Съдържание
Заклинване на спирачния супорт: каква е причината и как да го избегнем?
Забелязали сте, че при спиране, автомобилът се отклонява страни и че спирачният път се е увеличил? Струва Ви се, че е нужно да натискате педала по-силно от преди, за да сработи спирачната система? Усещате миризма на изгоряло след спиране на автомобила? Двигателят бавно повишава оборотите си, а способността на автомобила да се движи по инерция е значително намалена? Вероятно е настъпил моментът за ремонт на спирачния супорт.
Конструкция на спирачния супорт
Супортът е важен компонент на дисковия спирачен механизъм. Служи за закрепване и фиксация на спирачните накладки и осигурява тяхното движение при спиране. Понастоящем приложение намират два вида спирачни супорти: с плаваща скоба и с фиксирана конструкция.
При супортите с плаваща скоба се използва едно, а по-рядко две бутала, разположени само от едната страна на спирачния диск. Корпусът на супорта се закрепва към скобата, която е захваната към шенкела с помощта на болтове и помества спирачните накладки.
За по-надеждно закрепване на накладките в направляващите канали се използват специални пружини. При натискане на спирачния педал, буталото излиза от цилиндъра и натиска вътрешната спирачна накладка. След това, скобата на супорта, плъзгайки е по направляващите щифтове, притиска и външната накладка към диска.
В конструкцията на фиксирания спирачен супорт не се използват направляващи щифтове, а буталата са разположени от двете страни на спирачния диск. По този начин, при спиране, спирачната течност постъпва едновременно и в двата цилиндъра, въздействайки и на вътрешната и на външната накладка. През останалото време, накладките са раздалечени с помощта на възвратни пружини.
Защо заклинва спирачния супорт?
Сред най-разпространените причини за заклинване на супорта са следните:
- Въздействие на влага и замърсявания. Натрупалите се замърсявания възпрепятстват свободното придвижване на буталата и направляващите щифтове. Влагата предизвиква корозия и последващо блокиране. Рискът от неизправност на изброените елементи нараства значително при прокъсване на гумените маншони, предназначени за защита на подвижните детайли от агресивното външно въздействие. Вероятността от заклинване се повишава значително при ненавременна замяна на спирачната течност: тъй като тя е хигроскопична, с течение на времето процентното съдържание на вода в нея нараства, което предизвиква корозия на буталата и цилиндрите.
- Използване на неподходящи смазочни материали или тяхната липса. За смазване на направляващите щифтове обезателно се използват специални греси, създадени за работа при високи температури. Неправилно подбраните смазочни материали са склонни към втвърдяване или протичане, а също така разрушават гумените детайли. Направляващите щифтове не могат да се движат свободно в раздулата се гумена втулка.
- Температурни разлики. Те оказват разрушаващо въздействие върху маншоните. Създават благоприятни условия за бързо развитие на корозия и могат да станат причина за изкривяване на спирачния диск, което често води до заклинване на спирачките.
- Износване на елементите на супорта. Износването на корпуса на супорта и на повърхността на буталото водят до загуба на съосие и заклинване. Натрупалите се в местата с повреди замърсявания, възпрепятстват свободното движение на подвижните детайли. Проникналият въздух ускорява процесите на корозия.
- Деформация. Вследствие на неправилен монтаж, високи натоварвания или неправилна експлоатация на превозното средство, направляващите щифтове могат да се изкривят, което също така увеличава риска от блокиране на целия възел.
- Експлоатация на автомобила с износени спирачни накладки и дискове. За да осигури надежден контакт на прекалено износената триеща двойка (накладка и диск), буталото може да излезе прекалено много от цилиндъра, което да предизвика заклинването му.
- Използване на неподходяща спирачна течност. Ако тя е прекалено гъста, буталата не се връщат в изходно положение след спиране. Освен това, буталата от полимери или композитни материали могат да се раздуят при контакт с неподходяща спирачна течност.
- Въздействие на агресивни химични вещества. Лугата и спирачната течност са причина за преждевременното разрушаване на маншоните, ето защо е важно системата да е херметична.
6 правила за експлоатация на спирачния супорт
- Почиствайте и смазвайте елементите на възела, а също така проверявайте състоянието на гумените маншони при всяка смяна на спирачните накладки или веднъж на 6 месеца. Заменяйте незабавно нехерметичните маншони.
- Заменяйте своевременно спирачната течност. Тъй като тя е хигроскопична, процентното съдържание на вода в състава ѝ значително се повишава с течение на времето. Това не само влияе на ефективността на спирачната система, но и предизвиква вътрешна корозия на буталата.
- Избирайте смазочни материали в съответствие с техническите изисквания именно на Вашия модел автомобил. Обикновено за смазване на подложките против скърцане, притискателните пружини и външните повърхности на спирачните накладки се използват специални противозадиращи греси с добавена мед или молибден. За направляващите канали на накладките най-подходящи са смазочни материали на керамична основа. За смазване на направляващите щифтове се използват греси на минерална основа, предназначени за използване при температури, в диапазона от -45°C до +180°C. Освен това съществуват и универсални синтетични смазочни материали, подходящи за смазване на всички подвижни елементи на възела. При обслужването на спирачния механизъм, вкарвайте в маншоните малко количество грес, така че тя да не потече към спирачните накладки. Също така избягвайте попадането на противозадиращи греси върху уплътнителните елементи.
- Откажете се от агресивния стил на шофиране. При движение по планински пътища честото натискане на педала на спирачките е неизбежно. Но при нормални условия избягвайте резките потегляния и спирания. Това ще позволи да избегнете риска от прегряване на спирачния механизъм.
- При замяна на накладките, за прибиране на буталото в цилиндъра се използва специално приспособление. Убедете се, че буталото не е заклинило.
- За да спрете корозията или за да избегнете възникването ѝ, нанесете върху супорта специална температурноустойчива боя. Преди това повърхността трябва да се почисти и обезмасли. Боята не само ще защити детайла от корозия, но и ще придаде индивидуалност на Вашия автомобил.
Заключение: Спирачният супорт е детайл, чието състояние никога не трябва да бъде пренебрегвано. От изправността му зависи ефективността на спирачната система, следователно и безопасността на всички участници в пътното движение. Игнорирането на първите признаци за неизправност може да доведе до спукване на спирачния диск и пълна неработоспособност на спирачките. За да може детайлът да работи дълго и безотказно, спазвайте изброените препоръки.
Полезно видео по темата:
Как да предотвратите блокиране на спирачните апарати