Съдържание
5w30 или 5w40: кое моторно масло е по-добре да се използва през зимата
Производителността на системата за смазване директно влияе на продължителността на живота на двигателя. Затова много шофьори се чудят масло с какъв вискозитет трябва да предпочетат, за да са сигурни че подсигуряват изцяло надеждна защита на двигателя преди зимата. Тук ще прегледаме качествата на двата най-популярни видове масло: 5w30 и 5w40, за да разберем, кое от тях е най-добро за използване през студения сезон.
Какво означават обозначенията
Дори в тежък студ, маслата предназначени за използване през зимата трябва да запазват достатъчна течливост за смазването на студен двигател. Така, цифрите преди буквата W посочват температурата при която маслената помпа може да работи безпроблемно, а коляновия вал може да се завърта с достатъчен въртящ момент за старт на двигателя. Буквата W посочва факта, че лубриканта може да се използва през зимата. Цифрите след нея показват високотемпературните характеристики, които се определят горни и долни граници на кинематичния вискозитет при 100°C, както и динамичния вискозитет при150 °C и скорост на разстилане от 106 s−1.
Производителите използват различни добавки за масла, за да създадат универсални продукти с широка температурна гама. Тези добавки понижават зависимостта на вискозитета от температурата, но могат да афектират други качества на лубриканта.
Характеристики на маслата 5w30 и 5w40
Нискотемпературните характеристики на тези лубриканти са еднакви. И двата продука поддържат оптимален вискозитет за старт на двигателя при -30°C, а течливост – при -35°C. Обаче, високотемпературните им характеристики се различават. Кинематичният вискозитет на 5w30 варира в диапазона на 9.3–12.5 мм2с; динамичният вискозитет е 2.9 mPa. За 5w40, тези стойности са: 12.5–16.3 мм2с; и 3.5 mPa съответно.
Всеки от тези продукти има своите недостатъци и предимства. Например, лубрикантът 5w40 създава по-плътен слой и по-силно покритие масло, особено при уплътняването на луфтове, предназначен е за значителни натоварвания и затова често се използва при по-мощни спортни автомобили с висока производителност. Обаче, поради високото съпротивление на въртенето на коляновия вал, може да окаже влияние на динамиката на мотора. Освен това, колкото е по-широка температурната гама на лубриканта, толкова е по-кратък срока му на експлоатация.
Същевременно, лубриканта 5w30 има по-висока изпомпваемост през смазващата система. Той почиства частите на двигателя по-ефективно допринасяйки за охлажданетому и пестенето на гориво. Обаче, ако луфтовете между фрикционните двойки са повишени, могат да се получат течове при използването на такова масло.
3 основни съвета при избирането
- Ако използвате автомобила си в градски условия, често стоите в задръствания, карате с високи скорост и автомобила ви е стар, купете масло с вискозитет 5w40.
- Обаче, ако предпочитате спокойно шофиране – изберете продукти обозначен с 5w30. Освен вискозитета, следните параметри трябва да се вземат предвид при избирането на лубриканта:
- Състава на основата на маслото. За някои двигатели са подходящи само синтетични масла, а за други – само минерални.
- Класификация по API и ACEA. Дори продуктите с еднакъв вискозитет по SAE, могат да се различават по броя на добавките, съдържанието на пепел и други параметри. Всички тези разлики се вземат предвид в тези системи за класификация.
- Имайте предвид, че когато сменяте масло 5w30 с 5w40 и обратното, това е възможно само ако е позволено от производителя на автомобила. В противен случай, двигателя може да се повреди предварително.
Защо одобрението на маслото от производителя е толкова важно
Всъщност, вискозитета на маслото е сравнително относителен параметър. По време на работата на двигателя, температурата постоянно се променя. Така вискозитета на лубриканта и плътността на масленото покритие се повишават и намаляват. Когато се проектира определен двигател, производителите прецизно изчисляват динамиката на характеристиките на моторното масло, избират подходящ продукт в съответствие с изискванията на всички работни режими на двигателя.
Например, при старт на двигателя, плътността на масленото покритие е много по-висока отколкото, когато той достигне работната си температура. Поради на това, триенето между контактните части се повишава. Това помага за загряването на двигателя. Когато температурата на двигателя се повиши, вискозитета на маслото се понижава и така силата на триене и натоварването върху двигателя също се понижават.
Ако вискозитета на маслото надвишава посочените стойности от производителя, двигателя ще се подлага на прекомерни натоварвания при старт. Особено опасно е при резки повишавания на оборотите, когато скоростта на разстилане рязко се повишава, но вискозитета не съответства на настоящата температура и може да доведе до прегряване. Освен това, постоянната работа при високи натоварвания съкращава живота на двигателя. Допълнително, при постоянно прегряване, лубриканта се оксидира по-бързо.
По-ниския вискозитет е по-малко опасен. Фрикционните двойки ще се износват по-бързо поради недостатъчно издръжливото маслено покритие. При високи обороти, недостатъчното масло може да причини дори блокиране на двигателя. Същевременно, самият лубрикант ще изгаря по-бързо.
Заключение
Лубрикантите винаги трябва да се избират в съответствие с техническите препоръки на производителя на автомобила. Ако той позволява да се използват масла с различни вискозитети, тогава предпочитайте продукта, който най-добре съответства на работните условия на автомобила, както и състоянието на механизмите и устройствата му. Освен това, вземането предвид само на вискозитета не е достатъчно: основния състав на маслото, както и категориите/класата по API и ACEA също са важни. Избирайте маслото без колебание, купете го от AUTODOC и двигателя на колата ви ще бъде надеждно защитен през зимата.
Полезно видео по темата:
Каква е разликата между различните видове моторно масло? Класификация, обозначение