Съдържание
Водна помпа за кола: смяна и цена
Охладителна система на автомобилните двигатели
Автомобилните двигатели с вътрешно горене са топлинни двигатели, в които химичната енергия на горивото се преобразува в механична. Въпреки че тези мотори се използват и усъвършенстват вече над 130 години, техният коефициент на полезно действие (КПД) е сравнително нисък – за четиритактовия бутален бензинов двигател е около 30%, а на аналогичните дизелови двигатели – до около 50%, тъй като такива са спецификите на тяхната конструкция и принцип на работа. Това означава, че само от 1/3 до ½ от химическата енергия на горивото се оползотворява, а останалата се губи, най-вече във вид на топлина. Една част от тази неусвоена енергия се отделя с изгорелите газове, но друга голяма част се отдава към конструкцията на двигателя, логично водеща до загряването му.
За поддържането на оптималната работна температура на буталните двигатели се грижи охладителната им система. Съществуват два основни вида охлаждане на автомобилните мотори – въздушно и водно (течностно).
Въздушното охлаждане се използва предимно при двигателите с ниска мощност – на скутери, мотоциклети, ATV и някои компактни автомобили.
Най-широко разпространение са добили охладителните системи, работещи с течност – вода или антифриз за кола. При тях, охладителната течност циркулира през нарочно изработени кухини в блока и цилиндровата глава на двигателя, отнемайки излишната топлина и поддържайки зададения температурен режим. Ето основните компоненти на такъв тип система и тяхното предназначение:
- водна помпа за кола, осигуряваща циркулацията на охлаждащата течност;
- воден радиатор за кола, в който се извършва топлообменът между загрятата охладителна течност и околния въздух;
- термостат за кола, поддържащ зададената работна температура;
- разширителен съд за антифриз – компенсиращ топлинното разширение на течността.
Конструкция на водната помпа
Основен елемент на течностните охладителни системи е водната помпа. При двигателите от по-старо поколение, тези помпи се изработваха като отделен агрегат, свързан с двигателя посредством фланцово съединение и един или няколко маркуча.
Практиката при съвременните конструкции е водната помпа да се помества в специално предназначена за това профилирана кухина, изработена в цилиндровия блок, като корпусът ѝ се ограничава до елемент, поместващ лагерния възел. По този начин се опростява и поевтинява конструкцията на целия агрегат и се повишава неговата надеждност.
Компонентите на водните помпи, използвани в автомобилните двигатели, както и тяхното предназначение са следните:
- работно колело (крилчатка), предизвикващо циркулацията в системата на центробежен принцип – течността, попаднала в центъра, между профилираните лопатки на въртящото се работно колело, се изтласква към периферията, благодарение на центробежните сили, възникнали във флуида;
- ремъчна шайба (зъбно-ремъчна шайба или верижно колело), задвижвана от коляновия вал, посредством ремък (клиновиден, пистов или зъбен) или верига;
- вал – предаващ въртящия момент от шайбата към работното колело;
- лагерен възел, който осигурява свободното въртене на вала и предава натоварванията възникващи при работата на агрегата към корпуса. Обикновено лагерът е капсулован, сачмен, двуреден, като ролята на вътрешна черупка играе самият вал;
- уплътнителен елемент – най-често графитен или керамичен, предотвратяващ попадането на течност от работното пространство на помпата към лагерния възел;
- корпус, поместващ изброените елементи;
- гарнитура или уплътнение, херметизиращи фланцовото съединение на корпуса към блока на двигателя.
VICMA Ремонтен комплект, водна помпа
PIERBURG Водна помпа
с виброгасители, със закрепващ материал, електрически, пластмаса
AISIN Водна помпа
VICMA Ремонтен комплект, водна помпа
HEPU Водна помпа
с вграден регулатор, с уплътнение, включваема водна помпа, с интегриран изключвател, с винтове, механичен
За какви проблеми да следим?
Водната помпа е сравнително надежден агрегат. Най-честите неизправности, които могат да се очакват са нехерметичност на уплътнителния елемент или гарнитурата и повреда на лагера.
Нехерметичностите се откриват лесно – или по намаляващото ниво на антифриз в разширителния съд или по следите от теч в областта на водната помпа. Понякога в долната част на корпуса на помпата е изработен малък дренажен отвор, намиращ се между уплътнението и лагерния възел. Той позволява изтичането на малки количества антифриз, пропуснати от керамичния уплътнител, така че те да не попаднат в лагера. Появата на капки от този отвор, говори за наближаващ проблем с водната помпа и по-сериозен теч. Имайте предвид, че не са редки случаите охладителната система да е херметична, докато двигателят се кара с вода, но след наливането на антифриз да се появят течове, поради по-високата му проникваща способност.
Повредата на лагера може да бъде предизвикана от различни фактори – попадане на вода или антифриз, нарушаване на херметичността на капсуловащите капачки, водещо до изхвърляне на греста и сухо триене, прекалена натегнатост на ремъка, предизвикваща несиметрично натоварване на лагера или просто нормално износване от продължителна работа.
Неизправният лагер издава характерен шум, който се засилва с течение на времето. Този проблем не трябва да се неглижира, защото разрушаването на лагера ще доведе до блокиране на вала на помпата и скъсване на ремъка. Ако водната помпа на Вашия двигател се задвижва от клиновидния или пистовия ремък, такава повреда не е чак толкова страшна и дори би позволила кратко предвиждане на автомобила. Но ако водната помпа е зацепена към ангренажния ремък и предизвика неговото скъсване, това ще ви донесе скъпоструващ ремонт на двигателя.
FEBI BILSTEIN Водна помпа
алу. сплав, с уплътнения, пластмаса
HEPU Водна помпа
с уплътнения, включваема водна помпа, с байпас за вакуум, механичен, с корпус, корпус от две части
VICMA Ремонтен комплект, водна помпа
VICMA Ремонтен комплект, водна помпа
VDO Болт, водна помпа
Колко често се сменя помпата и колко ще ни струва?
Именно тези сериозни последствия от неизправността на водната помпа, когато тя се задвижва от ангренажа, налагат нейната превантивна периодична замяна. Практиката на специалистите от автосервизите е помпата да се заменя при смяна на ангренажния ремък и неговите ролки, т.е. през 60000 до 100000 км. Цената за работа при смяна на водната помпа е в рамките на 100-150 лв., но тя е валидна при замяна конкретно на този агрегат. Ако помпата се заменя по време на обслужването на ангренажа, цената ще е значително по-ниска, тъй като доминиращата част от монтажно-демонтажните работи са част от технологичната последователност на това обслужване.
ТОП продукти по темата: