Съдържание
Зареждане на климатика на колата: как работи и колко струва?
Един от многобройните луксове на съвременните автомобили са климатичните системи и може би е тази, която предоставя най-много комфорт при шофиране. Няма ги вече часовете прекарани в гореща, задушна кола през лятото и може да ви е хладно и комфортно при всяко малко пътуване до магазините. Обаче, какво става, когато климатикът ви спре да духа студено и защо? Ако климатикът ви духа топъл въздух или работи само на пресекулки, може да ви е намаляло веществото, което придава на колата ви магическата способност да охлажда въздуха. Зареждането може върне студеният въздух в горещите дни, когато най-много се нуждаете от него.
КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА ЗАРЕЖДАНЕТО НА КЛИМАТИКА
Климатичната система на автомобила използва компресор, хладилен агент и изпарител. Компресор за климатик за кола е критичен компонент, който циркулира и повишава налягането на хладилния агент в цялата система. Той компресира хладилният газ с ниска температура и ниско налягане, повишавайки температурата и налягането му. В резултат от това, хладилният агент се преобразува в газ с висока температура и високо налягане.
Този горещ хладилен газ под налягане преминава през кондензатора на предницата на автомобила, където освобождава горещината и се охлажда. Хладилният агент след това се превръща от газ в течност с високо налягане. От кондензатора, течният хладилен агент под високо налягане преминава през разширителния клапан или отвор, където налягането му се понижава, позволявайки му да се разшири и да се превърне в смес от газ и течност с ниско налягане и ниска температура.
Този хладилен агент с ниско налягане след това влиза в изпарителя, който обикновено се намира в салона. Изпарителят за кола абсорбира топлината от салона, когато въздухът преминава през студените серпентини пълни с хладилен агент. Това охлажда въздуха в салона и хладилният агент, който сега е газ под ниско налягане, абсорбира топлината и става отново газ с ниско налягане. Цикълът се повтаря, когато хладилният агент потече обратно към компресора, за да започне процеса отначало.
Вентилаторите в климатичната система се използват за циркулиране на въздуха в салона през серпентините на изпарителя за подобряване на охлаждането и за разпределяне на охладения въздух през салона.
Накратко, операцията включва компресия, кондензация, разширение и изпарение на хладилния агент за ефикасното охлаждане на въздуха в салона.
Ако спре да работи, в повечето случаи е заради хладилният агент в системата и зареждането на климатика може да ви помогне да решите проблема.
Зареждането на климатичната система на автомобила е процедура, която включва премахване на старият хладилен газ от климатичната ви система и замяната му с нов хладилен агент, за да може климатикът ви отново да охлажда. Когато се чудите къде да намерите услуга за зареждане на климатик, автосервизът ви трябва да е първото място, на което се обаждате, но може да е възможно и сами да заредите климатика си.
ЗАЩО Е НУЖНО ДА СЕ ЗАРЕЖДАТ КЛИМАТИЦИТЕ?
На теория, хладилният агент не трябва да е нужно да се сменя. Тъй като той единствено си променя състоянието от течност в газ вътре в серпентините, той трябва да издържа много дълго при нормални условия. Обаче, проучванията показват, че в резултат от този процес, около 10% от хладилният агент се губи всяка година, тъй като изтича от системата. По-малко газ означава по-малко студен въздух в системата ви и затова допълването му на всеки няколко години ще помогне за поддържането на ефикасността и производителността на климатика ви.
Освен за поддържането на охлаждането в салона, има и други причини да се уверявате в доброто работно състояние на климатика си. Можете да подобрите разхода си на гориво, тъй като когато хладилният агент е в оптимално количество, системата и двигателят се натоварват по-малко.
Някои от симптомите, че е време за зареждане са неприятна миризма от вентилационните отвори или липсата на студен въздух, когато климатикът е включен.
Климатикът не само предоставя комфорт в колата през горещите летни месеци, но също може да се използва и през зимата за размразяване на предното стъкло, което е още една причини да го обслужите. Климатичните системи произвеждат сух, топъл въздух вместо обикновено влажният през зимата външен въздух и така могат да изчистят стъклото ви много по-бързо от нормалното парно.
КОЛКО ЧЕСТО ТРЯБВА ДА ЗАРЕЖДАМ КЛИМАТИКА СИ?
Кога трябва да се зареди климатика е важен въпрос, тъй като тази не е сред най-евтините услуги. Климатичната система не се проверява при годишните технически прегледи и затова не е от важност да включвате зареждането си към рутината за планирано обслужване на автомобила. Колко дълго ще издържи климатичната ви система ще зависи от редица фактори, включително производителя на автомобила, навиците на използване и състоянието на системата. Докато някои производители препоръчват да я зареждате на всеки 2 години, най-добре е да следвате специфичните препоръки в техническата документация на колата си.
ВЪЗМОЖНО ЛИ Е ДА ЗАРЕДИМ КЛИМАТИКА СИ САМОСТОЯТЕЛНО?
Цената на зареждането на климатичната система е една от причините някои хора да предпочитат да го правят самостоятелно. Цените в автосервиз обикновено са стандартни и зависят от вида хладилен газ, който се използва в колата ви. Повечето автомобили по пътищата в България са с един от два вида хладилен агент – R134A и R1234YF. Ако климатичната ви система изисква газ R134A, цената на презареждането обикновено е около 100 лв. За автомобилите, които изискват газ R1234YF, зареждането обикновено е по-скъпо и струва около 200 лв. Накратко, тази услуга може да е доста скъпа.
Можете да купите комплекти за презареждане, ако желаете да пробвате самостоятелно и да спестите малко пари. Обаче е важно да бъдете внимателни, тъй като погрешното извършване на процедурата може да доведе до скъпи ремонти. Професионалистите могат да имат по-добри познания за проверяване на системата за течове и други потенциални проблеми с климатика. Безопасността също е важен въпрос, тъй като хладилният агент може да причини болезнени изгаряния от студ, ако влезе в контакт с кожата или очите ви.
Ако решите да направите това самостоятелно, ще се нуждаете с кутия хладилен агент и клапан за свързването ѝ към климатичната система, както и отвертки, очила, ръкавици и техническата документация на колата или наръчник. Една кутия може да напълни три климатични системи и потенциално да ви спести пари в сравнение с посещението на автосервиз.
Самостоятелната процедура включва три етапа: откриване на входа за пълнене, закрепване на газта за допълване и пълнене на системата.
Използвахте наръчника или документацията, за да откриете входа за пълнене, който често се нарича вход с ниско налягане. Наръчникът също ще ви каже какъв вид газ е нужно да купите, ако не сте сигурни. Може да се наложи да премахнете някои капаци под предния капак, за да получите достъп до този вход.
Премахнете пластмасовата капачка, която често се закрепва с болтове и закрепете клапана. Включете двигателя и настройте климатика на най-студената настройка. Оставете го да работи за поне три минути и след това проверете налягането на клапана. Ако климатикът ви се нуждае от зареждане, клапанът обикновено ще даде ниско показание (в бялата област).
Разклатете кутията и я свържете към клапана. Пълнете чрез натискане на спусъка за няколко секунди. Върнете се стъпка назад и проверете налягането отново за обновено показание. Продължете докато достигне зелената част от скалата, т.е. над 25 PSI. Преди да приключите, проверете климатичната система като я включите отново – трябва да духа студен въздух. Ако климатичната система не може да задържи налягането и не може да достигне зелената област на PSI манометъра, вероятно има теч някъде в системата, който трябва да се прегледа и ремонтира от професионалист.
РАБОТЯТ ЛИ КОМПЛЕКТИТЕ ЗА ЗАРЕЖДАНЕ НА КЛИМАТИК?
Комплектите за зареждане имат потенциала да ви спестят много пари. Но работят ли? Краткият отговор е: горе-долу.
Да, разбира се, че могат да допълнят хладилния агент на климатичната ви система, за да духа студен въздух отново.
Обаче, тъй като хладилният агент на автомобила ви би трябвало да издържа вечно, ако херметичният ви климатик губи хладилен агент, това може да е поради теч. Ако имате теч на хладилен агент, могат да попаднат въздух и замърсявания в системата и това е изключително лошо.
Разбира се, малкият теч не е нищо сериозно. Самостоятелно зареждане за 30 лв. може да предостави на системата ви достатъчно хладилен агент за целия летен сезон, ако течът не е твърде голям. Същият проблем ще се получи през следващата година, и ако течът не се е влошил, можете да повторите процедурата и да избегнете скъп ремонт. Някои хора считат това за част от ежегодното обслужване на колата си. Голяма част от комплектите се предлагат с уплътнител, който помага да се премахнат малки течове, което е приятен бонус. Обаче трябва да сте внимателни – поставянето на каквото и да е в системата, ако не е препоръчано от производителя на колата, не се препоръчва и може да има нежелани ефекти.
Комплектът за зарежда единствено инжектира хладилен агент в системата. Той не премахва замърсяванията от нея и не я почиства. За премахването на замърсяванията от системата е нужна машина за климатици. Ако има теч, това означава, че комплектът ще зареди временно климатика, но той ще загуби хладилния агент много по-бързо.
Допълнителен повод за притеснение е това, че ако използвате комплект за зареждане самостоятелно с малко или никакъв опит, има опасност да надвишите налягането на климатичната система и да причините преждевременно повреждане на компресора. Това може да е много скъпо. Може да е по-добре да посетите сервиз за зареждане на климатика, отколкото да платите за ремонт. Посещаването на автосервиз ще ви даде достъп и до допълнителни услуги като смяна на маслото на компресора, което ще помогне да поддържате доброто функциониране на климатичната система, особено ако е на кола, която е на повече от 4 или 5 години.
ТОП продукти по темата:
- Компресор за климатик Golf 4
- Компресор за климатик Audi A4 B6
- Компресор за климатик Mercedes W203
- Компресор за климатик Golf 5
- Компресор за климатик Opel Astra H