходимо да проверите напрежението на алтернационния ремък, тъй като ефективността на алтернатора определя ефективността на зареждането на акумулатора. Запомнете: само когато всички автомобилни системи функционират правилно се гарантира надеждно стартиране на автомобила, независимо от метеорологичните условия.
Полезно видео по темата:
Как бързо да запалите кола в студено време